Oops! bij 98 vervangen door XP Pro - HELP!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Soulvision

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2005
Het volgende ...

Ik was bezig om op een pc windows 98 te vervangen met XP Pro.
Nu heb ik aan het begin van de installatie per ongeluk multiple gekozen.
Ik heb dit afgebroken, maar nu steeds wanneer ik mijn pc opstart heb ik de keuze uit
het opstarten van windows normaal of de setup van xp pro.
Hoe maak ik dit ongedaan zodat ik de setup van xp helemaal overnieuw kan uitvoeren en kan kiezen voor een enkel besturingssysteem? (er is nl onvoldoende ruimte voor multiple)

ps. Ik wil het liefst de hele C schijf leeg hebben en er een clean install van XP pro opzetten

Help !!
Wie kan me helpen dit op te lossen?
Alvast bedankt.

Opnieuw beginnen en opstarten vanaf de Windows Xp cd-rom. Tijdens de setup krijg je de keuze om partities te wijzingen en te formateren.

Oke,ik heb nu 3 keuze mogelijkheden

to setup XP on the selected item
to create a partition in the unpartitioned space
to delete the selected partition

moet ik kiezen voor "delete the selected partition"?

(ps. de schijf is 7326 mb groot en heeft maar 1641 mb free space omdat 98 er ook nog opstaat, die moet eraf)

Laatst bewerkt:
Kies voor : delete the selected partition. De partitie met daarop Win98 zal worden verwijderd (je bent dus wel alle gegevens kwijt) en je kunt dan een nieuwe partitie aanmaken. Je hebt ook de keuze tussen een format Fat32 en NTFS. Daarna zal XP geinstalleerd worden.

Bedankt voor je reactie :)

Ik heb gekozen voor Delete en krijg dit:

Code:
Setup is unable to perform the requested operation on selected partition.
This partition contains temporary setup files that are required to complete this installation.

To continue press enter

Wat nu?

Is de PC gestart vanaf de CDrom? Dus CDrom in bios als 1e ingesteld. Je krijgt dan een aantal blauwe schermen met als laatste een partitie overzicht. Aanwijzingen op scherm volgen.

@ Bern@rd
Bij het opstarten krijg ik een blauw scherm met de keuze:
  • Windows XP setup
  • Windows
(waarschijnlijk omdat ik de setup de eerste x heb afgebroken)
Ik heb gekozen voor windows XP setup

ps. Ik heb geprobeert de opstart volgorde in bios te veranderen (cd rom staat als 4e)
maar krijg de volgorde niet veranderd dus heb t zo gelaten.

@ Loonytune
Bedankt voor de handleiding :)

Ik kan hier alleen helaas geen oplossingen ontdekken voor de problemen waar ik tegen aan loop

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik hoop echt dat iemand het geduld op kan brengen me te helpen.
De pc is namelijk bedoeld voor de verjaardag van mijn zoontje.

Laatst bewerkt:
Ik heb geprobeert de opstart volgorde in bios te veranderen (cd rom staat als 4e)
Om XP probleemloos te installeren is het toch wel noodzakelijk om CDrom in het bios als eerste in te stellen.

@ Bern@rd
Oke ben t ff kwijt nu.
Volgens de FDISK handleiding van Loonytune staat dat ik m moet booten via een opstartdiskette, in dat geval zou het diskette station dus op 1 moeten staan.
Wat raad je aan .. diskette station of CD rom op 1?

ps. Het lukt me wel om de boot-volgorde te vinden in bios, maar niet om m te veranderen.
Zou je me hiermee willen helpen?

@ Loonytune
Ja thanx, ik had m wel geklikt maar ik zie nu pas wat je bedoeld.
Allemaal toch wat gecompliceerder dan ik in eerste instantie d8 .:confused:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ps. Alvast thanx voor jullie geduldige reacties! :)

Laatst bewerkt:
Je kunt het met een bootsisk proberen, maar waarom krijg je de bootvolgorde niet veranderd in het BIOS?

Als je het veranderd hebt, klik je dan wel of save and exit

even voorop gesteld .. ik heb weinig ervaring hiermee .. vandaar al mn vragen, bedankt voor de hulp :)

@ Loonytune
Als ik bijv cd rom selecteer en probeer m naar boven te verplaatsen dan lukt dat niet.
Zou je me uit willen leggen hoe ik dat kan doen?

(heb verschillende mogelijkheden geprobeert behalve de goeie blijkbaar, vandaar dat t me beter leek hulp te vragen op t helpmij forum dan strax nog verder v huis te zijn)

Nou is elk BIOS weer anders,
Maar als je op een station gaat staan en dan meestal Enter
Nu met de cursor toetsen ( de pijltjes naar boven of beneden ) de juiste keuze maken en dan kijken wat er staat. Meestal is dit "save"
Ga daarna naar het volgende station en zorg uiteindelijk dat de CD rom drive op first staat.
Daarna als je uit het BIOS gaat wel weer even op safe klikken

Let anders eens uit welke keuze jij hebt in het BIOS en wat je ziet.

Laatst bewerkt:
Als ik bijv cd rom selecteer en probeer m naar boven te verplaatsen dan lukt dat niet.
Onderin het bootscherm staat een aanwijzing om bijv de boot instellingen te veranderen bijv PageUp. Als dit gelukt is het bios verlaten via saven.

@ Loonytune

Ik heb 5 keuzemogelijkheden, cd rom station staat op 4.

A.) Als ik het cd rom station selecteer en met de pijltjes toetsen probeer omhoog te verplaatsen selecteer ik enkel de keuzemogelijkheden erboven.
B.) Als ik het cd rom station selecteer en dan op enter klik gaat er een klein blauw schermpje open met dezelfde keuzemogelijkheden weer en met hetzelfde verhaal weer als bij A.)

@ Bern@rd
Oke thanx, ik ga dit even proberen .. brb

Laatst bewerkt:
Wat zijn de keuze mogelijkheden er boven ?
Stel dat de HD op first boot staat, moet je deze eerst bijvoorbeeld op 4st boot zetten.
Je kunt nooit geen 2 verschillende drives op first boot zetten.

Dit is wat ik zie:

Quiet boot: enabled
Quick boot: disabled

Restore on AC / Power Loss: Last state
On LAN: Power on
On PME: Stay off

1st boot device : Floppy
2nd " : ARMD FDD
3rd " : IDE HDD
4th " : ATAPI CDROM
5th " : Disabled

in het blauwe schermpje zoals in vorige reactie beschreven bij B) staat er tussen 4 en 5 nog:
Intel UNDI, PXE - 2.0 (bu

De selectie mogelijkheden: (rechts onder in beeld)
menu
item
field
submenu
defaults
save & exit
exit

Ik heb geprobeert met PageUp de cdrom op 1 te zetten maar dit gaat niet.
Het lukt niet om m te verplaatsen en er staat verder ook nix onder in beeld.

Oke,dat is wel gelukt..cdrom staat nu op 1 .. ik heb t alleen nog niet gesaved want nu is de floppy volledig uit beeld verdwenen!
Hoe en waar zet ik deze nu terug?

Er staat nu dit:

1st boot device : ATAPI CDROM
2nd " : ARMD FDD
3rd " : IDE HDD
4th " : Disabled

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan