• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ontgrendelen gedeeld document

Status
Niet open voor verdere reacties.

apikills

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2005
Ik heb een excel-document dat binnen ons netwerk door meerdere personen tegelijk kan worden geopend. Ik heb het document dus gedeeld en daarbij worden de wijzgingen bijgehouden en is een wachtwoord nodig voor het ontgrendelen van het delen.

Nu lukt het mij niet om een macro te maken die bij het indrukken van een commandbutton het delen van het document opheft.:(

Hetzelfde moet ook andersom gebeuren, dus bij het indrukken van een button zal het document met een wachtwoord beveiligd moeten worden wanneer het document weer gedeeld wordt op het netwerk.

Wie kan mij hier bij helpen?:confused:

apikills

Re beveiligen met knop

Om dit met een Macro te realiseren staat hieronder, maar hoe wil je dit voor de anderen verborgen houden?.
je kunt na het blad te hebben beveiligd onderstaande code in een nieuwe macro module plakken knoppen aanmaken

Sub BeveiligenEnBeveiligingOpheffen()
'
' BeveiligenEnBeveiligingOpheffen Macro
' De macro is opgenomen op 6-10-2006
'
ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True

End Sub

Sub BeveiligingOpheffen()
'
' BeveiligenEnBeveiligingOpheffen Macro
' De macro is opgenomen op 6-10-2006
'
ActiveSheet.Unprotect
End Sub

Beste Hof1607,

bedankt voor je reactie, maar dit is niet wat ik bedoel. Ik kan zelf inderdaad gewoon de tabbladen ed beveiligen (evt met wachtwoord) middels VBA-code. Mijn probleem zit in het feit dat je kan aangeven dat een document gedeeld mag worden én dat je hierbij een wachtwoord kan opgeven. Als ik dit proces wil opnemen met een macro (om de code te verkrijgen), dan lukt het niet.:eek:

De werking voor mij is als volgt:
Door op een button te drukken verschijnt een userform waar men een wachtwoord dient op te geven. Vervolgens zou ik graag willen dat bij invoering van het juiste wachtwoord automatisch de beveiliging van het document wordt uitgeschakeld én dat het delen van het document op dat moment wordt uitgeschakeld.
Dit proces moet andersom gebeuren bij indrukken van een andere button in het document.

Ik ben dus opzoek naar dit stukje code, niet naar de code om gewoon een sheet te beveiligen.;)

Wie helpt mij hieraan.:confused:

Re beveiligen met knop

Is dit dan misschien iets wat je kunt gebruiken?

Sub WorkbookDelenBeveiligen()
ActiveWorkbook.UnprotectSharing Password:="DELENAAN"
End Sub

Sub WorkbookDelenBeveiligingUit()
ActiveWorkbook.ProtectSharing Password:="DELENUIT"
End Sub

Komt uit help van VBA zie onderstaande
UnprotectSharing, methode
Deze eigenschap schakelt de beveiliging voor delen uit en slaat de werkmap op.

expressie.UnprotectSharing(SharingPassword)

expressie Vereist. Een expressie die een Workbook-object als resultaat geeft.

SharingPassword Variant, optioneel. Het wachtwoord voor de werkmap.

Voorbeeld
In het volgende voorbeeld wordt de beveiliging voor delen uitgeschakeld en wordt de actieve werkmap opgeslagen.

ActiveWorkbook.UnprotectSharing Password:="drowssap"

Groeten Wim

Oke Wim,

ik denk dat dit wel gaat werken. Ga het maandag proberen. Alvast bedankt :thumb:

Apikills

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan