Onvoldoende schijfruimte

Status
Niet open voor verdere reacties.

rogerioo

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2003
De laatste tijd krijg ik bij het opstarten het bericht:"Onvoldoende schijfruimte..."
Ik heb al verschillende programma's verwijderd (ook bestanden met ccleaner,ad_aware, reg_cleaner, a-squared free, sweepi) en gebruik Avast als virusscanner.
Toch vermindert mijn schijfruimte. Hoe is zoiets te verklaren?

Pentium IIIE, 667 M
640 MB (SDRAM)
Windows XP, Service Pack 2
4.09.00.0904 (DirectX 9.0)
Partities C: (NTFS) 11719MB
D: (FAT32) 7797 MB
Externe Harde Schijf 232 GB

Hoveel ruimte nemen de bestanden in beslag die op je C:/windows map staan en in blauw worden aangegeven, ze beginnen vaak met $? Kijk ook even naar de omvang van C:/windows/servicepackfiles/i386. Hoeveel staat er in die map?

Theoretisch gezien mag de die blauwe bestanden/mappen weggooien. Het zijn zeg maar backup bestanden van je windows updates en wanneer je pc met deze updates lekker lopt heb je die backups niet meer nodig.

De inhoud van i386 mag je vaak ook wel weggooien, als je maar niet de map i386 zelf weggooit, alleen de inhoud!

In C:/windows/servicepackfiles/i386 stonden nog voor 368 MB bestanden. Ik heb ze verwijderd en kreeg 368 MB terug. Oef!
In de map met de blauwe $ uninstall bestanden stonden nog
564 MB bestanden; ook verwijderd en tevreden.
Hopelijk blijft nu alles vlugger werken en krijg ik die vervelende "Onvoldoende schijfruimte..." meldingen niet meer.
Bedankt voor de goede tip.

Nog een vraagje: In de map i386 staat nog een map LANG. Mag die ook verwijderd worden?

In principe mag de hele inhoud van de map i386 verwijdert worden behalve de map zelf. De mapnaam "lang" doet me vermoeden dat het iets met taal (language) te maken heeft. Hoeveel inhoud heeft de map "Lang"?

Nog een tip:

Op je buroblad; rechtsklik op "mijn documenten" en kies voor [eigenschappen]. Je ziet nu de locatie. Wanneer dat C:\ is worden al je bestanden standaard op je C:\ schijf opgeslagen. Wanneer je ook je mp3's en bijv je downloadmap van LimeWire of Azureus daar hebt kan het ook snel vol raken.

Beter is het om in dat geval de map "mijn documenten" te verplaatsen naar je D:\ schijf en je mp3's, je downloads en evt Nero-images van films of zo naar je externe schijf. Op je D:\ schijf komen dan hooguit je Office-bestanden te staan.

Misschien helpt dit ook nog wel:
1. Ga naar Start > rechtsklik op Deze Computer > kies Eigenschappen > klik op tabblad Systeemherstel
2. Zet een vinkje bij Systeemherstel op alle stations uitschakelen.
3. Klik op Toepassen en daarna op OK.
4. Herstart de computer.
5. Voer punt 1 weer uit.
6. Haal het vinkje bij Systeemherstel op alle stations uitschakelen weg.

Systeemherstel is nu leeggemaakt en er is een nieuw herstel-punt gemaakt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan