"operation system not found" windows vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

crazyputje

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2009
Berichten
145
hallo,

zo juist start ik mijn laptop op en zie dat hij windows niet wil laden.
ik krijg de hele tijd de melding:

PXE - E61: Media test failure, Check cable
PXE - MOF: Exiting Broadcom PXE ROM
Operating system not found

Ik hed geen windows cd want de os stond al op het systeem.

Dingen die ik al geprobeert heb:
- bootmenu terug naar default zetten.


Kan iemand mij helpen?
 
Zet in de BIOS (kijk na in het boekje van de computer of het moederbord hoe je daar komt en wat je er kunt doen) het booten van het netwerk af, of toch minstens qua volgorde na de harde schijf.

Zodra opgeslagen en de pc herstart, kijk na of de harde schijf wel gemeld/gezien wordt door de BIOS. Is dat niet het geval dan de bekabeling van de harde schijf nakijken etc.

Ziet de BIOS de harde schijf wel maar Vista start nog steeds niet op (nog steeds met een melding als "Operating System not found" o.i.d.), dan lijkt het erop dat de partities op de harde schijf (=schijfletters op de harde schijf, zoals C:, D: etc.) niet worden gezien. Dat horen we dan wel van je terug, want het repareren van de partitietabel is een gevaarlijke klus.

Tijs.
 
Zet in de BIOS (kijk na in het boekje van de computer of het moederbord hoe je daar komt en wat je er kunt doen) het booten van het netwerk af, of toch minstens qua volgorde na de harde schijf.

Zodra opgeslagen en de pc herstart, kijk na of de harde schijf wel gemeld/gezien wordt door de BIOS. Is dat niet het geval dan de bekabeling van de harde schijf nakijken etc.

Ziet de BIOS de harde schijf wel maar Vista start nog steeds niet op (nog steeds met een melding als "Operating System not found" o.i.d.), dan lijkt het erop dat de partities op de harde schijf (=schijfletters op de harde schijf, zoals C:, D: etc.) niet worden gezien. Dat horen we dan wel van je terug, want het repareren van de partitietabel is een gevaarlijke klus.

Tijs.

Bedankt voor je antwoord,

ik heb het booten van het netwerk afgezet en nu zegt hij alleen nog maar "operation system not found" en niets anders.

de bekabeling nakijken ga ik niet doen want dan verloopt de gerantie, ik ga proberen hem terug naar de winkel te doen.
 
voor dat ik naar de winkel ben geweest wilde ik nog iets geprobeert;

ik heb hier de recovery disk voor vista gedownload en op cd gebrand. Eerst dacht ik dat het werkte omdat er "windows is aan het laden" stond, maar daarna kwam het instalatie venster, ik klikte op systeem reparatie en ik moest mijn os aanduiden, maar er stond geen os bij dus klik ik op bladeren en ik zie geen c: drive alleen boot(x: ) en cd/dvd(d: ).

Dus nu denk ik dat mijn harde schijf gewoon kapot is.(of gewoon verdwenen)

nog een vraagje: valt dit onder hardware garantie?
 
Laatst bewerkt:
Je kunt het navragen natuurlijk, maar als je met de standaard middelen (bijgeleverde recovery-cd etc.) het probleem niet kunt oplossen (en, óók vanwege de garantie, de systeemkast niet mag openmaken) dan lijkt me dat jouw geval zeker onder de garantie valt (als je nog garantie hebt, natuurlijk).

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan