opbouw van tabel...access 2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

Twomax

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2015
Hoe maak je verbindingen in tabellen als deze genormaliseerd zijn? Je zet dan bijvoorbeeld in een tabel iets van een andere tabel doormiddel van plaatsid en dan leg je de relatie vast maar zo zie je toch niet welke plaatsen er in tabel straat ....of is het de bedoeling dat je daarna een formulier maakt om het te kunnen zien en vastleggen???
onderstaande link is voorbeeld

http://access.xps350.com/

De relatie tussen 2 tabellen leg je op één veld als dat kan. Soms heb je een relatie met meer velden, maar handiger is dus als je één veld hebt. Dus een veld PlaatsID die naar de tabel Plaats verwijst en dat veld PlaatsID komt dan terug in de tabel Straatnamen. Om te zien welke straten er in welke plaatsen zijn, zet je dus beide tabellen in een query, en zet je alle velden die je wilt zien in de query. En daar kun je dan, als je dat wilt, weer een formulier van maken. Of een rapport.

Best lastig zo'n tabel maken aangezien je met Id werkt en niet de plaatsnamen dan kunt zien

Tabellen maken is niet zo lastig, toch? Kwestie van de juiste velden er in zetten :). Het vullen van de tabellen is ook redelijk simpel. Stel dat je iets als een postcode tabel wilt vullen. (makkelijk te vinden op internet, maar daar gaat het niet om). Dan maak je een formulier op Plaatsnamen, en een formulier op basis van Straatnamen. In de tabel Straatnamen zet je dus dat veld PlaatsID. Als je nu het formulier Straatnamen op het formulier Plaatsen zet, koppelt Access het subformulier automatisch aan Plaatsen. En als je dus bladert door de plaatsen, zie je de bijbehorende straten. En als je nu in het subformulier een nieuwe straatnaam toevoegt, vult Access automatisch het veld PlaatsID in. Kortom: je moet heel erg je best doen om het fout te doen :).

Heb alle keuzevlakken uit de tabel gehaald zoals je gezegd had zit alleen nog te klooien met de tabellen lokaties. Heb dus een tabel met alle straatnamen en een tabel met plaatsen van internet gehaald.
Nu heb ik een tabelspeedzone daar worden nummers gegeven aan deze zone's (1245) Dan heb ik de tabel roodl in deze wordt een lokatie omschreven, en dan nog een tabel overige zone's is het nu de bedoeling dat ik deze drie in een tabel zet of drie afzonderlijke??

Zoals hieronder een tabel?

lokatieId StraatId PlaatsId (dan een keuzevlak met speedzone,roodl,overige zone's) (omschrijving roodl)

Ik snap niet helemaal wat de bedoeling is, maar ik denk toch dat je gewoon alles in één tabel moet zetten. Want gegevens die identiek zijn zet je in één tabel. En daar is volgens mij nu sprake van. Ik ben geen tegenstander van keuzelijsten an sich, maar dan wel op basis van een Lijst met waarden En als ik het zo lees, dan heb je maar een paar waarden voor de keuzelijst en die kun je dus prima typen.

Wil je even kijken mss of ik de db nu goed opbouw qua tabellen

Waar staat de db?

kan hem ff mailen heb hem liever niet online....gemaild naar live

Laatst bewerkt:
OK. Kijk er naar. Ben wel erg druk met verbouwen, dus een beetje geduld deze week :).

oke begrijp het ondertussen probeer ik er zelf nog achter te komen :P Waar het me om gaat is de tblwisht waar ik graag de tblsoortlokatie en van daaruit weer naar de tblroodl...tblspeed en tbloverigelok... kom in een formulier danwel query

Succes met verbouwen ik verbouw mijn db nog een beetje in de hoop dat ik het opgelost krijg :P

Had je al tijd om even te kijken Octafish

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan