Onverklaarbare freeze die slechts 1x per dag gebeurd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

phlanxz

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2011
Ik heb al jaren een vrij vreemd probleem met eigenlijk al mijn computers en kan er maar niet achter komen waar het hem in zit.

Zoals in de titel beschreven bevriest het scherm van mijn computer nadat ik deze heb opgestart precies 1x per dag. Reden dat ik specifiek 1x vernoem is omdat nadat ik deze herstart heb. De computer niet meer vast loopt.

De freeze zelf komt willekeurig voor. Het kan een paar uur duren totdat het gebeurt of enkele minuten.
Zodra het scherm bevriest kan ik niks anders meer doen dan herstarten. het busy lichtje op de computer blijft constant aan en het toetsenbord reageert niet meer (num lock lichtje gaat niet meer aan of uit als je deze in tikt).

Wat het probleem voor mij nog vreemder maakt is dat ik dit probleem al jaren heb.
Hiervoor had ik Vista op dezelfde computer draaien en daarbij bevroor het scherm ook.
En daarvoor had ik op mijn laptop Windows XP draaien en die bevroor ook.
Allemaal slechts 1x. Na een herstart kan de computer dagen blijven draaien zonder weer te bevriezen. Maar zodra ik de computer voor langere tijd uit heb gehad en hem dan weer aan doe weet ik dat deze weer vatbaar is voor een bevroren scherm.

Kan iemand mij van deze waanzin verlossen?
Als ik meer informatie kan geven of logs of iets dergelijks kan aanleveren dan doe ik dat met veel plezier als ik daarmee dichter tot een oplossing kan komen.

Alle tips zijn welkom.

Hallo phlanxz. Oke. Alle tips zeg je. Krijg je dan helemaal geen foutmeldingen na al die jaren? We moeten ergens beginnen. Wat heb je nu voor systeem. Ik neem aan dat je alles hebt gecontroleerd, virus e.d.

Laat maar eens komen.

En hoe is de situatie bij je thuis? Slechts 1 pc of laptop, of een heel netwerk achter de router opgetuigd? Geschiedenis?

En wat vind je terug in de eventlogs ? (eventvwr.msc)

Groeten Marcel

Een probleem dat al jaren aansleept, bij XP en ook bij Vista. Ik denk in de richting van een slechte geheugen module.

Zal hieronder alle vragen beantwoorden.

Ik wist nog niet waar te zoeken naar de foutmeldingen, maar met behulp van "eventvwr.msc" lukt het mij om de volgende te vinden. Dit is de enige kritische error die ik krijg en is altijd degene die na het vastlopen te zien is.

Hieruit komt de melding:
Code:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten.
Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert 
of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Niveau: Kritiek
Datum en tijd: 21-11-2011 18:49:04
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Gebeurtenis-id: 41	
Taakcategorie: (63)

Ik gebruik AVG Anti-virus Free Edition 2011 die ik net een volledige scan heb laten uitvoeren met als resultaat geen virussen.

Dit zijn de specificaties van mijn huidige systeem.
Code:
Processor Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6700 @ 2.66GHz 

Geheugen (RAM) 4,00 GB
Grafisch NVIDIA GeForce 9800 GX2
Grafische weergave voor spellen 2303 MB totale hoeveelheid grafisch geheugen
Primaire harde schijf 831GB beschikbaar (1388GB totaal)
Windows 7 Home Premium  - Service Pack 1

Systeem   
--------------------------------------------------------------------------------

Fabrikant Paradigit 
  Model MS-7346 
  Totale hoeveelheid systeemgeheugen 4,00 GB RAM 
  Type computer 64-bits besturingssysteem 
  Aantal processorcores 4 

Opslag   
--------------------------------------------------------------------------------

Totale grootte van harde schijf/schijven 3251 GB 
  Schijfpartitie (C:) 831 GB beschikbaar (1388 GB totaal) 
  Mediastation (D:) Cd/Dvd 
  Mediastation (E:) Cd/Dvd 

Grafische weergave   

Type beeldschermadapter NVIDIA GeForce 9800 GX2 
  Totaal beschikbaar grafisch geheugen 2303 MB 
        Toegewezen grafisch geheugen 512 MB 
        Toegewezen systeemgeheugen 0 MB 
        Gedeeld systeemgeheugen 1791 MB 
  Versie van beeldschermadapterstuurprogramma 8.17.12.8562 
  Resolutie van hoofdbeeldscherm 1680x1050 
  DirectX-versie DirectX 10

Als jullie meer gegevens willen hebben of een hijackthis log of iets dergelijks zal ik dat leveren.

De situatie thuis is dat dit nu de enige computer is die ik heb. die zit achter een router waar vandaan internet wordt verdeeld over de andere computers in het studentenhuis. Mijn huisgenoten hebben geen last van dit uitval. Mijn oude laptop die last heeft van exact hetzelfde probleem heb ik weg gegeven aan een vriendin die aangeeft dat deze computer wel nog steeds exact hetzelfde probleem (zie titel) heeft.

Het zou misschien een slechte geheugen module kunnen zijn, maar dan vindt ik het wel raar dat het op mijn laptop ook al voor kwam. Maar ik neem het in overweging om tijdelijk eerst de een en dan de andere geheugen module eruit te halen om te kijken of dat resulteert in een oplossing. Of als dat niet wil werken nieuw geheugen te kopen.

Hoor het graag als er nog andere idee�n of mogelijke oplossingen zijn.

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat het een virus probleem zal zijn maar download en installeer eens Malwarebytes anti malware (eerst updaten voor je een scan doet!). zo kan je een virus 99% zeker uitsluiten. Op hardwarematig niveau, heb je meerdere geheugenmodules? zoja, haal ze er uit en steek er maar 1 in voor een hele dag. heb je het dan niet zit de fout ergens bij de andere module(s), heeft hij het nog wel probeer je het met een andere die er enkel in te steken voor een dag.

Geluk bij ongeluk.
Was er een tijdje uit omdat mijn grafische kaart het begaf.
Sinds ik de nieuwe kaart heb geen onverklaarbare crashes! :thumb:

Bedankt allemaal voor de hulp.
Case Closed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan