Onverdeelbare Record

Status
Niet open voor verdere reacties.

Snamfoh

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2006
Berichten
36
Help! Ik ben bezig met het maken van een programma om mijn bankgegevens te down-loaden, importeren en rubriceren. Dat lukt aardig, alleen loop ik tegen een steeds terugkerend probleem op. In één van de velden van een record genaamd "Omschrijving" staat een "Naam" vermeld tussen dubbele aanhalingstekens, het tekstscheidingsteken van de velden is ook een dubbel aanhalingsteken " " met als gevolg dat bij het importeren in een Accestabel er steeds een foutmelding wordt gegeven: Onverdeelbare record.
De records met "Naam" in het veld Omschrijving blijven daardoor leeg! De enige manier om dit probleem op te lossen die ik totnogtoe gevonden heb is het bestand openen in Wordpad en de dubbele aanhalingstekens handmatig verwijderen, maar dat wil ik dus door het programma laten doen. Dit is mij tot nu toe niet gelukt. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, hoe los dit op met VBA?
Bob:thumb:
 
Met het replace commando kan je dubbele quotes veranderen in enkele quotes.
Als je de gegevens hebt ingelezen in een tijdelijke tabel om ze van daar uit verder te verwerken dan kan je het volgende sql statement uitvoeren om de dubbele quotes te verwijderen. Namen van velden en tabellen moet je natuurlijk even veranderen.
Code:
update tabelnaam set Omschrijving = replace([Omschrijving],""","'")
Enjoy!
 
Bedankt Guus2005 voor je reactie op mijn vraag over de onverdeelbare record!
Toen ik je antwoord las realiseerde ik me dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest.
Het probleem is namelijk dat na het importeren van het .csv bestand in de Accestabel, de dubbele quotes (met de tekst die daarna volgt) al verdwenen zijn. In de foutmelding over de onverdeelbare records staat om welke records het gaat. Ik wil/moet de dubbele quotes dus uit het .csv bestand verwijderen vóór het importeren. Ik weet niet of dat überhaupt kan met Vba. De enige keer dat het me gelukt is, was toen ik het .scv bestand opende in Wordpad en de dubbele aanhalingstekens handmatig verwijderde, maar het is de bedoeling dat dit automatisch gebeurd. Ik snap niet hoe andere programma's dit fenomeen hebben opgelost, want ook als ik de download wizard van Excel gebruik krijg ik dezelfde foutmelding. Het is een beetje de Kip of het Ei vraag lijkt het wel.
Bob:thumb:
 
je kan het bestand sequentieel inlezen en aanpassen. wel even werk en niet zo snel maar het lukt wel.
wat ook kan is dat je de specifikatie aanpast waarmee je de csv inleest zodat quotes genegeerd worden. Dan komen de quotes gewoon mee met de rest van je tekst.

HTH:D
 
Ja, ik denk dat je gelijk hebt, zover was ik inmiddels zelf ook al gekomen. Ik ga het uitproberen. Mocht je nog iets anders te binnen schieten, dan houd ik mij aanbevolen!
Bedankt voor het meedenken. Bob:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan