Opeens Pop-up keuzemenu in een crieria cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zephur

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2009
Opeens krijg ik een Pop up keuzemenu als ik iets bij criteria wil invoeren in een bestaande querie.

Hoe krijg ik die popup keuzemenu weg??

nb Er staat niets raars in de Properties van die cel (en er is niets gewijzigd in de properties)

Cel? Da's Ex(cel) :). Wij spreken hier van velden en records. Je krijgt natuurlijk nooit 'ineens' een parametervraag in een query. Dat gebeurt alleen als je die er zelf in hebt gezet ([Typ een jaartal:] bijvoorbeeld is een parameter) of als je het criterium uit een formulier haalt middels een formulierveld. Dat werkt dan prima als het formulier geladen is, maar niet meer als je het formulier sluit en dan de query uitvoert. Of, nog een optie, als je het tekstveld in je formulier hebt hernoemd en het criterium in je query niet. In beide gevallen kent de query de verwijzing niet, en mag je hem invullen als parameter.
Heeft dus niks met Eigenschappen te maken :).

Srry voor de cel , maar misschien was ik nog niet helemaal duidelijk..:P

Ik zit in Design van een bestaande Querie.

Als ik dan bij de veld Maand, januari als criteria wil invoeren (1 dus), komt er een keuzeformulier tevoorschijn met andere queries (zie plaatje1). Dit was tot voor gister niet zo

Als ik dan verder 'tab', zet hij de eerste keuzemogelijkheid neer (zie plaatje2)...

Dus hoe krijg ik die keuzeformulier weg bij criterea??

Bijlagen

• plaatje1.jpg
    plaatje1.jpg
    71,5 KB · Weergaven: 51
  • plaatje2.jpg
    plaatje2.jpg
    74,2 KB · Weergaven: 51
Je laat de query zelf niet zien, dus ik kan niet zien of er meer tabellen in zitten. Normaal gesproken krijg je als je een criterium maakt 'voorstellen' van Access die het leven makkelijker zouden moeten maken. In jouw geval typte je het cijfer 1, en krijg je als voorstel alle objecten die met een 1 beginnen. Aan jou om dat te kiezen of niet. Je drukte op de TAB toets, en daarmee accepteer je het eerste voorstel. Dat blijkt dan een query te zijn. Is niet handig in jouw geval :). Je had veel beter op <ESC> kunnen drukken, dan had de 1 blijven staan. Ik heb een voorbeeldje gemaakt van dezelfde situatie, maar nu met de letter 'a'. Dan zie je dat je functies aangeboden krijgt, en tabelnamen die met een a beginnen. Meestal, als je doortypt, is er niks aan de hand. Soms is het handig, soms niet. Ik zou dus als ik jou was de <Esc> toets weer uit het vet halen :)

Bijlagen

• Automatisch aanvullen.png
    Automatisch aanvullen.png
    17,5 KB · Weergaven: 51
Paar dagen off geweest, hierbij de query met tabellen. Maak ook gebruik van maar 2 tabellen.

Oke , als ik op <ESC>druk blijft idd de 1 staan. Maar voorheen had ik dat niet (er kwamen geen voorstellen) en kon ik gewoon van de ene critearia naar de andere springen nadat ik 1 (= maand januari) had getypt...

Er moet dus een mogelijkheid zijn om het keuzeformulier met voorstellen weg te krijgen:(... ??

Bijlagen

• plaatje3.jpg
    plaatje3.jpg
    71,3 KB · Weergaven: 51
'Opeens' verschijnt het natuurlijk nooit, het zal er altijd in hebben gezeten sinds je 2010 installeerde. Want het is een 'feature'. Op de Microsoft website zegt een Microsof medewerker er dit over:

There is no way to turn that off. When you are in design view of a query names of tables and fields will autofill as you start to type them. But if you continue to type something that is not in those lists you will overwrite what is there.
Why would you want to turn off something that makes life easier?

Je had het wellicht niet in 2003 (daar bestond het niet) en misschien ook niet in 2007, maar in 2010 zit het standaard ingebakken. Maar ik ben met je eens dat het een beetje irritant is. Overigens find ik niet dat je tabellen en queries zo moet noemen als jij doet; ik geef tabellen altijd de 'voorletters' tbl of t, en queries de letter q. En dan treedt het probleem zelden op. Daarom was het mij ook eigenlijk niet eens opgevallen :).

@ Octafisch, Tnx. Waarschijnlijk had ik idd nog een oudere versie van office welke onlangs is geupdate op mn werk. Ik weet nu dat het niet uitgezet kan worden, dus moet ermee leren leven.. :P
Dat van die tbl of q is zeker een goede tip. Maar sommige gegroepeerde queries moeten in volgorde worden afgelopen, dus vandaar die nummering (in dit geva)l... Gebruik dit niet vaak dus is het daarom mij mischien ook niet eerder opgevallen;)

Een query die met q begint kun je natuurlijk ook nummeren: [q01 - Tabel Verwijderen], [q02 - Tabel Aanmaken] etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan