• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Openen als alleen lezen zonder meldingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter16

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Ik heb een makro die sommige gebruikers (op ons systeem) een bestand gewoon laat openen maar bij andere gebruikers (die geen toegang hebben tot betreffend bestand) het bestand automatisch weer direct laat sluiten. Hierbij maak ik gebruik van de username.

Nu zoek ik echter een (stukje) makro die, in plaats van het bestand direct en zonder waarschuwingen weer laat sluiten, het bestand voor niet ingestelde medewerkers automatisch en zonder waarschuwingen als "alleen lezen" laat openen. Ik heb echter al van alles geprobeerd maar telkens krijg ik toch weer diverse waarschuwingen cq keuze vragen voorafgaand aan het "als alleen lezen openen". De makro staat uiteraard in ThisWorkBook. Het gaat om onderstaande makro waarbij ik het onderste stukje met de ??? graag nader ingevuld zou zien. Daar waar "Medewerker 1" staat hoort uiteindelijk de username te staan van diegene die gewoon mogen openen. Wie kan mij helpen?

Private Sub Workbook_Open()

Application.ScreenUpdating = False
On Error GoTo Fout:

If Application.UserName = "Medewerker 1" Then GoTo Doen
If Application.UserName = "Medewerker 2" Then GoTo Doen
GoTo AlleenLezen

Doen:
MsgBox "Bestand beschikbaar om te wijzigen"
Exit Sub

Fout:
Application.DisplayAlerts = False
ActiveWorkbook.Close
Exit Sub

AlleenLezen:
MsgBox "Het bestand wordt geopend als alleen lezen, wijzingen worden niet opgeslagen"
Application.DisplayAlerts = False
?
?
?
?

End Sub

Misschien een kleine tip (heeft niets met Excel te maken):
Er bestaat zoiets als een 'security' waardoor je in een netwerk op bestanden en mappen bepaalde personen of groepen een bepaalde toegang kan verlenen: full control of read/write (is lezen en schrijven), read (is lezen) of no control (is niets)
Misschien kan je dat eens proberen, is makkelijker dan macro's

Je hebt helemaal gelijk maar dit is niet in alle gevallen de gewenste oplossing, vandaar deze gewenste omweg via een makro.

Hoi peter16,

Misschien dat onderstaande code je iets kan helpen.

Met Deelbeveiligd kun je een selectie van cellen beveiligen (in dit voorbeeld de cellen c4,c10 en c15).

Met AllesBeveiligen wordt het hele werkblad beveiligd.

Met BeveiligingOpheffen wordt alle beveiliging van het bald opgeheven.

Code:
Sub Deelbeveiligd()
    BeveiligingOpheffen
    Range("C4,C10,C15").Select
    Selection.Locked = False
    Selection.FormulaHidden = False
    ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True
    Range("A1").Select
End Sub
Sub BeveiligingOpheffen()
    ActiveSheet.Unprotect
End Sub
Sub AllesBeveiligen()
    BeveiligingOpheffen
    Cells.Select
    Selection.Locked = True
    Selection.FormulaHidden = True
    ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True
    Range("A1").Select
End Sub

Suc6

Arno bedankt voor je reactie maar dit is toch niet echt wat ik zoek. Het bestand heeft van zichzelf immers ook een aantal beveildigde cellen. Bovendien kan iemand dan nog de beveiliging er (eenvoudig) af doen, wijzigen en opslaan. Ik zoek dus een stukje macro die zonder meldingen het bestand als alleen lezen opent.

Peter

Dit stukje gevonden:

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
VBA.SetAttr ActiveWorkbook.FullName, vbReadOnly
End Sub

Pierre

net niet

Helaas, dit is het allemaal (net) niet.

Misschien moet ik de vraag ook wat eenvoudiger stellen.

Wie weet of ik, middels een macro in ThisWorkbook, een bestand als alleen lezen kan laten openen zonder dat hiervan ook maar 1 melding/vraag/waarschuwing van komt?

Peter

Heb het getest met Excel 2003 en ik krijg geen melding bij het openen of het sluiten?

zie bijlage

Pierre

Bijlagen

Bedankt maar nu stap twee..

Oke er komt nu inderdaad geen vraag meer bij het openen. Het probleem is nu echter nog dat het bestand onder bepaalde voorwaarden wel gewoon (dus niet als alleen lezen) wordt geopend (zie begin van de discussie). Wie weet hoe dat dan moet?

Hoe kan ik het bestand zowiezo opslaan onder dezelfde naam?

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan