• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Op zoek naar formule: Gegevens vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ilse Roelofs

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2004
Vraag: Ik zoek een formule in excel waarbij een voorwaarde is gekoppeld aan een beginletter.

Toelichting: Ik heb een kolom met codes die beginnen met een bepaalde letter gevolgd door cijfers (bijv M94567 of K87654) Dit is kolom A. Nu wil ik in de kolom erachter een formule die het volgende doet
Als A1 bevat M, dan B1 is 3.25, als A1 bevat K dan B1 is 3, Als A1 bevat G dan B1 is 3.5.
Als A1 is leeg, dan B1 is leeg.

Wie kan mij hiermee helpen.
En hoe kan ik op de gemakkelijkste manier deze formule voor de hele kolom instellen (zonder dat ik handmatig alle cellen hoef aan te passen....)

Hoi Ilse,

De meest simpele oplossing:
=(Links(A1;1)="M")*3,25+(Links(A1;1)="K")*3+....

Er is ook een oplossing met vert.zoeken te bedenken of met als, maar deze is denk ik zeer duidelijk

Jeroen

Bedankt, het is gelukt!
Nog een aanvullende vraag: Als in A niks staat, komt er toch een 0 in de kolom waar de formule staat. ik wil graag als de Acel leeg is, dat er geen nul wordt weergegeven.

Ik ben nog aan het leren met excel en heb vandaag weinig tijd om dingen op te zoeken, vandaar dat ik hier de vraag even plaats.

groeten Ilse

Laatst bewerkt:
Hoi Ilse,

Je bent volgens mij niet de enige die hier komt om wat te leren van Excel :p

=als(isleeg(A1);"";(Links(A1;1)="M")*3,25+(Links(A1;1)="K")*3+.... )

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan