Op Compaq Win98 installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Winger

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2001
Hallo, ik heb de andere topic afgesloten omdat er toch geen oplossing voor die pc was en daarom heb ik hem maar in de hoek gezet met het gedacht van er mischien nog onderdelen van te gebruiken.

Nu heb ik op het werk een dezelfde compaq prolinea 575e, gaan halen met een 75 mhz hd erin.

Op deze pc wil ik graag win 98se installeren.

Er moet ook nog een CD Driver en een geluidskaart ingeplaatst worden maar ik wil nu vanaf de eerste stap beginnen.

Ik heb de pc aangesloten en opgestart.
Bij het opstarten gaat hij tot de C:\>
Als ik dan win ingeef zie ik dat er MS win 3.1 Compaq opstaat, en dan gaat hij rechtsteeks naar Programmabeheer.
Bij Comp.. instellingnen staan deze gegevens.

Ingebouwde apparatuur.
Compaq/CL34 VI 23 WINDOWS
3.1 X DRIVERS
75 MHZ Intel Pentium
Datum Syteem ROM 23/08/95
8192 KB geheugen
3,5" 1.44 MB diskette-drive
638 MB vaste schijf
Seriele poort 1
Parallelle poort 1
toetsenbord
Muis.

Toegevoegde apparatuur

VGA-Compatible controller
(Embedded CIRRUS LOGIC.
IDE- controller (Embedded CMD
TECHNOLOGY.

Nu is mijn vraag, denk je dat ik hier wat mee kan beginnen,

gr Jeff

Je processor is opzich snel genoeg voor windows 98, het probleem zit hem echter in je geheugen. Wat ik hier lees heb je maar 8 mb geheugen in je pc zitten en dat is te weinig voor windows 98, hier heb je minimaal 16 mb voor nodig (voor win98 eerste editie tenminste, denk dat het in SE niet hoger zal liggen maar dat weet ik niet zeker).

Het zal in de huidige configuratie (afgezien van het feit dat er nog geen cdrom speler inzit want die hb je ook nodig) dus niet gaan lukken, je zou toch echt wat meer geheugen op de kop moeten tikken

Dat zal niet gaan.
Je hebt 8 MB geheugen en voor Win98se is minimaal 32 MB nodig.
Verder zou er erg weinig ruimte op je harde schijf overblijven. Windows neemt al gauw 250 MB in beslag en dan hou je nog krap 400 MB over.

Guus.

Geplaatst door Robbert1978
Geen 32 maar 16 mb is nodig en 150 mb schijfruimte[/url]
Heb het in mijn handleiding nog even nagekeken, maar het zit er precies tussenin: 24 MB is het minimum.
En een standaard FAT32 installatie heeft - nog steeds volgens die handleiding - 210 MB schijfruimte nodig. Ik had daar 40 MB bijgeteld voor de updates.

Guus.

Je zou gelijk kunnen hebben, die link die ik gaf is, zoals ik al aangaf van de eerste editie van 98. Hij zal inderdaad wat meer schijfruimte vragen, of hij ook een snellere processor nodig heeft weet ik niet, maar als jij daar de handleiding hebt en daar staat 24 mb in zal dat wel zo zijn.

Echter het resultaat blijft hetzelfde, met 8 mb kom je niet ver met windows 98

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb hier nog 4 van die inklikbare memory plaatjes liggen maar kan ik die zo maar in de pc inzetten zonder problemen.

Er zijn er 2 met elk 8 blokjes waar op staat.
TI Koria - 70
z44400DJ G
GB512020 G

En nog 2 van elk 8 blokjes waar op staat
HY5117400B
J-60
9821A KOREA
Op deze plaatjes staan dan ook nog 4 dwarse blokjes met,
SIEMENS
HYB 514100BJ-60 G
GERMANY
8196

Met aan de koperen kontaktjes van 1 tot 72

Ze passen er wel in maar ik wacht nog even af.

Geplaatst door Robbert1978
Echter het resultaat blijft hetzelfde, met 8 mb kom je niet ver met windows 98
Met 24 of 32 MB eigenlijk ook niet. In combinatie met een 75 MHz processor werkt alles dan enorm traag.
Mijn systeem met win98se (366 MHz) begon pas echt lekker te draaien toen ik van 64 MB naar 256 MB ging.

Guus.

Geplaatst door Guus abc
Met 24 of 32 MB eigenlijk ook niet. In combinatie met een 75 MHz processor werkt alles dan enorm traag.
Mijn systeem met win98se (366 MHz) begon pas echt lekker te draaien toen ik van 64 MB naar 256 MB ging.

Guus.

Nee maar het werkt wel, vraag niet hoe maar het werkt

Ik heb nu geheugen bijgeplaatst en de cd drive aangesloten, opgestart met opstartdiskette win98.
Bij de a: overgeschakeld naar d: en een dir gedaan, dit is allemaal in orde, dus dacht ik dat het klaar was om win98 te installeren, maaaaar, als ik setup typ dan gaat krijg ik.

Een ogenblik geduld, Setup wordt geinitialiseerd.
Bezig met scannen van het register.
Kan geen tijdelijke map maken.
Als u HPFS of NTFS hebt geinstalleerd, moet u een MS-DOS opstartpartitie maken voor een Windows-installatie.

Maar als ik a: Fdisk doe krijg ik,
No fixed disks prsend.

Ik heb een dir gedaan van a: c: d: dat is allemaal gelukt en ook een scandisk van de C:
Schandisk did not find any problems on drive C.

Wat doe ik nog verkeerd.

Ik heb nogmaals opgestart met de opstart diskette en kan nu wel een setup doen, maar ik krijg nu in het opstartscherm van Windows 98 Setup een foutmelding.

Er is een besturingssysteem op de computer geinstalleerd dat niet door deze versie van Setup kan worden vernieuwd.

Bericht SUO168.

Ik ga dat nu opzoeken maar als jullie weten wat dat te betekenen heeft en wat ik hier aan kan doen, wil je het mij dan laten weten a.u.b ik ben al zover geraakt en wil het nu toch graag oplossen.

Thanks.

Ok geen hulp meer nodig want ik heb het al opgelost, ben er win98 aan het opzetten en dan kan hij verhuizen.

Bedankt en Sorry voor de last.

Gr Jef

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan