OpenGL

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Besturingssysteem
Windows 11
Ik krijg in GNAT programming Studio bij het maken van een programma met OpenGL de volgende foutmelding:

draw_objects.o:Draw_Objects.cpp:(.text+0x1ec): undefined reference to `Test_Print_Vector(float*)'

Ik hen al verscillende zaken geprobeerd maartot nu toe heeft nog niemand kunnen verklaren waar dit type fout vandaan komt vooral omdat het waarschijnlijk niet komt door een link naar glut.h, want dit type fout wordt ook wel gegenereerd door glut.h en ik mag aannemen dat daar geen fouten meer inzitten.

Dit is waarschijnlijk een linker probleem:
Je probeert in Draw_Objects.cpp de functie Test_Print_Vector uit te voeren met een float als argument, en deze wordt wel gedefinieerd (dus je hebt hoogst waarschijnlijk de juiste headers), maar nergens wordt de implementatie gevonden.

Je moet even nakijken of je bepaalde libs moet linken.

De software die deze foumelding genereerd heb ik gekregen van iemand die het op Ubuntu gemaakt heeft en daar werkt het. Ik probeer het te laten werken op Windows 7 maar daar krijg ik een serie van dit soort foutmeldingen. Volgens alle documentatie die ik kan vinden moet ik glut32.dll in de system32 directory zetten en moet glut32.lib aanwezig zijn. Voor alle zekerheid heb ik de directory waarin deze staat aan dhet Path toegevoegd. maar niets helpt. Met een voorbeeld programma dat bij OpenGL wordt meegeleverd krijg ik zelfs een soortgelijke fout uit glut.h. Het lijkt er inderdaad op dat het een linker probleem is maar ik kan niet vinden wat het precies is.

Om te linken is het meestal niet voldoende om de libs aanwezig te hebben, je moet aan de linker ook specifiek opdragen dat ie ze moet linken.

Hoe dat in zijn werk gaat binnen GNAT weet ik niet..

Inmiddels heb ik aan de switches van de linker (ld.exe) -lglut32.lib toegevoegd. Dit helpt helaas niet. Ik probeer de library glut32.lib mee te linken

ik zou eens proberen met -lglut of -lglut32
Als ik het goed voorheb moet je de .lib extensie niet meer vermelden als je een -l gebruikt

Jammer dat er kennelijk niemand tot nu toe weet wat ik hier aan moet doen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan