@vaes: Wat ik in mijn eerste bericht nog vergat : Welkom bij de Helpmij!
Helaas is de door jou getrokken conclusie op basis van de hierboven staande berichten niet helemaal de juiste.
Ondanks de ongetwijfeld goedbedoelde berichten van IvoHs en Goeroeboeroe zitten zij er beiden ietwat naast (waarbij Goeroeboeroe met zijn uitleg over plugins en de opmerkingen over de nieuwere versies die het standaard zouden hebben eigenlijk sommige dingen weer wél correct verwoordt)
Waar Goeroeboeroe mogelijk even 'naast het spoor redeneert' is met zijn opmerking over de afhankelijkheid van mensen als zij Microsofts standaard -.DOC -.DOCX gebruiken;
Office2007 kent naast het reeds genoemde opslaan als .DOC en .DOCX óók de mogelijkheid om op te slaan als : .TXT, .PDF, .HTML,.RTF én natuurlijk het Open Office .ODT.
Er zijn dus nogal wat mogelijkheden voor een Office user om zijn bestanden op te slaan in formaten voor mensen met een andersoortige tekstverwerker en omgekeerd.
Ik vroeg je trouwens ook niet zómaar om een bestandje te posten en eerst de extensie te veranderen van .ODT naar .DOC.
Ik had alleen geen trek om een heel verhaal te gaan typen terwijl dat wellicht nog niet nodig was. Ik had namelijk éérst willen testen of het bestand niet corrcupt was / er iets anders aan de hand zou zijn met het met OO gemaakte bestand.
Wat is namelijk het geval? Als die vrienden Office 2007 hebben én het is bijgewerkt met de bestandsupdates (inc. Office 2007 SP2) kunnen zij niet alleen simpelweg standaard met Open Office gemaakte documenten lezen, nee, het gaat nog verder, zij kunnen een Microsoft Office document dat door henzelf is gemaakt zelfs als .ODT opslaan.
Hetzelfde verhaal geldt voor opslaan van een Spreadsheet. Excel kan het bestand probleemloos opslaan als .ODS (Open Office spreadsheet standaard) en bijvoorbeeld een Powerpoint presentatie die met de Open Office .ODP extensie gestandariseerd kan worden.
Heel misschien mag (moet) je de conclusie trekken dat anno 2010 Microsoft zijn zaakjes als een Office fabrikant heel netjes voor elkaar heeft door ervoor te zorgen dat gebruikers hun documenten in allerlei andere formaten op kunnen slaan zodat deze met vele andere Office programma's te lezen zijn.
Dit betekent dat Office2007 100% compatible is met Open Office: lezen én schrijven.
Da's dus het enige dat zij hoeven te doen als zij Office2007 hebben : Servicepack 2 installeren.
De enige "Opslaan als" mogelijkheid die niet standaard meekomt met Office2007 is de opslaan als .PDF mogelijkheid. Daartoe moet bij Microsoft even een (gratis) tooltje worden gedownload :
Klik
Kijk bijvoorbeeld even naar bijgevoegd plaatje, daarin de opsomming van alle Office2007 mogelijkheden.
Hebben zij een oudere versie dan ligt het ietwat genuanceerder.