Opeens word SATA drive niet meer herkend door moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

qwerty12345

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2007
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Het probleem:
Alles liep lekker op de betreffende computer, totdat op een dag plotseling de computer opstartte tot het laden van de virusscanner en toen vastliep, na een paar keer herstarten liep hij nog maar tot het inlogscherm van Windows (Vista Home Premium 32-bit). Na nog enkele malen herstarten startte de computer helemaal niet meer op. Alleen het BIOS-scherm verscheen nog (veel langer dan normaal) en na een tijde kwam er een error in beeld waarin stond dat er geen Boot Disk kon worden gevonden.
Ik heb toen de kast open geschroefd en even later weer dicht geschroefd omdat ik er niet aan uit kwam. De volgende dag deed opeens alles het weer, terwijl ik echt niks had veranderd.
Een week later deed zich weer hetzelfde euvel voor. Ik heb toen de harde schijf aangesloten op de laptop dmv een externe harde schijf behuizing (USB) en alle data was toegankelijk via de laptop. Conclusie: de harde schijf is niet kapot. Hierna heb ik het probleem in de bekabeling geprobeerd te zoeken. Na wat testen heb ik de voedingskabel van de harde schijf verwisseld met een ongebruikte voedingskabel die nog in de behuizing hing. Tot mijn grote verbazing werkte alles weer!
Voor een paar dagen althans, want nu heb ik weer hetzelfde probleem, en voedingskabels verwisselen werkt niet meer.

Feiten:
  1. Het BIOS herkent de harde schijf niet meer.
    [*]Ik heb de SATA kabel naar het moederbord getest op de laptop en daar werkte hij, deze is dus niet kapot.
    [*]De harde schijf is ook niet kapot.
    [*]Booten met een Ubuntu Live CD kan, maar ook Ubuntu herkent de harde schijf niet, de rest werkt echter wel allemaal (internet etc.).
    [*]Booten met de Vista Recovery Disc 32-bit kan, maar repareren niet aangezien hij de harde schijf niet herkent.
    [*]Het ligt ook niet aan de temperatuur van de verschillende onderdelen, want ook met open kast boot de computer niet.
    [*]Ik kan wel nog gewoon in het BIOS komen.
    [*]Ik kan wel gewoon vanaf mijn externe (USB) dvd-brander booten.
    [*]De computer was, ten tijde van de laatste "normale" boot, up-to-date (Windows Update, Office, Windows Firewall, ESET Smart Security, Internet Explorer, Firefox, etc.).
    [*]Toen ik de schijf op de laptop aangesloten had heb ik deze gescand op virussen, spyware, malware en schijffouten. Echter vonden ESET Smart Security, Lavasoft AdAware, TuneUp Utilities 2010 en de online scan van TrendMicro allemaal niks.

Hardware:
Moederbord: MSI P45 Neo-F
Processor: Intel Core 2 Duo E7200
Voeding: PSU Xilence SPS-XP480 480W ATX
Geheugen: Kingston 2048MB DDR2 PC8500
Videokaart: MSI Radeon HD4850 512MB
Harde schijf: Western Digital 500GB (type weet ik niet meer precies, maar denk niet dat het persé nodig is, en anders moeten jullie het maar even aangeven;))

Ik hoop en denk dat dit meer dan genoeg info is en ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen!;)

Alvast heel erg bedankt voor de moeite!
qwerty12345

Laatst bewerkt:
Kijk ff hier.

Als je de opdracht prompt gebruikt:
Voer achter de prompt de volgende commando's in, steeds gevolgd door " enter "
chkdsk /r
fixboot
fixmbr
exit

Laatst bewerkt:
Geen 100% zekerheid, maar omdat het wisselen van voedingsaansluitingen wat hielp eerder zou ik vermoeden dat de voeding misschien de boosdoener is.

Leen eens van iemand een werkende voeding (met minstens evenveel maar liefst méér vermogen dan die van jou), bouw die in en kijk of dat wat oplevert.

Tijs.

Hoe kan ik in de opdracht prompt komen als windows niet eens geladen wordt??

Hoe kan ik in de opdracht prompt komen als windows niet eens geladen wordt??

Dat gaat inderdaad niet lukken, dus een terechte opmerking van je.

Ik neem trouwens wel aan dat in de BIOS de SATA-controller aansluiting geactiveerd staat (en met detectietype AUTO), anders gaat de harde schijf inderdaad ook door de BIOS niet gevonden worden.

Is dat allemaal gecheckt, dan eens kijken of testen met een andere voeding (zie mijn vorige posting) verbetering brengt.

Tijs.

Via de Vista schijf zoals in de "link" beschreven staat.

@Mik Zjegger: Het lijkt me sterk dat recovery-opties een schijf gaan zien als zelfs de BIOS de schijf niet ziet (zie Feit 1 in de originele posting)?

Tijs.

Bedankt voor de reacties, maar het probleem is inderdaad dat het BIOS mijn schijf helemaal niet meer herkend. Hierdoor werken denk ik alleen hardware-matige oplossingen of oplossing op het gebied van het BIOS...

@qwerty12345: Ik ben het met je eens. Je zou evt. kunnen kijken wat er gebeurt als je de BIOS terugzet naar fabriekswaarden (even vooraf notitie maken wat je had aangepast).
Verder zou je (voor de zekerheid) die harddisk nog een keer kunnen testen met dat USB apparaat aan laptop.

Werkt dat niet, en is de harddisk gewoon goed, lijkt het me een probleem met:
1. Voeding, of
2. Moederbord

Succes,

Tijs.

Bedankt, ik zal vanavond even kijken of ik ergens een voeding kan lenen.

Over die BIOS instellingen en de SATA controller: ik heb in het bios nog nooit wat veranderd buiten de boot sequence, echter de laatste keer dat ik iets veranderd heb is al een paar maanden geleden. Wat betreft de SATA controller: zover ik me kan herinneren heb ik daar nooit iets aan veranderd.

Ik heb wel vaker meldingen gezien van hardware die na het terugzetten naar fabriekswaarden weer werd gezien. Is een schot in het donker, maar kost niets :)
Als je zelf niets hebt aangepast in de BIOS dan hoef je de instellingen ook niet te noteren voordat je 'm terugzet naar fabriekswaarden.

Tijs.

Ik heb het BIOS gereset naar "Fail-Safe Defaults" en naar "Optimized Default", maar beiden zonder resultaat (dit waren de enige 2 opties). Overigens verschijnd na het BIOS scherm de melding: Reboot and select prober Boot device

Dan blijven er dus (denk ik) alleen die opties van kapot moederbord of die niet goed werkende voeding over.

Tijs.

@Mik Zjegger: Het lijkt me sterk dat recovery-opties een schijf gaan zien als zelfs de BIOS de schijf niet ziet (zie Feit 1 in de originele posting)?

Tijs.

Klopt,sorry ik had de posting beter/intensiever moeten lezen.

Hallo allemaal,

In de tussen tijd (het probleem is nog steeds hetzelfde) heb ik het volgende geprobeerd:
Ik kon geen voeding lenen, maar wel de Xilence ATX PSU Tester (om te kijken of de voeding defect is) en deze geeft aan dat de voeding NIET defect is. Als ik hem aansluit op de SATA-kabel of de voedingskabel van de harde schijf geeft hij bij 12V, 5V en 3.3V allemaal groene lampjes. Ik heb de handleiding niet hier, maar ik ga ervan uit dat er dan niks aan de hand is (aangezien ze groen zijn). Bij het aansluiten op de voeding (dmv. 4- en 24-pins connectoren) zijn op het LED-display alle waarden normaal en hij blijft niet piepen. Conclusie: de voeding is niet kapot en als drie groene lampjes betekent dat alles goed is, zijn ook de SATA- en voedingskabel van de harde schijf niet kapot. Het enige wat ik me dan nog kan indenken is defecten aan de kant van het moederbord.
Klopt mijn beredenering en is het inderdaad een probleem met het moederbord?

Mvg,
qwerty12345

Ik zou zo onderhand inderdaad gaan vermoeden dat het moederbord probleem heeft/kapot is.

Als de schijf verder nu nog steeds goed te 'zien' is zodra aangesloten aan/ingebouwd in een andere computer dan lijkt het me inderdaad correct het moederbord te verdenken.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan