opeenvolgende getallen optellen java

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nikohw

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2009
beste...

ik wil een programma maken dat 5 opeenvolgende getallen bij elkaar optelt dmv een for lus... heeft iemand een idee hoe dit zou moeten, want ik weet niet hoe ik het voorgaande getal moet definiëren...

mvg en bedankt!

Kijk eens naar de vraag "Lucas reeks in java", daar staat een gevorderde versie van je opdracht. Maar je blijft ook heel vaag, wat is je startpositie, welke getallen heb je of heb je 1 startgetal?

het startgetal moet te veranderen zijn... de reeks moet blijven kloppen als je het begingetal veranderd.

Dus als ik het goed begrijp moet het programma, als ik 4 meegeef, 4+5+6+7+8 doen...

PHP:
int x = 4;//(in dit geval)
int result = 0;
for (int i=0; i<5; i++) {
//nu moet je resultaat door elke stap van de lus vermeerderd worden met de getallen
//weet dat je zoiets kan doen als z = z+1 ==> dit is niet de juiste code maar een tip!
//dus
result = ?;

}

System.out.println(result);

Laatst bewerkt:
Wat heb je tot nog toe? Ik heb niet de neiging om de complete oefening uit te typen, maar ik wil wel je code verbeteren en uitleggen wat er fout loopt...

ik heb hetzelfde als dat jij hebt, het punt is nu dat (zoals in mijn eerste vraag) ik niet weet hoe ik die getallen kan aanroepen...

het is me wel gelukt, alleen niet een een loop... maar het punt is juist dat het in een loop moet :/ sorry, het lijkt misschien nu net zo alsof ik er zelf niks aan wil doen, maar ik weet gewoonweg niet hoe ik verder moet.

Oké, ik zal je de oplossing geven met uitleg, maar probeer goed te begrijpen wat er gebeurt en maak eens een variatie (bv de Lucasreeks) anders blijf je sukkelen...
PHP:
public static void main(String[] args) {
		int aantalLoops = 5;
		int startgetal = 4;
		int resultaat = 0;

for(int i=0; i<aantalLoops; i++) {
			resultaat = resultaat + startgetal + i;
			System.out.println("tussentijds resultaat stap "+(i+1)+": "+resultaat);
		}
		/* uitleg:
		 * resultaat = resultaat + startgetal + i
		 *
		 * eerste loop geeft dus resultaat = 0 + 4 + 0 ==> dus 4
		 * tweede loop geeft dus resultaat = 4 + 4 + 1 ==> dus 9 ofte 4+5 want i is ondertussen 1 geworden
		 * derde loop geeft dus resultaat = 9 + 4 + 2 ==> dus 15 ofte 9+6 want i is ondertussen 2 geworden
		 * enz...
		 */
		System.out.println("resultaat: "+resultaat);

}
Als je ergens problemen mee hebt, gewoon vragen...Het moeilijkste aan programmeren is de basic manier van denken aanleren.

Laatst bewerkt:
okee heel erg bedankt,

resultaat = resultaat + startgetal + i;

dat was de regel die ik nodig kwam... heel stom dat ik daar niet op ben gekomen want ik heb er heel wat regeltjes aan verspild :P

thnx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan