Op Vista PC met nieuwe HD, XP installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

dance-audio

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2006
Ik heb een half jaar oude (dus nieuwe) eMachines E520 notebook/laptop met Vista.
Ik wil daat XP op draaien, geen dualboot, ik laat de HD waarop Vista staat intact, maar verwissel deze door een nieuwe sata-HD.
Als het een en ander dan mislukt dan heb ik de originele HD nog met Vista erop.
Ik heb op andere PC's meerdere malen XP geinstalleerd, als de PC dan opstart met de installatie-XP DVD krijg je eerst een paar minuten "bestanden laden" en dan krijg je diverse keuzes om een C-partitie te maken en daarna te formatteren.
Zover komt het niet bij de laptop. Na het "laden van bestanden" krijg je een foutmelding over dat de HD defect zou zijn, virussen enz.
Het is een standaard-foutmelding die je niet volledig serieus moet nemen in dit geval.
Omdat de nieuwe HD prima is. Dat heb ik getest op mijn andere bureauPC, niks mee aan de hand. Via schijfbeheer (van mijn andere XP computer) kan ik gewoon op die nieuwe HD een primaire C-partitie maken en voor de overige ruimte een uitgebreide D-partitie.

Maar diezelfde HD op de laptop weigert verder te installeren.
In het BIOS staat de CD/DVD speler op de eerste plaats, en de HD (die dus nog leeg is) op de tweede plaats.

Op de originele HD waarop Vista staat staat ook nog een "verborgen" partitie van 8GB die nodig was bij de eerste keer aanzetten om Vista verder te installeren.
Dus geen Vista installatieDVD erbij.
Erg vervelend die fabriekspartitie, een soort waakhond die niet wil dat je opnieuw van een officiele Microsoft installatieDVD gaat installeren.
Maar een nieuwe lege HD zou toch moeten installeren?

Alvast dank voor de hulp.

Lijkt mij het probleem dat je xp op een sata hd gaat installeren, en er geen sata driver in xp zit. Of weet jij zkr dat de sata driver er wel in zit?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zou best eens kunnen want ik heb alleen een Microsoft XP pro installDVD van 3-4 jaar terug toen sata nog zo gebruikelijk was..
Hoe integreer ik zo'n sata driver als ik een normale XP installatie doe?

Je moet natuurlijk eerst je driver gaan afhalen, daarvoor zal je even moeten gaan zoeken op de naam van je harde schijf.
Dan heb je de keuze voor de installatie of je drivers wilt inladen, dan kan je de driver inladen of wel moet je een nieuwe xp-cd gaan aanmaken waarin de driver zit geintegreerd(slipstreamen)

Sowieso moet je voor je hieraan begint uitzoeken of ALLE drivers aanwezig zijn voor xp in combi met jou laptop.

Doe dat dus eerst en is dit niet het geval, gewoon bij Vista blijven.

Het probleem opgelost.Ik ben het BIOS ingedoken.
Aan de bootvolgorde lag het niet. CD/DVD bovenaan en daaronder de HD.
Onder MAIN stond "D2D recovery" op enabled, die heb ik op disable gezet.
Weet niet wat dat is maar ik vermoed dat het te maken heeft met de herkenning van die "verborgen" partitie die op de Vista HD nodig is.

Maar er zit nu een nieuwe lege Sata HD in die gelukkig geen waakhondpartitie heeft.

Ook staat er "Sata mode"----[AHC1]
Dat slaat natuurlijk op de HD maar wat [AHC1] is, is mij een raadsel.
Maar die kon ik op IDE zetten.
Ik dacht dat met IDE alleen Pata schijven bedoeld worden, maar misschien heb ik het mis.
Deze BIOS instellingen gesafed en weer van de install XP opgestart.
En tot mijn verbazing werkt de XP installatie feilloos.
Ook andere oudere, nieuwere XP-install DVD's getest, alles werkt!
En in apparaatbeheer geen enkel vraagteken.

Op naar het volgende probleem.....

Iedereen bedankt voor de hulp.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan