• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Oplosser.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pander

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2014
Ola,

Ik ben aan het worstelen met iets waarvan ik denk dat de invoegtoepassing oplosser uitkomst zou kunnen bieden.
Ik weet alleen niet hoe. Wie kan mij helpen?

In de bijlage vinden jullie een voorbeeldje. Ik zal een korte uitleg geven:
In de linker tabel is aangegeven wie, waarvoor competent is.
De rechtertabel geeft aan hoeveel uren iemand ingezet kan worden (kolom I)
Rij 10 geeft aan hoeveel er uren benodigd zijn van een bepaalde competentie

De vraag is: hoe krijg ik de uren van de personen zo optimaal mogelijk verdeeld in de rechtertabel (K6:08)?

Gr,
Klaas Jan

Bekijk bijlage Testje.xlsx

Benodigd 280
Inzetbaar 230

denk niet dat daar een oplosser voor bestaat

mvg
Leo

Goedemorgen,
Ik vind het een interessante vraag, die bij mij wel weer wat vragen oproept.
Is jouw vraag hoe je wanneer de benodigde inzet groter is dan de beschikbaarheid de uren zo optimaal mogelijk kan verdelen?
Hoe bepaal je wat de meest optimale oplossing is? Kun je daar nog iets over vertellen?
Met vriendelijke groet,
Maarten

Hoi mjwiegant en Leo,

Je vraagt:

"Is jouw vraag hoe je wanneer de benodigde inzet groter is dan de beschikbaarheid de uren zo optimaal mogelijk kan verdelen?
Hoe bepaal je wat de meest optimale oplossing is?"

Klopt, maar ook wanneer er meer uren beschikbaar zijn dan benodigd.
Om te bepalen wat de meest optimale oplossing is zal je denk ik het algoritme van de oplosser moeten kunnen snappen.

In de bijlage tref je het bestand nogmaals, maar nu heb ik de zelf handmatig de uren verdeeld.
Conclusie: ik kom 50 uur te kort op de competentie GVB

Ik weet dat de oplosser dit ook automatisch voor mij zou moeten kunnen doen. Ik weet alleen 'effe' niet hoe.

Meer dan alleen naar een oplossing, zoek ik ook het antwoord op de vraag hoe je tot die oplossing bent gekomen.

Wie kan mij helpen?

Gr,
Klaas Jan

Bekijk bijlage Testje.xlsx

Hoi Sylvester-ponte,

Ik vind het knap wat je hebt gemaakt. Van VBA heb ik geen enkele kaas gegeten.

Het is echter niet datgene wat mij gaat helpen.
Ik heb als test de variabelen hier en daar veranderd en zie dan onlogische uitkomsten ontstaan
Zie bijlage.

uitkomst.jpg

Hoi Pander,

Met "Hoe bepaal je wat de meest optimale oplossing is?" bedoel ik: Wat is voor jou de ideale oplossing als er te weinig capaciteit beschikbaar is. Maakt het dan uit welke competentie niet helemaal wordt ingevuld?
En als er wel voldoende capaciteit is, welke competentie wil je dan graag overhouden?
De conclusie dat er 50 uur tekort is op GVB kun je ook trekken zonder de oplosser te gebruiken, namelijk door de beschikbare uren af te trekken van de benodigde uren.

Groet,
Maarten

met formule van links naar rechts

Hoi Pander,

Ik heb een formule bedacht die misschien ook een eind in de richting komt.
Zie bijgaand bestandje.

Mvg, Maarten

Bijlagen

Veel dichterbij dan die formule ga je denk ik niet komen met Excel. "Oplosser" is hier simpelweg niet voor bedoeld (die is om "wiskunde" functies te benaderen/uit te werken). Het nadeel van deze formule is wel dat de formule van boven naar beneden en van links naar rechts werkt. Zo kan persoon A competentie 1 tot en met 5 hebben maar wordt zijn capaciteit op de eerste competentie ingedeeld. Als persoon B dan juist alleen competentie 1 heeft, levert deze formule een overcapaciteit op competentie 1 op.

Klaas Jan, ik ben benieuwd naar de werkelijke situatie
ivm de maten van de werkelijke gebieden.
kun je daar een voorbeeld van geven zonder gevoelige info?
of kun je aangeven om hoeveel personen het gaat
en om hoeveel competenties

Laatst bewerkt:
@abevleeming: misschien kun je de competenties beter benutten door te sorteren op aantal competenties (kleinste aantal eerst)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan