• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ontkoppelen van voor en achternaam

• Onderwerp starter Onderwerp starter Noro
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Noro

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2014
Beste,

In mijn excel file heb ik een kolom met voor -en achternamen staan:

Kolom A

Jan Kees
Henk Stapel
Joris Matthijs

Nu wil ik de voor -en achternamen scheiden in 2 aparte kolommen. 1 met de voornamen en 1 met de achternamen. Normaliter kun je een deel van de tekst overnemen in een nieuwe kolom met de formule =deel. Echter moet je hier een begin getal ingeven en het aantal tekens dat hij mee moet nemen. Bij de scheiding van de voor en achternamen is het aantal tekens dat hij mee moet nemen variabel, zie Jan (3tekens), henk (4tekens) en Joris (5tekens). Is er een manier om het aantal tekens variabel te maken en dat hij bijvoorbeeld alle tekens tot aan de spatie mee moet nemen??

Hopend op een oplossing.

Alvast bedankt,

Noro

Hallo Noro

Dit kan met Gegevens>>Tekst naar kolommen.
Of is dit te kort door de bocht?

Tevens voorbeeldje met formule bijgevoegd

mvg
Peter

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Peter,

In de naam staat tussen de voor en de achternaam een spatie, daar kun je gebruik van maken met behulp van de
volgende formules:
Voornaam":
Code:
=DEEL($A1;1;VIND.SPEC(" ";$A1)-1)
Achternaam:
Code:
=DEEL($A1;VIND.SPEC(" ";$A1)+1;99)

Je komt wel in de problemen als er meer dan een spatie in de naam staat zoals "Jan van Galen".

Veel Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan