openen diskettes

Status
Niet open voor verdere reacties.

goudvis123

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2004
Berichten
443
Hallo,

Ik heb hier een hele stapel floppy disk die ik allemaal niet kan openen. Het zijn diskettes van 1.44MB 2 High Density.

Elke keer als ik er een wil openen krijg ik een menu met de vraag of ik de diskette wil formateren als ik voor ja kies, krijg ik vervolgens de vermelding dat mijn computer de diskette niet kan formateren.

Deze diskettes zijn oude diskettes van mij met data erop (dat weet ik zeker). Deze diskettes gebruikte ik altijd op mijn oude computer pentium I windows 95.

Ik heb nu een pentium III met windows XP.

Iemand een idee hoe dit probleem op te lossen?

Ik hoor het graag.

Groeten, Leonie
 
Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik heb het programma gedownload, maar ik krijg in het programma de vermelding dat A (mijn diskette station) not accessible is.

Meer suggesties/ideeën/oplossingen zijn zeer welkom.

Groeten, Leonie
 
1e Staat de discette misschien op z'n beveiliging
2e Als je zou gaan formateren ben je wel je data kwijt.
3e kijk eens in "mijn computer" of je discette station aangegeven staat.
 
@goudvis123,

Een vergelijkbaar geval deed zich bij een kennis van mij ook voor. Middels het Windows utility chkdsk heb ik zijn onleesbare diskettes toch weer leesbaar kunnen maken.

Geef in een dos-venster het commando chkdsk a: /r (en geef een enter)

Mocht het probleem na het ingeven van dat commando nog niet worden verholpen, herhaal dat commando nog even. Eventueel ook het commando chkdsk a: /f te gebruiken.

Dennis.
 
Vergat je nog wat te zeggen. Ik ben er pas vanavond weer hier en hoop dat het probleem vóór die tijd al opgelost is. Want die data wat op die diskettes zit is natuurlijk erg belangrijk voor jou, dat neem ik aan tenminste.

Wat ik jou nog had willen zeggen:

Om dat commando te kunnen uitvoeren zou je eerst in dos en in de juiste directory moeten begeven, tenzij in de path de verwijzing naar windows\system32 al staat.

1) Start
2) Uitvoeren
3) Typ cmd (en klik op OK)
4) typ cd\windows\system32 (en geef een enter)
5) Typ chkdsk a: /r (en geef een enter)
Gebruik eventueel ook chkdsk a: /f

Opmerking voor punt 4: Of je geef het commando path en hierna een enter te geven, zie je het pad c:\windows\system32 staan, dan kun je gewoon verder gaan met punt 5.

Dennis.

PS. Ik heb vroeger erg veel met diskettes gewerkt. Heb mensen met dergelijke problemen in het verleden veel geholpen. Ik gebruikte indertijd alleen anadisk, ik weet niet of dat programma nog steeds bestaat.
 
Hoi Allemaal,

Alvast hartstikke bedankt voor jullie hulp!

Mijn diskettes staan niet op beveiligd en mijn a station is gewoon te zien in XP.

Verder kan ik mijn diskettes helaas (nog) niet op een andere pc proberen.

@dennis90:

Ik heb gedaan wat je vertelde en na het intypen van chkdsk a:/r (wat denk ik voor read staat) of chkdsk a:/f, kreeg ik de vermelding:

The type of the file system is RAW.
Chkdsk is not available for RAW drives.

Enig idee wat dit betekent en hoe het probleem op te lossen?

Alvast weer hartelijk bedankt voor alle hulp!

Groetjes, Leonie
 
Hallo Allemaal,

Ik ben er ondertussen achter dat mijn diskette station niet stuk is, maar dat het probleem bij mijn diskettes ligt.

Het is gelukt om een aantal diskettes te kunnen lezen met het badcopy programma:

http://www.jufsoft.com/badcopy/

Wat er op de andere diskettes staat weet ik niet, maar ik denk dat ze te erg beschadigd zijn om er nog data van af te kunnen halen, dus ik heb het opgegeven en ze weggegooid.

Hartstikke bedankt voor alle hulp!!

Groeten, Leonie
 
Beste Leonie,

Allereerst wil ik jou verontschuldigen vanwege het feit dat ik na een lange tijd niet meer op jouw bericht gereageerd heb, het was mij echt ontgaan. Daarvoor mijn excuses.

Geplaatst door goudvis123
Het is gelukt om een aantal diskettes te kunnen lezen met het badcopy programma:

http://www.jufsoft.com/badcopy/
Ben erg blij voor jou.
Geplaatst door goudvis123

Wat er op de andere diskettes staat weet ik niet, maar ik denk dat ze te erg beschadigd zijn om er nog data van af te kunnen halen, dus ik heb het opgegeven en ze weggegooid.

Hartstikke bedankt voor alle hulp!!

Groeten, Leonie
Ja Leonie, sommige diskettes hebben eenmaal niet zo'n lange levensduur.

Groetjes,

Dennis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan