• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

open excel afbreken indien macro niet toegelaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Max De Vylder

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2005
Ik heb een vrij uitgebreide combinatie van userforms gemaakt via VBA. de basis-userform is gemaximaliseerd en verhindert dat men de werkbladen zelf te zien krijgt.

Indien iemand de file opent dient men normaal gezien aan te duiden "macro's inschakelen" waarna men een inlogmenu krijgt met paswoord enz. en waarna de basis-userform automatisch opstart
dit werkt allemaal uitstekend.

MAAR :

indien iemand "macro's uitschakelen" aanduidt dan komt men gewoonweg terecht in de werkbladen wat ik dus wil verhinderen.

Kan ik dus het openen van de file verhinderen indien iemand "macro's uitschakelen" selecteert en eventueel een dialoogvenstertje bij activeren om te zeggen dat "macro's inschakelen" moet gekozen worden?

Volgens mij moet je bij Extra, Macro, Beveiliging deze laatste op laag zetten, dan krijg je helemaal geen mededeling meer over macro's wel of niet openen.
Hoe heb je trouwens dat userform beveiligt tegen het sluiten daarvan, zodat men niet direct in de werkbladen komt?, ben ik al een eeuwigheid naar op zoek.

nog geen oplossing

dat is niet de oplossing

het gaat erover dat als dit bestand op iemand anders zijn pc geopend wordt (wat de bedoeling is), het alleen zou mogen openen wanneer de macro's toegelaten zijn.
Ik kan zelf het beveiligingsniveau van iemand anders zijn excel niet aanpassen.

Indien die persoon de macro's niet toelaat zou bv het bestand niet mogen openen eventueel in combinatie met een dialoogvenster dat om het bestand te openen de macro's moeten toegelaten worden

Hoi Max,

Dit kun je oplossen door bij het afsluiten (en opslaan) van het document de werkbladen te verbergen en bij het openen ze weer zichtbaar te maken. Iemand die de macro's uitschakeld komt zodoende niet bij de werkbladen (desnoods 1 werkblad zichtbaar met daarbij een opmerking dat de macro's ingeschakeld moeten worden voor een juiste werking van het programma).

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan