• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

op kleur van een cel En tekst van een andere cel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dwaze
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Dwaze

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2013
Hallo forum.

Mijn vorige vraag werd perfect beantwoord. Maar ik heb nu het probleem dat ik op basis van de kleur van een cel en de tekst van een andere cel het percentage wil laten berekenen.
Dus in kolom E staat "sel" die moet combineren in kolom F die b.v. rood is. Daarvan een percentage die ik geel heb gemaakt in het voorbeeld in cel O 12/13.
Is dat ook mogelijk ? Heb zelf ook wat geprobeert wat in die cel staat.

Alvast dank, Evert

Bijlagen

Excel is bedoeld als rekenblad en niet als kleurplaat. Rekenen met kleuren kan alleen met VBA en daar zitten allerlei beperkingen aan. Definieer waarom iets een kleur krijgt en dan kan je er mee rekenen. (zie ook de opmerkingen in jouw vorige draadje)

Laatst bewerkt:
Inderdaad, gebruik tekst voor "gelukt", "mislukt" etc..

Het kan wel met VBA als je niet anders wil. Voeg deze net iets andere UDF toe
Code:
Function jvrs(rng As Range, kleur As Range)
  Application.Volatile
    For Each cl In rng
       If cl.Interior.ColorIndex = kleur.Interior.ColorIndex And cl.Offset(, -1) = "sel" Then a = a + 1
    Next
  jvrs = a / Application.CountIf(rng.Offset(, -1), "sel")
End Function

PS: Verander maar eens een kleur in kolom F. Je ziet de percentages niet veranderen totdat de eerst volgende berekening op het werkblad wordt uitgevoerd.
Aanpassing van kleur triggert namelijk geen berekening.

Laatst bewerkt:
Maar hoe is dan de formule in in cel O 12/13 ?
En als ik dan bv een cel met voorwaardelijke regel een "m" geef voor mislukt en "g' voor gelukt hoe is dan de formule voor die andere percentages in kolommen O,P,Q,R want die werken dan ook niet meer. Ik sta daar best wel open voor.

Dan kan je werken met AANTAL.ALS() en soortgelijke functies.

Om je op weg te helpen:

Als je in alle rode cellen een "m" plaatst, kun je deze gebruiken voor O12.
Code:
=AANTALLEN.ALS(F2:F117;"m";E2:E117;"sel")/AANTAL.ALS(E2:E117;"sel")

De andere percentages gaan op ongeveer dezelfde manier.

Dank je wel, beide oplossingen werken hoewel de "tekst" oplossing inderdaad uitgebreider kan. Bovendien wel herkenbaarder voor me.

Groet Evert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan