• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

op basis van een getal cellen toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeffo

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2009
Hallo iedereen,

Ik heb het volgende probleem.
Op mijn werk willen we een juwelenverzekering aanbieden, waarbij de klant zelf kan uitrekenen hoeveel premie hij zal moeten betalen voor zijn verzekering. De formules lukken me prima, maar wanneer de klant aanduidt dat hij meer als 1 juweel wenst te verzekeren, dienen de velden waarin hij het soort juweel aanduidt en het veld van de waarde van het juweel gekopieerd te worden.

Dus voor 2 juwelen 2 velden, 3 juwelen 3 velden, enz....

Hoe doe je dit het best? Ik kan zelf niet echt een formule bedenken waarmee het zou gaan. Misschien heb ik wel VBA nodig?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
als ik de voorwaarden van de premies goed begrijp (europa/wereldwijd en 1product of meer dan 1), zou ik het doen zoals in bijlage.

Ik heb gewerkt met voorwaardelijke opmaak en de formules lichtjes aangepast.
Ik heb dit gedaan voor max 3 producten.
Dus controleer gerust als je 1, 2 of 3 producten wil.

Edit: ik heb ook je afdrukbereik aangepast zodat dit ordelijker is als je dit uitbreidt naar bijvoorbeeld 10 producten.

Bijlagen

Hey bedankt joh!

Hoe heb je het gedaan? dan leer ik er nog iets uit!:thumb:

Hey bedankt joh!

Hoe heb je het gedaan? dan leer ik er nog iets uit!:thumb:

Selecteer E15:E23, klik op voorwaardelijke opmaak in menu 'Opmaak'.
De voorwaarde is dat als D13 <= 1, dan moeten deze cellen niet getoond worden. Met "niet tonen" bedoel ik dat in de opmaak de randen verdwijnen en het lettertype-kleur wit wordt.

Idem voor F15:F23, maar hierbij is de voorwaarde: als D13<=2.

De totalen in rij22 worden enkel berekend indien de waarde van de juwelen is ingevuld.
Idem voor de vrijstellingen.
Op die manier klopt het eindtotaal en het totaal vrijgesteld.

groet

oke, ik begrijp de redenering, maar waar breng je de voorwaarde in dat als "verzekerd juweel > 1 " --> toon cellen?

Nu werkt het tot 3 juwelen, maar ik zou het eventueel nog willen uitbreiden naar 5 ofzo...

'K heb het ondertussen nog eens bekeken en vermoed dat het bij opmaak --> voorwaardelijke opmaak staat.

Nogmaals bedankt voor de snelle reactie en efficiente hulp!

Klopt!

Uw excelbestand gaat er dus van uit dat AL uw ingegeven juwelen gebruik maken van uw verzekering.
Als je bijvoorbeeld 2 ringen koopt, waarvan 1 met verzekering en 1 zonder, dan wordt uw bestand wat ingewikkelder ;)

Vraag opgelost? Klik rechtsonderaan op "Vraag is opgelost"

:thumb:

Hey iedereen,

Vannacht schoot ik ineens wakker en besefte ik dat er nog een kapitale fout in de excel staat.
Net zoals de voorwaardelijke opmaak, zou ik voorwaardelijk de autosom moeten toepassen.
Nu telt hij echter ook de kolommen die de voorwaardelijke opmaak waar SickOfItAll mij mee geholpen heeft en in het wit staan ook op...

Bijlagen

Ik heb ondertussen met wat klooien zelf een oplossing gevonden, die ik natuurlijk graag met jullie deel.

=ALS(D13=5;SOM(D22:H22);ALS(D13=4;SOM(D22:G22);ALS(D13=3;SOM(D22:F22);ALS(D13=2;SOM(D22:E22);D22))))

Dit heb ik nu als formule in mijn bestand staan.(bij het eindtotaal) Kan dit nog efficienter? dan hoor ik het graag!

Ik heb gebruik gemaakt van rij 18 (aangezien je die toch leeg laat) om daar een als-hulpje in te voeren.
Op die manier kan je als eindsom een SOM.ALS gebruiken ;)

zie bijlage
:thumb:

Edit: met jouw ALS-formule zal je problemen ondervinden indien je je bestand nog wil uitbreiden naar meer producten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wel echt een Wizard jij he!
Ik zoek het effe uit, alvast bedankt!:thumb:

Lijkt allemaal logisch he, ik heb toch voor jouw oplossing gekozen.
Je baas zal wel blij zijn met een wizard als jij op kantoor!:cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan