Ontvangst bevestiging bevat rare tekens

Status
Niet open voor verdere reacties.

freakyenzo

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2003
Berichten
20
Ik heb een raar probleem.

Wanneer gebruikers een mail versturen met de optie "Laten weten wanneer dit bericht is bezorgd" ontvangen zij vaak een mail van postmaster@cpsmtpm-eml107.kpnxchange.com
Hierin hoort te staan:

"Uw bericht is doorgestuurd naar de volgende geadresseerden of distributielijsten, maar de melding van de bezorging is niet verzonden door de bestemming:"

Echter is de tekst niet leesbaar omdat er chinese tekens staan. Bij andere gebruikers die dat lettertype niet aankunnen staan er tekens (klokjes). Wanneer je het bericht doorstuurd staat de tekst ineens wel leesbaar in het te verzenden bericht.

Men heeft lokaal nog outlook 2002 draaien. Via outlook 2007 (mijn laptop) heb ik het probleem niet. 2003 nog niet kunnen testen.

Men draait op een SBS 2008 met Exchange 2007. Relay server van kpn is ingesteld

Iemand enig idee waar ik dit in moet zoeken? Is het een Exchange instelling of puur de outlook versie.
 
Melding lijkt me duidelijk: Er is geen ontvangstbevestiging teruggekomen van de uiteindelijke geadresseerde. Valt me nog mee dat KPN je daar nog iets over terugmeldt.

Lijkt me dus niets te maken te hebben met welke versie Outlook je gebruikt. Natuurlijk zou je voor de test eens een bericht met ontvangstbevestigingsvraag naar 1 geadresseerde (die niet aan ontvangstbevestigingen doet) kunnen versturen vanuit alle versies Outlook.

Ontvangstbevestigingen worden slechts zelden teruggestuurd (ikzelf bijv. doe er niet aan mee), dus het idee van ontvangstbevestigingen is op zijn minst 'onbetrouwbaar' als 'bewijs' dat iets geopend/gelezen is.

Tijs.
 
Bedankt voor het meedenken maar hier begrijp je mij denk ik verkeerd.
Het gaat om een ontvangst bevestiging en geen leesbevestiging. Dit vereist geen enkele input van de ontvanger. Wanneer het bericht is afgeleverd aan de mailserver van de ontvanger krijg je de melding al terug. In dit geval komt deze van KPN omdat hun server als relay server wordt gebruikt. Wanneer je geen relay gebruikt (of hoeft te gebruiken) krijg je het bericht van je eigen mailserver.

Vandaar dat ik twijfel waar ik het moet zoeken. Stuur de Exchange iets mee waardoor de relay server verkeerd antwoord of doet de client dit. Of ik denk helemaal verkeerd en moet het ergens anders zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat de client hier iets mee te maken heeft. Test het anders uit (zie vorige posting).

Zoek ook uit of je bij hetzelfde geadresseerde-maildomein altijd een geweigerde ontvangstbevestiging krijgt. Is dat het geval (ook met alle clients-varianten geprobeerd), dan lijkt het mij gewoon dat niet alle mailservers een 'bewijs van ontvangst' teruggeven.

Anders eens met KPN contact opnemen hoe dit systeem precies werkt. Per slot stuurt hun e-mailserver het bericht uiteindelijk naar de mailserver van de geadresseerde...

Tijs.
 
Wij doen systeembeheer bij deze klant.
Heb het al getest met mijn eigen mail account/ons domein. Deze geeft netjes reactie terug. vanuit Outlook 2002 komt het verkeerd aan maar vanuit mijn laptop 2007 (geconfigureerd op hun exchange) komt het wel goed terug.

Maar ik ga eerst eens kijken wat het doet als ik op hetzelfde systeem vanuit 2003 verzend. Kan goed zijn dat het gewoon een bug is tussen 2002 en Exchange 2007.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan