Op zoek naar een VLOOKUP-achtige functie in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Ik zit met een tabel waar gebruikers bepaalde gegevens kunnen invullen. Sommige van die gegevens zijn echter al beschikbaar in een andere tabel. Deze nogmaals moeten invullen (met mogelijkheid tot maken van fouten) zou dus niet moeten nodig zijn. Een simpel voorbeeld zou zijn; het invullen van een productcode in kolom 1, waarna in kolom 2 automatisch de productnaam komt.

Is er een manier waarop ik deze gegevens automatisch in tabel 2 kan laten komen vanuit tabel 1? In Excel kan zoiets heel snel via een VLOOKUP-functie, maar mijn (ook al niet zo grote) kennis van Excel is groter dan die van Access :)

Wat jij wilt kan heel simpel met een keuzelijst en daarbij heb je geen Lookup functie nodig. In die keuzelijst zet je dan alle gewenste velden die op je formulier wilt zien en blij de gebeurtenis <Bij klikken> vul je tekstvakken met de gegevens uit de keuzelijst. De techniek staat ook in de Access cursus beschreven.

Wat jij wilt kan heel simpel met een keuzelijst en daarbij heb je geen Lookup functie nodig. In die keuzelijst zet je dan alle gewenste velden die op je formulier wilt zien en blij de gebeurtenis <Bij klikken> vul je tekstvakken met de gegevens uit de keuzelijst. De techniek staat ook in de Access cursus beschreven.

Ik vind dit niet direct terug; kan je mij even in de juiste richting wijzen?

Als je ophoudt met complete berichten te quooten :). Tenzij je daar een bedoeling mee hebt die buiten mijn verstandelijk bereik ligt...
Het idee is dus dat je met de eigenschap Column(#) een kolom uit een keuzelijst kunt halen. Bij de gebeurtenis <Bij klikken> zet je dan iets als:
Code:
With Me.cboKeuzelijst
     Me.txtNaam = .Column(1)
     Me.txtAdres = .Column(2)
End With

Ik bedoelde eigenlijk het deel van de cursus waar die techniek staat... Ik heb gezocht maar vind het niet terug...

Ah... Had je het juiste stuk moeten quooten en niet het hele bericht :). Dat kan trouwens niet (een deel quooten) dus ik verwijder in dat geval alle tekst behalve het stuk wat ik wil citeren. Ik hou mij aanbevolen voor een betere techniek :D.
Ik heb zo gauw het hoofdstuk ook niet bij de hand, maar het zal een hoofdstuk uit het begin zijn over formulieren maken.
Wellicht kun je al uit de voeten met de dummycode hierboven... Let er overigens we op dat Access kolommen nummert vanaf 0, dus 1 is de tweede kolom, 2 de derde en zo verder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan