• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Op een na laatste rij kopiëren en boven deze invoegen

• Onderwerp starter Onderwerp starter KeBr
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

KeBr

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2016
Beste,

Ik heb een projectplanning gemaakt die dynamische is wat betreft het aantal weken.
In het bestand is veel voorwaardelijke opmaak aanwezig. ik heb gemerkt dat wanneer je de laatste rij kopieert en deze boven de laatste weer invoegt de voorwaardelijk opmaak ook wordt aangepast. en komen dus geen extra bereiken bij. wat wel gebeurt als je onderaan een rij toevoegt.

Nu wil ik VBA zodanig maken dat door gebruik van een knop automatische rijen worden toegevoegd. Dus laatste rij kopiëren en deze boven laatste rij weer invoegen.
In het voorbeeld rij 19, maar de laatste rij is variabel. Na het kopiëren moet cel B leeg gemaakt worden.

vast bedankt voor jullie reacties

Bijlagen

Als je er een tabel van maakt dan wordt de voorwaardelijke opmaak vanzelf meegenomen als je onderaan een rij toevoegt.

tabel maken is niet mogelijk

Een tabel hiervan maken is niet mogelijk. Het aantal weken in de planning wordt met VBA vergroot of verkleind. dit kan van 6 tot 104 weken zijn.
In kolom A word de nummering van de regels ook met VBA gedaan, dat werkt niet in een tabel.

Ik verwacht dat het ook allemaal kan met tabellen. Maargoed, probeer dit eens

Code:
Sub jec()
Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(-1).EntireRow.Insert
End Sub

Er zit helemaal geen VBA in je xlsx voorbeeldbestand.
De beste suggesties (dynamische tabel) doe je af met 'doet VBA', waarvan geen enekele illustratie in je bestand.
En desondanks vraag je om een VBA-'oplossing'. Merkwaardig.

Geen VBA in voorbeeld

Beste snb, het klopt dat er geen VBA voorbeeld in zit. in het bestand zelf zit nogal gevoelige informatie.
In de bijlage het bestand wat ik helemaal leeg heb gemaakt.

De VBA code van JEC werkt deels. ik heb de Offset van -1 naar 1 moeten zetten.
Nu wordt de voorwaardelijke opmaak wel meegenomen, maar de formules die ook in de kolommen F t/m J staan niet.
Is het niet mogelijk om de laatste rij die met de VBA wordt opgezocht te kopiëren en dan in te voegen zodat alles ineens meegaat.

Sub jec()
Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1).EntireRow.Insert
End Sub

Bijlagen

Helaas, bestanden met samengevoegde cellen negeer ik.

Opgelost

Beste,

Ik ben nog even verder aan het zoeken geweest. Op dit forum kwam ik de juiste oplossing tegen.
Dit werkt perfect

Sub Rijen_toevoegen()
'
' Rijen_toevoegen Macro
' Voegt een rij toe boven de onderste
'
irow = Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row - 1
Rows(irow).Copy
Rows(irow + 1).EntireRow.Insert
Application.CutCopyMode = False
Cells(irow + 1, 1).Select

End Sub