Ja, dat is dan wel weer heel handig. Maar wat ik nu eigenlijk wel wil weten: hoe doe je dat?
Die laatste oplossing is gebeurd m.b.v. een kleine macro. Die kun je bekijken door in Excel (t/m versie 2003) in het menu te kiezen: Extra - Macro - Visual Basic Editor. Dubbelklik dan in in het linkervenster op Module1.
Welke opdrachten er allemaal zijn in vba, kun je zien (nu je het venster voor je hebt waar de macro's geplaatst worden) door in het menu op Help te klikken of de F1-toets in te drukken. Bestudeer daar het tabblad Inhoud.
Hetzelfde geldt voor de formule die je voor me maakte: hoe kan ik me deze handigheidjes snel eigen maken?
Hiervoor geldt min of meer hetzelfde.
Om de helpfile van Excel (niet-vba) in te zien: sluit het vba-venster door op het kruisje rechtsboven te klikken, je krijgt dan Blad1 weer voor je. Druk nu wederom op F1, dan verschijnt de helpfile waarin je dezelfde tabbladen aantreft dan in de vba-helpfile, alleen met andere inhoud. Alle mogelijke opdrachten vind je ook hier in het tabblad Inhoud.
Heel belangrijk zijn de werkbladfuncties die je in Excel kunt gebruiken, daar moet je er een aantal goed van kennen om in Excel problemen te kunnen oplossen. Je zou kunnen beginnen om een aantal functies grondig te bestuderen. Om te zien welke functies er zoal zijn: kies in de helpfile het tabblad "Antwoordwizard", typ als zoekopdracht: functies, en klik op "Zoeken". Aan de rechterkant verschijnen dan de werkbladfuncties per categorie. Elke functie wordt zeer goed uitgelegd, vrijwel altijd met een voorbeeld er bij. Geef aan de hand van die voorbeelden jezelf opdrachten, dan kun je zien of je de functie begrepen hebt en er zelf mee aan de slag kunt. In het begin is dat 19 keer mislukken en de twintigste keer pas slagen. Denk niet dat je in een paar uur een Excelkenner kunt worden, je moet er veel, zeer veel, en erg lang mee bezig zijn. Maar iedereen is eens moeten beginnen, dus waarom jij niet. Laat je niet afschrikken, je zult merken dat je snel bijleert. Succes er mee !