Onzichtbare pagina verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bartwiegant

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2016
Berichten
5
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum omdat ik een probleem heb waar ik elders nog geen oplossing gevonden heb. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik ben bezig met een handboek voor scouting. Het document moet ingebonden worden en om die reden hebben de even- en onevenpagina's gespiegelde marges.
Ik zie echter dat dit niet klopt met hoe het zou moeten zijn en na wat zoeken kwam ik er achter dat ik een onzichtbare pagina in mijn bestand heb staan die ik niet weg krijg. In onderstaande screenshot zien jullie hoe de eerste 4 pagina's er uit zien. Links boven pagina 1 is de omslag. Echter, als ik mijn cursor op de pagina links onder zet geeft hij onder in het scherm aan dat dit 'pagina 4' is.
Bewerkingsmodus.jpg
Tussen pagina 2 (rechts boven) en het 'voorwoord' (links onder) zit dus blijkbaar nog een pagina die hier niet zichtbaar is. In het afdrukvoorbeeld is deze wel te zien. Echter, als ik mijn cursor hier op houdt veranderd deze in een 'verbodsbord' (zoals ik zelf even in paint heel professioneel heb bijgetekent ;) )
afdrukvoorbeeld.jpg

Heeft iemand van jullie een idee hoe ik deze lege pagina weg kan halen, zodat uiteindelijk de oneven pagina's met de juiste uitlijning voor het inbinden aan de rechter kant komen, en de even pagina's links? Door deze witte onzichtbare pagina staat het dus precies andersom. Vanwege dit inbinden in het uitsluiten van pagina 3 bij het printen dus geen optie...

Alvast heel erg bedankt.
Bart
 
Allereerst welkom bij HelpMij! Zonder het document te zien, wordt het lastig gokken, want er zijn verschillende redenen te bedenken. Zo kan er een instelling zijn die ervoor zorgt dat je voorwoord op een even pagina begint bijvoorbeeld. Of je hebt in de kop ingesteld dat die op een nieuwe pagina moet beginnen, en hebt zelf een sectie-einde toegevoegd (die je ziet staan in het eerste plaatje). Kortom: als het kan, doe (een deel van) het document erbij, en er is veel meer van te zeggen.
 
Ik heb het document op mijn onedrive gezet en is hier te vinden: https://1drv.ms/w/s!ApnDZWtBynssjXsFgviDhBDoqriy
De suggesties die je noemt zijn het niet (voor zover ik heb kunnen checken). Het voorwoord is gewoon tekst opgemaakt als kop om te voorkomen dat deze in de inhoudsopgave wordt meegenomen.
Goed, ik hoop dat je mij verder kan helpen. Alvast bedankt voor je reactie!
 

Zou je kunnen uitleggen wat je gedaan hebt? Als ik jou bewerkte versie knip en plak in mijn document heb ik de pagina weer...
Het werkelijke document is 200 pagina's en 10 MB. De upload hier is dus enkel het deel van het document waar het probleem zich bevind.
Plus dat ik er zelf ook graag van leer. Hoef ik jullie volgende keer niet meer (met dit probleem) lastig te vallen ;)
 
Ik heb jouw document geopend, gekopieerd en geplakt in een nieuw document wat ik heb opgeslagen. Ik heb gecontroleerd of het probleem zich voordeed in het nieuwe document, dit was OK en vrij van problemen.

Dan heb ik het document geüpload. That's it. :)
 
Bedankt dat je er even naar gekeken hebt gast0205. Helaas lost dit dus niet het probleem op in mijn eigen document. Ben inmiddels wel wat aan het knutselen waardoor het opzich wel lijkt te werken en ik die lege pagina bij het printen naar PDF gewoon 'uit kan sluiten'. Toch zegt mijn gevoel dat die pagina weg moet kunnen. Word gaat toch zeker niet voor mij bepalen dat daar een pagina moet komen?! Ik krijg onderhand wel aardig handigheid in Word :)
Toch zegt iets mij dat Word niet helemaal het geschikte programma is voor 200 pagina's tekst met veel plaatjes en vlotte opmaak...
 
Ik kan niets uploaden, maar de oplossing die ik heb is een stuk robuuster: gebruik geen nieuwe pagina-eindes (of secties, waarom zitten er bij jou al nieuwe secties in?) maar gebruik Stijlen om tekst op te maken. De blauwe koppen zijn overduidelijk hoofdstuktitels, dus maak die op met Kop1. En leg in dat profiel vast dat het profiel op een nieuwe pagina begint. Scheelt je een hoop ellende en sores :). En je laatste opmerking deugt natuurlijk ook niet; Word kan daar prima mee uit de voeten :D.
 
Ik heb de plaatjes er even uitgegooid, dan blijft het document wat kleiner. Raad ik jou trouwens ook aan; gebruik koppelingen i.p.v. imbedded.
 

Bijlagen

  • Handboek VPS.docx
    88,4 KB · Weergaven: 56
De koppen zijn ook opgenomen in het document, enkel het voorwoord niet omdat ik deze niet terug wil laten komen in de inhoudsopgave (omdat de inhoudsopgave na het voorwoord komt hoor je deze officieel niet mee te nemen in de inhoudsopgave).
De secties gebruik ik om elk hoofdstuk een andere opmaak te geven. De kaders die je er om heen ziet (en verwerkt zijn in de koptekst) hebben elk hoofdstuk een andere kleur. Zo kan je als het boek eenmaal geprint is zien waar de hoofdstukken zich bevinden, en het ziet er gewoon wat vrolijker uit (doelgroep 11-15 jarige). Vandaar zitten er ook meer plaatjes in dan strikt noodzakelijk. Voor zover ik weet is het gebruik van Secties de enige manier om elk hoofdstuk een eigen kop- en voettekst te geven?
Met het op die manier opmaken van koppen (op nieuwe pagina's beginnen ed.) heb ik geen ervaring. Hetzelfde geld voor koppelingen voor de plaatjes. (zijn die plaatjes dan wel zichtbaar bij het printen?). Ik vind werken volgens het WYSIWYG-principe zelf erg makkelijk. Tot dat er verborgen pagina's zijn die je niet ziet, maar wel krijgt...

Antwoorden op bovenstaande zaken (kop profiel, koppelingen voor plaatjes) zou ik fijn vinden, maar roept bij mij vast meer vragen op dan het oplevert. Een aanbeveling van een goed boek over word/office is dan denk ik meer welkom.

In elk geval bedankt voor de hulp en het meedenken allemaal!
 
De koppen zijn ook opgenomen in het document, enkel het voorwoord niet omdat ik deze niet terug wil laten komen in de inhoudsopgave
Kwestie van een kopstijl maken die qua opmaak identiek is aan de overige koppen, en de stijl niet opnemen in de inhoudsopgave.
Voor zover ik weet is het gebruik van Secties de enige manier om elk hoofdstuk een eigen kop- en voettekst te geven?
Hangt er vanaf wat je ermee wilt doen. Als het alleen om tekst gaat, heb je aan één sectie genoeg want je kunt hoofdstuktitels etc. prima uit veldcodes halen. Met plaatjes wordt het inderdaad lastiger en heb je aparte secties nodig.
Koppelingen met plaatjes werken op dezelfde manier als het invoegen van afbeeldingen, alleen gebruik je dan het veld IncludePicture om de koppeling te maken. Uiteraard is het document nog steeds WYSISYG, en zie je de codes alleen als je de velden als code weergeeft. Een extra voordeel (naast een veel kleiner en sneller bestand) is ook dat je heel simpel een afbeelding kunt veranderen als je dat wilt. Veldcode weergeven, en bestandsnaam in het veld veranderen. En bingo, ander plaatje :).
Ik heb een paar maanden geleden een uitgebreide cursus voor Word geschreven, met name dus voor het tekstverwerken. Is geen knoppencursus, maar behandelt juist de handige dingen die je (vind ik) in Word zou moeten beheersen. Is te vinden in de Handleidingen sectie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan