onverwacht uitvallen van de PC

• Onderwerp starter Onderwerp starter vosje
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

vosje

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2004
Ik ben een echte leek wat computer hardware en software betreft, maar heb dan ook het beroemde 'kleine broertje dat wat van computers afweet'. Nu ja, hij's 18, maar je weet wat ik bedoel ;)

In ieder geval, mijn computerproblemen begonnen een paar weken terug. Zodra ik een pauze nam tussen het tikken van essays of surfen over het internet, werd het beeldscherm zwart, en gaf aan dat het in de spaarstand zat. het enige probleem hiermee is dat het beeld onder geen beding meer terug te halen is, behalve door het overnieuw opstarten van de computer.
Wat erg vervelend kan zijn als je net een lap tekst heb getikt en niets opgeslagen hebt...

In ieder geval, dit gebeurde eerst zelden, maar toen ik deze week niet eens meer 5 minuten achter elkaar kon werken zonder opeens achter een zwart scherm te zitten, besloot mijn broer dat het aan de harde schijf lag, en heeft hij een nieuwe gekocht. Nu was dit toch wel tijd, aangezien mijn oude schijf 2 gb was, en de niuwe 40gb...

Allemaal wel leuk en aardig, maar toen ik zojuist zat toe te kijken hoe broer-lief alles zat te her-instaleren (wat niet wil lukken, maar ja, hij wil geen hulp natuurlijk), werd het scherm weer zwart. Wat mij aan het twijfelen zet... waar ligt nou echt het probleem? Weet iemand hier iets over?

Tot hoever is de kleine broer al gekomen met de installatie.
Zit er al weer een windows versie op toen het beeldscherm zwart werd.
Als er nog geen windows op zit en je beeldscherm valt uit dan zou het in de videokaart kunnen zitten.

Welkom op helpmij.

Ik heb je vraag verplaatst vanuit Diversen naar Systeem.

Diversen
Deze sectie is bedoeld voor vragen waarvan je echt niet weet waar ze horen. Vragen die echter makkelijk in een bestaande sectie kunnen worden ondergebracht worden echter zonder nadere aankondiging verwijderd!

Over welke Windows hebben we het?

Hmmm... bedankt voor het verplaatsen, ik was wat verdwaald geraakt in het forum hier :D

ah, momentje, ik zal even mijn broer vragen of hij hier wilt komen. Hij hald al wat vragen gesteld op een engelstalig pc help-forum, maar daar werd hij gewoon weggewimpeld.

Vosje,

Hier wordt je niet weggewimpeld. Houd je aan de huisregels en aan de nederlandse taal en er zullen veel helpmij-ers voor je klaar staan.

oke, hier is het lieve broertje ;)

Ik ben een aanrdig tijdje bezig geweest met het zoeken van de naam van het moederbord, maar heb het uiteindelijk gevonden. Zida (Tomato boards) model BX3d-CT (Via Apollo Pro (691/596) Chipset with Award BIOS v4.60PGA)

Ik heb er al een andere videokaart in gezet en nu ook een andere harde schijf (maxtor 40GB), maar de installatie wil niet lukken. Zat eerst 2GB in

In de bios detecteerd hij gewoon 40gb. Dan extit-restart en dan heeft ie nog maar 8gb. Aangezien dit al een oudere pc is lijkt het mij dat de bio geupgrade moet worden om deze harde schijf te kunnen plaatsen. Ik heb ook proberen door te gaan om te kijken wat er zou gebeuren. Dus met opstart diskette (Windows ME), toen Fdisk gedraaid en zo'n partitie aangemaakt. Daar staat dan grootte 2014 mbytes, geen volumenaam. Verder staat er dan ook nog dat de totale ruimte 8158MB is. Toen heb ik nog format c: geprobeerd maar toen ik bij de pc terugkwam was ie uitgevallen. Toen had hij veel moeite met opnieuw opstarten, 10min laten staan en toen deed hij het weer ....

Op de site van Zida is een download page voor bios upgrades, maar die natúúrlijk offline ...
(http://www.zida.com/eng/support/download.htm)

ondanks dat ik format c: heb gedaan heb ik er geen toegang tot

peoh, flink verhaal en ik hoop dat jullie zo mij verder kunnen helpen, bij tweakers komen de meeste adviezen neer op "ga maar zoeken"

Oke,
Mooi verhaal, nu nog even de vraag van Tiborv beantwoorden: welke windows versie wil je installeren.
40 Gb wordt in bios herkend zeg je, dan lijkt een update volgens mij niet nodig.
Probeer eens een windwos 98 opstart disk.

www.bootdisk.nl daar kun je er 1 weghalen.

Deze link http://www.snapfiles.com/get/everest.html geeft informatie over je complete computer. Even downloaden en je weet bijna alles van wat er in jouw (broer) computer zit.

Ik wil er windows ME op zetten

in de bios herkend hij 40gb, maar als je dan opnieuw opstart zie je 8gb langskomen en later als je format c: doet zegt ie dat ie 2gb gaat formatteren

Ik heb dit nog van een andere site:

Program: eSupport.com BIOS Detect v1.2 July 21, 2003
BIOS Date: 09/09/99
BIOS Type: Award Modular BIOS v4.60PGA
BIOS ID: 09/09/1999-691-586B-8661-3A6LFZ1AC-00
OEM Sign-On: BX3D-CT Ver 1.09 (990911)
Chipset: VIA 82C691 rev 1
Superio: ITE 8661/SiS 6801 rev 2 found at port 279h
BIOS ROM In Socket: Unknown
BIOS ROM Size: Unknown
CPU Type: Unknown
CPU Speed: Unknown
CPU Max: Unknown
Memory Installed: Unknown
Memory Maximum: Unknown

Oh ja, ik heb ook maxblast3 van maxtor gerunt maar dat eindigde in het uiteindelijke vastlopen met een wit scherm

oke, nieuw prob --> auto detect geeft in de bios 40gb aan.

na doorstarten met opstartdiskette en daarna weer opstarten en de bios ingaan geeft ie 8gb weer

Laatst bewerkt:
Dan is het toch een bios probleempje.
Maar zet ME is op die 8 GB en daarna de rest proberen te formateren.

Nee de rest formateren met partiton magix van powerquest.

En ja de link werkt tot de download en dat is het.

oke, maar ik had de partitie ongedaan gemaakt
dus nu fdisk weer runnen

daarna zit je terug in dos en dan gewoon format c: /q ?

Format c:\ is voldoende
ME cd boot toch automatisch stel dit eens in in het bios.
Eerste opstart cdrom dan cd van ME erin en computer opnieuw opstarten dan cd van ME de schijf laten formateren.

hij zegt bij de cd dat het een ongeldig boot disk is...

Orginele Cd ?????

Anders even bij www.bootdisk.com de opstart disk van windows 98 ophalen, die ondersteund namelijk wel cd.

Laatst bewerkt:
ik heb de bootdiskette van ME en ik kan opstarten met cd-rom ondersteuning als dat is wat je bedoelt

Ja maar ik zou toch eens de opstart disk proberen van 98

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan