OPK bij OEM installatie Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

ElineK

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2005
ik wil op een zelfsamengestelde pc een OEM versie van Vista premium installeren. Nu dacht ik dat het net zo zou gaan als bij XP, oftewel zonder problemen, maar op een site lees ik dit:

De OEM-versie kent een verplichte installatie via de OEM Preinstallation Kit (OPK). Dit is speciale software voor OEM-partners, waarmee zij systemen en pc's in een installatie-omgeving pre-installeren.

Wat is dit nou weer, en moet ik nu als eigen systeembouwer een retail versie kopen?

Lijkt mij niet aan de orde. Dat OPK herbergt functies die het voor systembuilders mogelijk maakt heel het OS te installeren en wel zodanig dat de user bij een eerste opstart van het systeem dan nog het e.e.a. moet "doen". Verder biedt de OPK (zo las ik althans op het WWW) nog een heleboel andere functies die, als ik het mag samenvatten, het systembuilders makkelijk maakt om snel Vista over te pompen van laten we maar zeggen, hun mainframe naar het machientje dat verkocht gaat worden aan een consument.

Het zou toch ook niet logisch zijn? Denk met mij mee: een (bijv.) Dell pc wordt door zijn baasje na 1 jaar geformatteerd waarna Linux wordt geïnstalleerd. Het baasje krijgt daar spijt van en pakt de met de Dell meegeleverde OEM disk en installeert Vista weer terug. Hij beschikt dan niet over de OPK versie hetgeen zou betekenen dat hij Vista niet meer zou kunnen teruginstalleren............. Lijkt mij dus niet aan de orde!

Laatst bewerkt:
Ik heb een Vista premium oem gekocht en op de pc geinstalleerd, zonder problemen. Vraag opgelost

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan