open office aan te raden of niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter tom1
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tom1

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2007
LS,
ik heb tijdelijk een vervangende pc met vista erop en denk erover open office 2013 (apache?) te installeren zodat ik word en excel bestanden van mijn externe harde schijf kan openen en aan kan vullen. Bij het zoeken binnen helpmij valt het mij op dat er weinig te vinden is over open office, terwijl er een hele trits met freeware software van a t/m z is te vinden. Is Wie heeft ervaring met open office en kan mij zeggen of het wijs of onwijs is dat tijdelijk op de pc te zetten. grt tom

Ja inderdaad een beetje jammer. Dit terwijl Open Office een prima gratis alternatief is voor wie niet alle zeer geavanceerde functies van MS Office nodig heeft (= 99,9% van de gebruikers).

Wel zou ik in plaats van Open Office dan Libre Office gaan gebruiken. Dit is een doorontwikkeling van het originele Open Office.

Zoals ik het zie zijn de grote voordelen van OpenOffice (Libre Office):
-Het werken met templates is zeer eenvoudig. Je kunt zeer eenvoudig elk document als template gebruik voor andere documenten en de opmaak simpel kopiëren. Probeer dat maar een met MS Office
-Het werken met stijlen en opmaak is zeer eenvoudig (en niet zoals MS Office dat het vormgeven van de document langer duurt dan de inhoud zelf)
-Gratis

Nadeel van Open Office is het werken met Macro's. Dit is bij MS Office toch wel veel makkelijker en uitgebreider.

Word, Excel, Powerpoint documenten zonder al te gekke macro's worden prima gelezen en geschreven door Open Office.

99.9 % van de gebruikers gebruikt mi geen macros.... dus voor de meesten zou dit een prima alternatief zijn... maar zoals altijd onbekend maakt onbemind..
Het is dat ik office spotgoedkoop via mijn werk kreeg, maar anders zou ik vast en zeker het gebruiken.
Op mijn Linux stations heb ik het uiteraard wel zitten...:cool:

Dank voor de uitleg. ik begrijp, samenvattend dat het voor mij best bruikbaar is voor het weinig verheffende gebruik dat ik daarvan maak als een briefje tikken en een excelbestandje aanmaken om inkomsten en uitgaven bij te houden en oude soortgelijke excelbestandjes wil opslaan om aan te vullen. Daar hoef ik dus mijn oude office 2003 ( die ik onder xp draaide , nu vista) niet voor opnieuw te installeren. Enige idee waar ik libre office kan vinden? of is het gewoon een kwestie om bij het zoeken de eerste de beste libre office die voorbij komt downloaden!.
grt tom

aha er hoort een comptabiliteiteit module bij 2003. Dat grijpt meteen terug op mijn eerste vraag want op mijn note book zat weer een andere versie van office en die wilde alles opslan in docx zodat i steeds weer apart moest kiezen voor doc, omdat die op mijn vaste pc stond. Vandaar dat ik wilde teruggrijpen op libre ervan uitgaand dat dat bestand niet zo groot is bij installatie en gewoon alle bestandsformaten zonder haperen aankan. grt tom

Laatst bewerkt:
Je kunt zeer eenvoudig elk document als template gebruik voor andere documenten en de opmaak simpel kopiëren. Probeer dat maar een met MS Office
-Het werken met stijlen en opmaak is zeer eenvoudig (en niet zoals MS Office dat het vormgeven van de document langer duurt dan de inhoud zelf)
Vier klikjes in Word, en ik heb mijn document binnen 0,94 seconde gekoppeld aan een ander sjabloon. Lijkt mij stug dat dat in Libre sneller kan...
En als goed met stijlen om kunt gaan in Word, duurt het opmaken van documenten niet veel langer...

ik had de vraag , volgens mij , gesloten maar neem nog steeds met belangstelling kennis van de ervaringen van anderen, al was het alleen maar dat ik begonnen was met het installeren van office 2003 op de tijdelijke pc er tijdens de installatie achter kwam dat er een office 2007 opzat maar dan met de toevoeging enterprise. Ben nu aan het uitzoeken wat dat nu weer is. Als ik een excel bestand opsla dat dan meldt enterprise dat hij aan een installatie is begonnen en pas na verloop van tijd zie ik mij geopende excel bestand. Steeds als ik hetzelfde bestand open komt eerst enterprise die aan een setup begint. Het lijkt wel op het programma niet op mijn pc zit maar elders. wie herkent dit en weet hoe daar een einde aan te maken.

Je kunt wel twee verschillende office versies naast elkaar gebruiken, en je zou (volgens edmoor) dan zelfs eerst de nieuwe versie moeten installeren, en daarna pas de oude. Zelf doe ik het meestal andersom (is ook logischer, want meestal brengt Microsoft eerst de oude versie uit,en dan pas de nieuwe dus je kunt ze chronologisch gezien dan ook slechts in die volgorde installeren). Wel moeten ze dan uiteraard in verschillende mappen komen te staan. Omdat beide producten dezelfde bestandskenmerken 'opeisen' zul je zelf moeten opgeven met welke versie je een document wilt openen. DOCX lijkt mij dan logischerwijze voor 2007/2010 en verder, en DOC zou ik dan met Office 2003 openen.
Open je eerst de Office versie, en dan pas het bestand, dan zou het sowieso goed moeten gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan