Opgemaakte email (RTF of HTML)

Status
Niet open voor verdere reacties.

flbos

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2004
Berichten
267
Hallo,

Ik wil een email versturen naar een groot aantal contacten. Hiervoor wil ik graag een opgemaakte email gebruiken, opgemaakt met HTML of RTF. Hierover heb ik enkele vragen.

Wat heeft de voorkeur, HTML of RTF. Deze vraag stel ik met name met het oog op de ontvangende partij. Emails in deze opmaak worden niet altijd zonder meer geaccepteerd door het email programma van de ontvanger of heb ik dit verkeerd? Wordt RTF eerder geaccpeerd dan HTML of juist niet? Waar moet ik op letten als ik wil dat de email geaccepteerd wordt?

Hoe kan ik weten of de email er bij iedereen die hem krijgt ook uitziet zoals hij bedoeld is. Hiermee bedoel ik dat de opmaak hetzelfde is zoals ik deze in Outlook voor me heb als ik hem opstel. Als ik bijvoorbeeld mijn opgestelde mail naar mijn hotmail adres stuur dan krijg ik rare dingen:

Bij RTF:
- Ik krijg op verschillende plaatsen extra witregels tussen mijn tekst.
- De opmaak is niet zoals ik die had gemaakt (extra grote tekst is nu juist kleiner dan de rest van de tekst)

Bij HTML:
- Een extra witregel bij elk regeleinde (wanneer ik dus tijdens het opstellen een 'enter' heb gebruikt).
- De opsommingstekens zijn weg (bolletjes)

Bij zowel RTF als HTML
- Ik krijg rare tekens in plaats van bijvoorbeeld
é, ' of €

Hoe voorkom ik bovenstaande zaken?

Is dit specifiek iets van hotmail of gebeurt dit bij alle webmail programma's? Kan ik er vanuit gaan dat iemand die Outlook of een ander lokaal email programma gebruikt mijn opgemaakte email ziet zoals deze bedoeld is?

Vaak krijg ik direct mails van allerlei internetsites en bedrijven die er in mijn hotmail wel goed uit zien. Deze zijn ook opgemaakt en voorzien van achtergrondkleur en ook plaatjes. Het kan dus kennelijk wel.

Graa zou ik weten hoe ik ook een compleet opgemaakte email met plaatjes en achtergrond kan versturen en me er van kan verzekeren dat de mail bij iedereen aankomt zoals ik hem opstel.

Iemand die me kan helpen?
 
Als je zéker wilt weten dat de mail die je stuurt er exact uitziet zoals je hem hebt opgemaakt, dan maak je er een PDF-bestand van en stuurt die als bijlage.

Minder zeker, maar beter dan rechtstreeks als mail: een Word-bestand als bijlage.

Alle andere opmaak, rechtstreeks in je mail is tóch altijd afhankelijk van de manier waarop de geadresseerde de mail binnenhaalt: Webmail (hotmail bijv.), als 'platte' tekst in een emailprog. je kunt het zo gek niet bedenken of je mail ziet er ánders uit dan je bedoeling is......
 
hmm, bedankt voor de reactie.

Probleem is echter dat het hier om een commerciele mailing gaat. Het aantal mensen dat even vluchtig een blik in de mail werpt zal véél hoger zijn dan het aantal dat de moeite neemt om een attachment te openen (als men het al vertrouwd).

Het gebruiken van een attachment is dus geen optie, maar het moet toch mogelijk zijn om een opgemaakte email te versturen zonder de problemen die ik heb genoemd?

Hoe krijgen al die bedrijven die mij me die mailtjes sturen het anders voor elkaar om mooi opgemaakte emails (incl. plaatjes en achtergrond) naar mij te sturen die er zelf in hotmail nog goed uitzien?
 
Met briefpapier kun je in outlook (of express) ook mooie emails maken.

Je maakt dan eerst een webpagina, als sjabloon of meteen als hele mail. En die open je dan via: opstellen > nieuw bericht met (oid).

Zie ook het plaatje (bijlage).

Als je op helpmij 'briefpapier' zoekt vindt je er een hoop over, zie ik net.


Vr.Gr. Egel.
 

Bijlagen

  • briefpapier.gif
    briefpapier.gif
    21,1 KB · Weergaven: 204
Geplaatst door flbos
Bij HTML:
- Een extra witregel bij elk regeleinde (wanneer ik dus tijdens het opstellen een 'enter' heb gebruikt).
Je kunt shift + enter gebruiken om op een nieuwe regel verder te gaan zonder dat er een extra witregel wordt ingevoegd. (Er wordt dan een < br > in de html gebruikt).
Geplaatst door flbos
Hoe krijgen al die bedrijven die mij me die mailtjes sturen het anders voor elkaar om mooi opgemaakte emails (incl. plaatjes en achtergrond) naar mij te sturen die er zelf in hotmail nog goed uitzien?
Vaak met een speciaal programma hiervoor, een nieuwsbrief manager.


Vr.Gr. Egel.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitgebreide informatie, hier kom ik een heel einde mee!

Twee dingen vraag ik me nog af:

Ik zie wel eens dat het emailprogramma (in mijn geval Outlook XP) de html email niet weergeeft en dat er dan een tekst komt te staan die door de verzender van de email is opgesteld en die alleen wordt weergegeven als de html email niet wordt weergegeven.

Hier een voorbeeld (van een mail van Speurders.nl):

Helaas ontvangt u geen HTML-mail.
Klik op (of kopieer) deze url en bekijk de nieuwsbrief in uw browser:
http://vedm.net/click2?l=hWPp&m=RF2c&s=nqoyVU

Hoe krijgt men dit voor elkaar?

En wat bepaalt of een html email wel of niet wordt afgbeeld door het mail programma? Hoe groot zijn de aantallen (percentage) van de mensen bij wie dit het geval is?
 
Een html e-mail wordt ook meestal meeverstuurd als platte tekst. Als je rechtsklikken > eigenschappen > bron weergeven > bron van bericht kiest zie je de hoe dat werkt. Je kunt het ook opslaan als *.eml en het in wordpad bekijken.

Door bij het het platte tekst gedeelte een extra tekst op te nemen kun je de vermelding krijgen: uw emailprogramma ondersteund geen html ..., maar of dat met outlook kan?

Ik weet niet hoe er geschakeld wordt tussen text/plain en html, misschien heeft het te maken met de gebruikte charset. Maar van bedrijven kun je er wel vanuit gaan dat ze goede programma's hebben die het in html aankunnen.


Vr.Gr. Egel.
 
Nogmaal bedankt voor de heldere uitleg, ik ga er wel uitkomen nu!!

:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan