• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opeenvolgende getallen optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

NogGeenGuru

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2015
Beste forumleden,

Ik heb twee lijsten die ik inlaad en graag met elkaar (d.v.m. een macro) met elkaar wil vergelijken om alleen de benodigde gegevens te filteren.

De eerste lijst, Locatie(s), geeft een numerieke code en een naam.
Deze Code en naam zijn ook in de tweede lijst, verbindingen, te vinden.

De tweede lijst heeft per locatie één of meerdere stijlen.
Deze stijlen hebben een laag- en hoog nummer.
en kunnen een breed- of smalband verbinding zijn.
de stijlnamen kunnen meerdere keren voorkomen in de lijst. maar met andere nummers.

Als de nummers van de stijlen opeenvolgend zijn en van het zelfde bandtype wil ik ze graag verwerken als 1 lijn.

het voorbeeld legt het waarschijnlijk een stuk beter uit.
hierin is in het geel ook een uitwerking gemaakt.

weet iemand hiervoor een oplossing?

Bijlagen

Beste VenA,

Bedankt voor je berichtje.

Met een draaitabel kun je er inderdaad komen. hier was ik ook achter.

Alleen gaat het normaal gesproken om een enorme lijst van gegevens die vanuit verschillende tekstbestandjes worden ingeladen. Dit inladen gebeurt via een macro die het type bestandje herkend en de gegevens vervolgens verwerkt in de juiste tabel.

Nu heb ik een grote hoeveelheid macro's die gebruikt worden om deze informatie te filteren op een soort gelijke manier zoals in mijn eerste post omschreven.

maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik deze in een macro verwerk.

is er ook een manier om dit resultaat te verkrijgen met een macro?
Het is uiteindelijk mijn doel om deze macro toe te voegen aan de rest zodat alle stappen geautomatiseerd kunnen worden zodat het enige dat ik nog hoef te doen op een knopje drukken is :)

Ik zou dan eerst de macro's maar even nakijken want de getallen worden als tekst weggeschreven. Je kan de inhoud van de tabel toch leegmaken, in deze tabel de nieuwe gegevens zetten en vervolgens de draaitabel vernieuwen?

Mij lijkt de locatiecode redundant, want al opgenomen in de stijl.naam.

Unieke identifier lijkt mij locatiecode & stijlnaam.
Gebruik een dictionary.

In dit geval is de loc.code inderdaad redundant.
dit is in werkelijkheid niet zo. de unieke identifier is loc.code, loc.naam en stijl.naam
een loc.naam en stijl.naam kunnen in elke loc.code voor komen dus dan is deze wel belangrijk.

de draaitabel vernieuwen is ook geen optie vanwege de manier waarop het daadwerkelijke bestand werkt.

De tabellen zoals in het voorbeeld weergegeven komen te staan op een tijdelijk tabblad.
De gegevens zijn afkomstig uit txt-bestandjes. bij het inladen wordt dit tabblad nieuw aangemaakt.
Op het tabblad worden de gegevens geplaatst. deze gegevens worden gefilterd en dan mee gerekend.
De uitkomst wordt dan op een nieuw tabblad genoteerd. het tijdelijke tabblad (met de tabellen) wordt dan weer verwijderd zodat het bestand klaar is voor volgend gebruik.

vandaar dat ik een oplossing in een macro zoek.

De gegevens worden inderdaad opgeslagen als tekst. dit is vanwege die loc.code, die begint vaak met een aantal nullen. als ik het weg schrijf als getal komen deze nullen te vervallen maar deze moeten om stijl redenen bewaard blijven.

de macro's die ik nu gebruik nemen de gegevens en converteren waar nodig naar integer.

Wat is dit voor loze kreet.
de draaitabel vernieuwen is ook geen optie vanwege de manier waarop het daadwerkelijke bestand werkt.

Is er ergens iets te vinden in jouw voorbeeld bestand hoe het hele zaakje in elkaar steekt? Al gekeken naar de suggestie van @snb?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan