op achtergrond afbeelding of letters plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

franky1234

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2003
Vorige keer gedaan, maar ik weet het niet meer: ik wil door een tekst heen, licht op de achtergrond, een naam plaatsen.
Dit kan en zelfs diagonaal. Zo maak je van jouw document jouw document, zal ik maar zeggen.
Maar hoe doe je dit ook alweer?

Het staat ergens bij Opmaak > Achtergrond, als het goed is. Ik weet niet of je Office 2007 of 2010 gebruikt, daar zal het wel anders zijn...

klik

Laatst bewerkt:
Je opent de voettekst
en plaatst daar een afbeelding.

Als de afbeelding in de voettekst staat, kun je hem wel op een plaats schuiven waar je hem wilt hebben, dus bijvoorbeeld precies midden op de pagina of in de kantlijn.

Waar hij ook staat, de afbeelding maakt deel uit van de voettekst en daarom wordt hij slechts op de achtergrond getoond als een soort watermerk.

Als je tekst gebruikt kun je de kleur aanpassen, bijvoorbeeld een grijs tint.

Waar hij ook staat, de afbeelding maakt deel uit van de voettekst en daarom wordt hij slechts op de achtergrond getoond als een soort watermerk.
Dat is een hele linke, foute tip. Je ziet voetteksten weliswaar grijs, maar in afdruk is het natuurlijk gewoon de volle kleur, dus grijs is dan echt wel zwart.
De enige manier om een (tekst)watermerk te maken is (in Word 2007+): tab <Pagina-indeling>, groep <Pagina-achtergrond>, <Watermerk>.

@Octafish

De ingebouwde functionaliteit in Word2007 én Word2010 doet exact hetzelfde wat ik beschreef. Als je die functie hebt gebruikt, kun je handmatig via de voettekst* ook weer dat watermerk 'pakken' en verschuiven of weghalen of aanpassen.
Mijn handmatige aktie versus jou kant-en-klare functionaliteit.

Je hebt gelijk met het afdrukken van zwarte tekst of afbeelding. Ik heb in mijn antwoord ook gesuggereerd grijze tekst te gebruiken. Uiteraard geldt dat voor ALLE watermerken die je gebruikt: gebruik een lichte kleur of een speciale opmaak, die bij afdrukken niet te veel opvalt.
Het is dus niet zozeer een linke tip, maar je moet er niet dom mee omgaan.
Overigens mag ik hopen dat iemand die dit wil toepassen, eerst iets uitprobeert en ook afdrukt voor een officieel document op deze manier wordt gemaakt en verspreid.

Mijn uitgangspunt is dat we hier mensen zouden moeten leren hoe iets werkt,
in plaats van dat we een 'black box' oplossing aanbieden.

* Overigens werkt dit niet alleen via de voettekst, maar ook via de koptekst

Laatst bewerkt:
tecsman:
Je geeft in je oplossing (TS ook niet in zijn vraag overigens) geen versies waarin het zo werkt. En in 2003 werkt het geheid verkeerd, jouw methode als je niet alles correct instelt, wat een hoop werk is.
Bovendien moet je bij een afbeelding veel meer instellen dan als je de officiële watermerk methode gebruikt. Zo kan een plaatje, als je de instellingen niet goed hebt staan, tekst om de afbeelding laten lopen (instelling <Om Kader>, of <Boven en Onder> en het enige verschil derhalve met een gewone afbeelding in de tekst is, dat de afbeelding in de voettekst op elke pagina terugkomt. Het linke in de tip vond ik overigens de tekst
'''en daarom wordt hij slechts op de achtergrond getoond als een soort watermerk.
Een halve verstaander (en dat aantal is in ieder geval niet 0) zou denken dat je een plaatje dan alleen in de voettekst hoeft te zetten, en dat hij dan mooi grijs is. Schone schijn :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan