openen van document ods of odt

• Onderwerp starter Onderwerp starter vaes
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

vaes

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2010
De meeste van mijn vrienden kunnen geen Openoffice-documenten(ods-odt) openen die ik per mail toestuur. Hoe komt dat?

Vaes

Voeg eens een voorbeeldje bij als bijlage en verander de extensie even naar .doc als je 'm hier bijvoegt.

Misschien wel omdat zij geen open office hebben ?

Groetjes
IvoHs

De extensie veranderen naar .doc heeft geen zin, want het formaat blijft odf
OpenOffice slaat documenten standaard op in een bepaald format, dat door iso is gestandaardiseerd. Office slaat standaard op in een formaat dat door Microsoft is ontworpen en geen standaard is.

Omdat Office (Word) zoveel wordt gebruikt, is het eigen formaat van Microsoft het meest in gebruik: doc, tegenwoordig ook docx. Dat begint gelukkig te veranderen, maar gaat heel traag. (Gelukkig omdat je met .doc en .docx in feite van één leverancier afhankelijk bent, met .odf en zo niet.)

Als je vrienden geen OpenOffice hebben, kunnen ze niet rechtstreeks OpenOffice-bestanden lezen. Maar er bestaan inmiddels plug-ins voor Office, waardoor ze .odt en zo wel kunnen lezen. Die moeten ze echter wel installeren. Hoe dat moet weet ik verder niet, ik heb geen Word. De nieuwste versies van Office/Word schijnen dit trouwens ingebouwd te hebben.

Jij kunt zelf documenten opslaan als .doc, dan kunnen je vrienden het wel openen. Dat kun je per document doen, je kunt ook aangeven dat je dit altijd wilt doen in Extra -> Voorkeuren -> Laden/Opslaan -> Algemeen en dan onderaan.
'n Andere mogelijkheid is je documenten te exporteren als pdf. Dat werkt perfect, alleen kunnen je vrienden dan geen veranderingen meer aanbrengen. Vrijwel iedereen kan pdf-bestanden openen, ongeacht het systeem waarop ze draaien.

Nog mooier zou natuurlijk zijn als je je vrienden ook aan de OpenOffice kunt krijgen :D

Laatst bewerkt:
openOffice

Dank voor de reacties! Eén zaak lijkt me nu dus duidelijk: je moet OpenOffice op je pc hebben omdat die documenten te openen. Akkoord dat de afzender het odt-document kan converteren naar PDF of een ander formaat.

Maar toch zou ik nog willen weten wat mijn vriend, die wél OpenOffice bezit en desondanks geen odt-documenten kan openen, precies moet doen om dit wel te kunnen.

Vaes

Ik werk met Linux. Als 't om 'n website gaat met 'n .doc-document of zo, heb ik opgegeven dat OpenOffice dat moet openen.
Maar ik weet eigenlijk niet of dat ook kan bij 'n mail, en al helemaal niet op Windows, want al m'n kennis daarvan ben ik inmiddels wel kwijt, vrees ik.
Als ik 'n bijlage krijg save ik die gewoon, en daarna kan ik 'm openen. Of 't nou 'n zip, odt of doc is. Maar misschien kun je ergens in dat mail-programma van je vriend aangeven dat hij 'n .odt moet openen met OpenOffice?
En anders zou hij 't in ieder geval moeten kunnen saven en dan openen.

@vaes: Wat ik in mijn eerste bericht nog vergat : Welkom bij de Helpmij!

Helaas is de door jou getrokken conclusie op basis van de hierboven staande berichten niet helemaal de juiste.
Ondanks de ongetwijfeld goedbedoelde berichten van IvoHs en Goeroeboeroe zitten zij er beiden ietwat naast (waarbij Goeroeboeroe met zijn uitleg over plugins en de opmerkingen over de nieuwere versies die het standaard zouden hebben eigenlijk sommige dingen weer wél correct verwoordt)
Waar Goeroeboeroe mogelijk even 'naast het spoor redeneert' is met zijn opmerking over de afhankelijkheid van mensen als zij Microsofts standaard -.DOC -.DOCX gebruiken;

Office2007 kent naast het reeds genoemde opslaan als .DOC en .DOCX óók de mogelijkheid om op te slaan als : .TXT, .PDF, .HTML,.RTF én natuurlijk het Open Office .ODT.
Er zijn dus nogal wat mogelijkheden voor een Office user om zijn bestanden op te slaan in formaten voor mensen met een andersoortige tekstverwerker en omgekeerd.

Ik vroeg je trouwens ook niet zómaar om een bestandje te posten en eerst de extensie te veranderen van .ODT naar .DOC.
Ik had alleen geen trek om een heel verhaal te gaan typen terwijl dat wellicht nog niet nodig was. Ik had namelijk éérst willen testen of het bestand niet corrcupt was / er iets anders aan de hand zou zijn met het met OO gemaakte bestand.

Wat is namelijk het geval? Als die vrienden Office 2007 hebben én het is bijgewerkt met de bestandsupdates (inc. Office 2007 SP2) kunnen zij niet alleen simpelweg standaard met Open Office gemaakte documenten lezen, nee, het gaat nog verder, zij kunnen een Microsoft Office document dat door henzelf is gemaakt zelfs als .ODT opslaan.
Hetzelfde verhaal geldt voor opslaan van een Spreadsheet. Excel kan het bestand probleemloos opslaan als .ODS (Open Office spreadsheet standaard) en bijvoorbeeld een Powerpoint presentatie die met de Open Office .ODP extensie gestandariseerd kan worden.
Heel misschien mag (moet) je de conclusie trekken dat anno 2010 Microsoft zijn zaakjes als een Office fabrikant heel netjes voor elkaar heeft door ervoor te zorgen dat gebruikers hun documenten in allerlei andere formaten op kunnen slaan zodat deze met vele andere Office programma's te lezen zijn.

Dit betekent dat Office2007 100% compatible is met Open Office: lezen én schrijven.
Da's dus het enige dat zij hoeven te doen als zij Office2007 hebben : Servicepack 2 installeren.
De enige "Opslaan als" mogelijkheid die niet standaard meekomt met Office2007 is de opslaan als .PDF mogelijkheid. Daartoe moet bij Microsoft even een (gratis) tooltje worden gedownload : Klik

Kijk bijvoorbeeld even naar bijgevoegd plaatje, daarin de opsomming van alle Office2007 mogelijkheden.

Hebben zij een oudere versie dan ligt het ietwat genuanceerder.

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 216
Laatst bewerkt:
OO-document

gast0225 doet me nu beseffen dat mijn vriend Office 97-2003 op zijn pc heeft! Wellicht ligt daar het probleem?? En zo ja, hoe kan je dan een odt-document openen??

Vaes

oo-documenten

Bedankt! Ik geef het verder door aan mijn vrienden.

Vaes

gast0225 weet duidelijk meer van Word af dan ik. Ik trok iets te snel de conclusie dat gast0225 niet wist wat het OpenOffice-formaat is vanwege de vraag de extensie te veranderen. Uiteindelijk blijkt hij het dus beter te weten. Sorry voor de verwarring.
(Even terzijde: of Microsoft 't netjes voor elkaar heeft of niet, daar kun je hele forums over door schrijven. Maar dat is hier offtopic.)

Dat veranderen naar .doc was m.i. alleen omdat de Helpmij geen .ODT bestanden als bijlage toestaat. (Dacht ik althans!) Ik zag zojuist dat de Helpmij wél .ODT toestaat, dus het veranderen naar .DOC is niet nodig.

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    62,2 KB · Weergaven: 154
iets anders

Kan het zijn dat de twee mensen een verschillende versie van Open Office hebben : 2 en 3 en dat daaraan ook wel iets ligt ?

Groetjes
IvoHs

Kan het zijn dat de twee mensen een verschillende versie van Open Office hebben : 2 en 3 en dat daaraan ook wel iets ligt ?

En dat zou het nu net NIET moeten zijn. OpenOffice is backwards compatible. hetgeen zoveel zegt dat bestanden uit de vorige versie ook geopend moeten kunnen worden met de nieuwe versie. Ik weet wel dat soms verschillende versies van MS dat wel hebben

Ik heb dergelijke problemen nooit gehad en ik open zelfs sxw ( OpenOffice 1.0) nog met
OpenOffice 3.2

Het ligt hem inderdaad aan de vertaling tussen het .odf van OpenOffice en het odf van MS.
Maar daar raken we weer aan de tegenstellingen tussen open source (OOo) en propiertary indelingen (MS)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan