Ontwerp een netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Meanderr

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2005
Berichten
35
Voor de afronding van mijn opleiding moet ik een netwerk ontwerpen. Dit netwerk moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Daarnaast moet het voldoen aan zo'n beetje alle regels en protocollen die opgesteld zijn voor netwerken (NEN).

Naast het netwerk en de telefonie moet ik beschrijven hoeveel patchkasten, rekken, kabelgoten, outlets e.d. ik wil plaatsen en waar de horizontale en verticale bekabeling komt te liggen.

Vrij pittig dus, maar wel ween uitdaging.

Even een paar dingen waar ik mee zit te stoeien (ja ik heb gegoogled):

* Verticale bekabeling loopt van serverruimte naar patchkasten op verschillende verdiepingen. Horizontale bekabeling loopt van patchkasten naar walloutlets van end users. In het ontwerp dat ik maak, liggen de drie bedrijven (van wie het netwerk wordt) op een zelfde verdieping. Verticale bekabeling kan dus in no way *verticaal* lopen. Verandert dit iets aan de zaak? Of documenteer ik gewoon dat er verticale glasvezel verbinding is die niet *verticaal* loopt?

* Doorgaand op glasvezel (wat ik van patchkast naar serverruimte wil leggen). In de documentatie die ik mee gekregen heb, wordt mij verplicht om ATM te gebruiken. Zover ik weet heeft ATM een maximale snelheid van 650Mbps. Is er geen manier om een snellere verbinding te krijgen over die backbone? Een ander protocol misschien? Als er bijv. 10Gbps zou liggen, dat nou nog s leuk zijn. ;)

* De documentatie verondersteld ook dat het bedrijf telefonie gebruikt (standaard telefonie, geen VoIP). Na wat inlezen begrijp ik dat via een "PABX telefooncentrale" gaat. Deze bijvoorbeeld. Hier staat bij dat het 8 lijnen ondersteunt. Er van uit gaande dat het bedrijf toch wel zo'n 75 telefoons heeft. Hoe gaat dit in zijn werking? Ik werk momenteel ook bij een bedrijf (stage danwel) die ook een telefooncentrale heeft en intern nummers heeft, maar ook met deze nummers naar buiten kan bellen. Heeft elke telefoon dan een geldig buitennummer of wordt er gebruik gemaakt 1 danwel meerdere officiele nummers die vervangen worden op het moment dat je buiten komt. (zoals bij PAT in netwerken) *vraagteken*

Ik moet dit schema aanhouden. Maar dit schema is al net zo vaag als de rest van de opdracht. Wat is deze "hoofdtelefoonverdeler", een switch? Same goes voor de "datahoofdverdeelkast" (wat een woord), ook een switch? En ik neem aan dat ik naast de glasvezel richting de de patchkasten ook nog koper (UTP cat6) moet aanleggen voor de telefonie?

Feedback gewenst! :thumb:

PS: aub geen reacties in de trend van "dit kan goedkoper" en dergelijken. Het gaat er niet om hoeveel het kost, als ik er straks een offerte bij doe en er staat een half mil op is dit geen probleem.

mvg,

Vince
 
* De documentatie verondersteld ook dat het bedrijf telefonie gebruikt (standaard telefonie, geen VoIP). Na wat inlezen begrijp ik dat via een "PABX telefooncentrale" gaat. Deze bijvoorbeeld. Hier staat bij dat het 8 lijnen ondersteunt. Er van uit gaande dat het bedrijf toch wel zo'n 75 telefoons heeft. Hoe gaat dit in zijn werking? Ik werk momenteel ook bij een bedrijf (stage danwel) die ook een telefooncentrale heeft en intern nummers heeft, maar ook met deze nummers naar buiten kan bellen. Heeft elke telefoon dan een geldig buitennummer of wordt er gebruik gemaakt 1 danwel meerdere officiele nummers die vervangen worden op het moment dat je buiten komt. (zoals bij PAT in netwerken) *vraagteken*

Op het moment dat je 75 telefoons intern hebt hoeft dit niet te betekenen dat alle 75 tegelijkertijd gebruikt worden ... en dus ook niet allemaal naar buiten willen bellen.
Het is wel zo dat er max. 8 buitenlijn beschikbaar zijn.
Tegenwoordig kan je er voor kiezen dat interne toestellen rechtstreeks aankiesbaar zijn van buiten af.
Je ziet dit ook veel terug komen bij VOIP ...

je kan het uitbellen zien als een NAT ... daarmee bedoel ik ... je hebt een pool van 8 lijnen en deze kan je uitgeven.
Zijn ze alle 8 bezet ... dan geen buitenlijn ... helaas pindakaas.

Hopelijk heb je iets aan bovenstaande info
 
Wat is deze "hoofdtelefoonverdeler", een switch? Same goes voor de "datahoofdverdeelkast" (wat een woord), ook een switch? En ik neem aan dat ik naast de glasvezel richting de de patchkasten ook nog koper (UTP cat6) moet aanleggen voor de telefonie?

Ik vermoed dat ze met de hoofdtelefoon verdeler bedoelen : de (soort) patchstroken met daarop alle toestellen vanaf de centrale, alle buitenlijnen vanaf de buitenwereld (ISRA) en alle buitenlijnen naar de centrale.

Op de hoofdverdeler kan je vervolgens toestellen doorpatchen naar de juiste werkplek.
Bij de KPN is de hoofdverdeler afgewerkt op LSA stroken (2pennen per aansluiting).

De koppelingen tussen de kasten weet ik niet zeker of je daar ook CAT6 voor moeten gebruiken of dat dit ook over de glaskoppeling kan ...
telefonie kan iig wel gewoon over de CAT6 bekabeling, daarom zie je op een werkplek ook utp per 2 afgewerkt in een doosje. 1 voor data 1 voor telefonie
In de toekomst zie je dat de aansluiting van de muur naar je VOIP toestel gaat en van je VOIP toestel naar je pc. Scheelt weer een patch.
 
alvast bedankt voor je reacties, ik ga hier maandag weer mee aan de slag, het is nu weekend! :thumb:
 
Bedankt voor de tips, de tijd voor dit project is bijna op en ik ga het afronden! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan