• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Onzichtbare macro triggert macro security

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kipopstok

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2009
Berichten
13
Ik heb een Excel sheet dat bij opening telkens de security melding geeft of ik de macro's in dat sheet wil enabelen of disabelen. Het stomme is: bij mijn weten zitten er helemaal geen macro's in. En als ik kijk bij Tools - Macro's in dit sheet, dan is de lijst ook leeg.

Iemand een idee?
 
Misschien staat er achter een blad een macro?
 
Al eens gekeken bij ThisWorkbook ? Deze wordt niet getoond bij macrolijst.
 
Eh, bij mij toont 'ie die wel in de lijst: alle geopende werkboeken of alleen de actieve. Maar nergens macro's...
 
Een lege standaard module wordt óók gezien als een macro. Verwijder die lege STANDAARD module (dus NIET die van de sheets of de ThisWorkbook-module!!!!!). Verder kan een macro als 'private' zijn gemarkeerd. Deze zie je dan óók niet in je overzichtje staan, maar is wel degelijk aanwezig.

Groet, Leo
 
Laatst bewerkt:
Dank Ginger, maar kun je me vertellen hoe ik wat de standaardmodule is en hoe ik die moet verwijderen?
Een prive macro zal het niet zijn, omdat ik dit document zelf heb aangemaakt. Dat is uberhaupt het rare aan het geval, dat van al mijn worksheets dit de enige is die problemen geeft.
 
Met de Asap Utilties zou dat een fluitje van een cent zijn.
Er zit daar oa ook een tool in om al de vba-code uit uw werkboek te verwijderen.

Cobbe

http://www;asap-utilities.com

Gratis voor privégebruik.
 
Je kan toch gewoon alt+F11 drukken en in de vba editor kijken of er macro's of modules inzitten?
 
Ik heb idd ook al in de editor gekeken. Geen macro's.
Gezien de reacties is dit niet iets obvious dat ik over het hoofd zie. Ik zal de inhoud wel naar een nieuw 'schoon' werkboek overkopieren, en kijken of dat helpt.
 
Ik heb idd ook al in de editor gekeken. Geen macro's.
Hoe heb je in de editor gekeken? Hetgeen waar ik op doelde was een volledig lege standaard module. Hoe kan je dit zien? Ga in je Visual Basic Editor (VBE) en zoek aan de linkerkant in de 'project browser' naar de naam van je workbook. Bijvoorbeeld 'VBAproject (naam van je bestand.xls)'. Als hier een plusje voor staat, kan je deze openklappen. Na het openklappen zie je een geel mapje (microsoft excel objects) met daaronder de Sheet-modules en de ThisWorkbook-module (deze mappen mogen NIET worden verwijderd!!!!!). Deze beide modules moeten volledig zonder tekst zijn!
Als dat zo is ga je verder zoeken naar nóg een geel mapje in de boomstructuur van je workbook. Dit gele mapje zou dan 'Modules' heten. Ook deze kan je openklappen. Dan staat er een module die dan Module1 (oid) kan heten. Is deze module leeg? Klik dan met rechts op die module en kies in de pop-up voor de optie 'Remove Module1...'. Na het klikken hierop komt de vraag of je de module soms nog eerst wilt exporteren. Kies daar voor No.

Nu is er geen VBA meer aanwezig. Sluit de VBE en sla je workbook op en sluit deze. Heropen 'm en als het goed is ben je dan verlost van de beveiligingsvraag...

Groet, Leo
 
Laatst bewerkt:
Leo, je bent mijn held! :love:

Dit loste het inderdaad op. Dank voor de heldere uitleg!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan