Onwillige muis in Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

Renske60

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2014
Hallo allemaal,

Gisteravond heb ik Windows 10 geinstalleerd en dat verliep zo te zien allemaal goed, op één puntje na.

Ik werk met 2 schermen en bij Windows 7 ‘liep’ de muis keurig van het linker naar het rechter scherm en omgekeerd. Hij sprong dus a.h.w. over de kloof tussen de twee schermen.

Bij Windows 10 niet. Als ik van het rechter naar het linker scherm wil, moet ik de muis op het rechter scherm (het hoofdscherm) naar de rechterkant bewegen. Vervolgens komt hij op het linkerscherm (secundaire scherm) aan de linkerkant binnen. Stomvervelend...

Ik heb van alles geprobeerd met
- de beeldscherminstellingen (hoofd- en secundaire scherm verwisseld etc.) en
- de instellingen van de muis
maar zonder resultaat.
Voor schermen en muis zijn de laatste drivers geinstalleerd.

Om ergonomische redenen (lichtinval en de matige kwaliteit van het secundaire scherm) kan ik de schermen niet anders opstellen.

Hoe los ik dit op?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Hartelijke groeten,

Renske Cramer

Je kunt onder je beeldscherminstellingen de schermen in het plaatje verwisselen naar de opstelling die jij hebt. Het maakt dan uiteraard niet uit welk scherm je hoofdscherm is, dat is enkel relevant voor taakbalken enzo.
Naamloos.png
Naamloos2.png

@ Bloodshed: Nee. Kunt u dat nader uitleggen? Welke kabels, waar precies? Ik ben nog niet zo thuis in dat soort dingen.

de kabels die van je monitor naar de videokaart gaan, het zou kunnen dat je primaire monitor niet in de primaire aansluiting zit.

(het antwoord van K1pje hierboven zou moeten werken zonder kabels te wisselen, ook in windows 10 dus raar dat het niet werkt)

Aha. Dat lukt niet met de aansluitingen. Op de videokaart zit 1 VGA- en 1 HDMI-ingang. En het secundaire beeldscherm heeft alleen een VGA-uitgang.

Ik heb niets meer kunnen vinden. Wat nog mogelijk is is met teamviewer dat er iemand eens wat probeert met de instellingen te doen.
Maar veel verder dan de standaard instellingen die hierboven genoemd zijn zou ik het ook niet weten.

Als je windows start op welke monitor zie je dan het windows opstart logo (zelfde scherm waar de % circel stond toen je naar windows 10 aan het upgraden was).

ik ga het even uitzoeken, hij begint geloof ik op het secundaire scherm en vervolgens komt er op het hoofdscherm een mooie foto te staan. Die klik ik dan aan en dan verschijnt daar het inlogscherm. Maar ik check het ff.

Gaat als volgt:
- eerst op secundaire scherm het blauwe logootje, waarna dit scherm op zwart gaat
- dan op het hoofdscherm de dual boot (Ubuntu/Win), de fotopagina en tot slot het inlogscherm
Kun je hier iets uit afleiden?

Ok dan is qua kabel aansluitingen je secundaire scherm primair aangesloten, helaas dat je deze niet kunt omwisselen.
Zelf werkt het bij mij wel allemaal met het omzetten van monitoren in windows 10 (ook als secundaire scherm primair is aangesloten), druk je na het omzetten wel op 'toepassen' ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja en hij klapt de boel dan prompt keurig om. Alleen die muis wil niet. Ik heb ook nog andere muizen geprobeerd, maar die doen het ook niet. Het rare is dat het in Win 7 wel allemaal goed werkte.

Nu ja, ik zal er dan maar aan moeten wennen, hè. Er zijn ergere dingen...

Niemand meer? Heeft verder niemand ditzelfde probleempje gehad? Er is mee te leven hoor, maar het is wel een pietsie irritant. :rolleyes:

Niemand meer? Heeft verder niemand ditzelfde probleempje gehad? Er is mee te leven hoor, maar het is wel een pietsie irritant. :rolleyes:

Of gewoon teruggaan naar Windows 7. Wat is voor jou de meerwaarde van Windows 10?

Hai Anton,
De meerwaarde van 10 is voor mij functioneel gezien niet zo groot. Maar weer terug naar 7? Dat is ook weer zo wat. Op een gegeven moment moet je toch migreren naar 10 dus dan heb ik zoiets van: dan maar wennen aan die muis. Want voor de rest draait 10 zonder problemen. Het is op sommige punten hooguit een beetje wennen. Maar ik zal er nog eens over nadenken. In elk geval bedankt voor je reactie!

Hai Anton,
De meerwaarde van 10 is voor mij functioneel gezien niet zo groot. Maar weer terug naar 7? Dat is ook weer zo wat. Op een gegeven moment moet je toch migreren naar 10 dus dan heb ik zoiets van: dan maar wennen aan die muis. Want voor de rest draait 10 zonder problemen. Het is op sommige punten hooguit een beetje wennen. Maar ik zal er nog eens over nadenken. In elk geval bedankt voor je reactie!

Hai Renske,
Zelf blijf ik met mijn werkPC op Win7 draaien. De ondersteuning daarvoor is nog lang niet afgelopen. Met een hobbymachine blijf ik wel kijken naar Win10.
Als grootste irritatiepunten:
Niet kunnen personaliseren van het startmenu (bv toevoegen van snelkoppelingen van portable app kan alleen maar als tegel en niet bij Alle Programma's. Waren er bij Alle programma's subgroepen geconfigureerd onder WIN7, wordt nu alles in één laag weergegeven. Groepen maken kan ook niet meer - Voor zover mijn kennis reikt.
Daarnaast gaat er veel privacy info naar Microsoft ondanks dat er een aantal schakelaars op UIT staan.
Suc6

Ja, er zitten veel haken en ogen aan 10. Ik schreef laatst al in een ander draadje dat ik al die beveiligings- en privacy-items van de Windows-wereld behoorlijk zat ben. Ik denk er serieus over om maar helemaal naar Linux over te stappen. Ook al kan ik daar niet altijd passende vervangers voor tooltjes e.d. vinden. De linuxwereld is - als ik het goed heb begrepen - een stuk veiliger dan Windows. Althans, nu nog. Want dat zal ook nog wel veranderen... Cybercrime is nu eenmaal een lonende business.

Ik heb ook nog een MacBook Air draaien. Daarmee gaat ook veel naar Apple maar op de een of andere manier heb ik daar (nog) geen onveilig gevoel bij. Een pluspunt is de perfecte samenwerking van de Apple apparaten. Ik mis daarbij echter een paar handige tools, m.n. het "Zwitsers mes" Total Commander. Daarnaast kost een image maken of terugzetten minimaal 4 uren terwijl dat voor een MS machine maximaal één uur is.
Laten we dit draadje maar sluiten.

Ja, Apple schijnt idd ook veiliger te zijn. Maar ook daaraan zitten weer de nodige haken en ogen, niet in de laatste plaats de prijs van de hardware... Mooi spul, dat wel.
We sluiten. Bedankt voor het meedenken Anton!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan