open suse 11.3 LXDE installeren vraagt Linux password

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Ik heb Open Suse 11.3 LXDE gebrand en wil die nu op een oude laptop installeren. De harde schijf is een 'schone' die er net in zit (oude was vastgelopen).
Bij aanvang van het installeren wordt gevraagd om een Linux password en een wachtwoord. Die heb ik dus niet. Als ik daar zelf iets invul krijg ik de melding incorrect login. Hoe kom ik verder?

(ik heb de gewone Open Suse 11.3 eerder op een andere pc geinstalleerd en daar werd dit niet gevraagd, maar moest ik tijdens de procedure zelf een gebruikersnaam en wachtwoord invoeren)

Ben opnieuw begonnen en nu krijg ik wel de mij bekende procedure waarbij eerst de live-versie actief wordt, waarna ik de ikoon 'opstarten' moet aanklikken om daadwerkelijk te installeren. Dat begon goed, maar kort na het instellen van Europa-tijd kreeg ik een schermpje met voor mij abracedabra. Het enige dat voor mij begrijpelijk is was 'bad allocation'.

Dit is de tweede LXDE installatie-cd die ik probeer en iedere keer lukt het niet door e.o.a error of er mist iets. Als ik de gewone Suse installeerde ging het wel, maar die is veel te zwaar voor dit oude beestje. Nu heb ik dus een andere, schone harddisk, maar LXDE lukt nog steeds niet. Kan er iets mis zijn in de download van Suze? De eerste cd heeft een kennis op zijn pc gedownload.

Ik heb inmiddels Suse 11.3 LXDE, Ubuntu 9.10, Ubuntu 10.4, Lubuntu, Kubuntu, Xubuntu en Puppy Linux geprobeerd te installeren, maar ergens halverwege stopt de installatieprocedure, of hij installeert wel (duurt heel lang), maar na het opnieuw opstarten krijg ik dan toch allerlei meldingen dat er van alles wordt gemist, meestal de melding 'you have to load the kernel first' en dergelijke. Het enige dat wel probleemloos installeert is Windows 2000 Professional, wat er vroeger op zat. Dat draait prima. Ook de gewone 'zware' Suse 11.3 Desktop is te installeren, maar dan draait alles zeer traag. Kortom: alle light-versies lukken niet. Mogelijk komt het omdat 2000 en de gewone Suse aan het begin van de installatie de schijf formatteert, want die melding zie ik voorbijkomen en bij de lightversies niet. Misschien komt het ook omdat de 2000 en de gewone Suse geen live-optie hebben. Dat is het enige verschil dat ik zie met alle light-versies die eerst de live-optie bieden. Ik weet het niet, dus ik hou het voorlopig maar bij Windows 2000 op dit laptopje.

Als ik jou was zou ik eens proberen ubuntu te installeren vanaf de 'alternate' cd. Deze gebruikt geen grafische installer, maar een tekst gebaseerde. Dar maakt het installatie proces een stuk lichter en uiteindelijk krijg je precies dezelfde desktop als bij de grafische installer. De normale Debian installer kan je ook nemen, dit is precies hetzelfde programma.
Na de installatie kan je in beide gevallen lxde installeren met:
sudo apt-get install lxde

Ik heb inmiddels Suse 11.3 LXDE, Ubuntu 9.10, Ubuntu 10.4, Lubuntu, Kubuntu, Xubuntu en Puppy Linux geprobeerd te installeren, maar ergens halverwege stopt de installatieprocedure, of hij installeert wel (duurt heel lang), maar na het opnieuw opstarten krijg ik dan toch allerlei meldingen dat er van alles wordt gemist, meestal de melding 'you have to load the kernel first' en dergelijke. Het enige dat wel probleemloos installeert is Windows 2000 Professional, wat er vroeger op zat. Dat draait prima. Ook de gewone 'zware' Suse 11.3 Desktop is te installeren, maar dan draait alles zeer traag. Kortom: alle light-versies lukken niet. Mogelijk komt het omdat 2000 en de gewone Suse aan het begin van de installatie de schijf formatteert, want die melding zie ik voorbijkomen en bij de lightversies niet. Misschien komt het ook omdat de 2000 en de gewone Suse geen live-optie hebben. Dat is het enige verschil dat ik zie met alle light-versies die eerst de live-optie bieden. Ik weet het niet, dus ik hou het voorlopig maar bij Windows 2000 op dit laptopje.
Als je OpenSuse vanaf de DVD installeert (de 'zware' versie dus) kun je ook kiezen om hem met LXDE i.pv. KDE te installeren.

(overigens komt 11.4 begin maart uit.)

Ik heb inmiddels alle lichte Linux varianten geprobeerd, maar het blijft problemen geven. Alleen MacPup werkt, maar het opstarten en afsluiten duurt lang en laat wat vreemde schermen zien waaruit blijkt dat het toch niet lekker werkt. Dus ik stop ermee.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan