• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opmaak beveiligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Shorty75

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2009
Beste allemaal,

Ik heb een Excelsheet gemaakt met een bepaalde opmaak en wat kolommen die reageren op de ingevoerde inhoud (deze zijn beveiligd).

Nu wil het dat men soms gegevens van andere tabbladen kopieert en plakt.
Helaas doet men dat (natuurlijk) met CTRL-C en CTRL-V, maar hierdoor wordt ook de opmaak geplakt en ziet de sheet er niet meer netjes uit.
Sommige achterliggende cellen (berekeningen) werken dan ook niet meer.

Hoe zorg je er nou automatisch voor dat als men kopieert alleen de waarden worden gekopieerd en niet de opmaak, ook al gebruikt met CTRL-C en CTRL-V

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Kan je met een macro afvangen:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

lastAction = Application.CommandBars("Standard").FindControl(ID:=128).List(1)
    ''  If lastAction = "Paste" Then ' Als je de Engelse variant gebruikt
    If lastAction = "Plakken" Then ' Als je de Nederlandse variant gebruikt
        With Application
            .ScreenUpdating = False
            .EnableEvents = False
            .Undo
        End With
        Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks:=False, Transpose:=False
        With Application
            .EnableEvents = True
            .ScreenUpdating = True
        End With
    End If
End Sub

Dan lijkt mij een verbeterd ontwerp van het bestand beter:

Maak een onderscheid tussen

- de opslag van gegevens (database)
- de weergave van gegevens (dashboard)
- de invoer/wijziging van gegevens (User Interface)

de gebruikersinvoer via een Userform
de opslag in een verborgen werkblad
de weergave in het enige zichtbare werkblad met weergavekeuzen voor de gebruiker

Het uitschakelen van standaard Excel-opties is ergonomische gezien nooit handig voor gebruikers: het zet ze aan te zoeken naar omwegen.

Laatst bewerkt:
Het uitschakelen van standaard Excel-opties is ergonomisch gezien nooit handig voor gebruikers: het zet ze aan te zoeken naar omwegen.
Dat is vaak waar, maar ik vraag me af of dat bij simpele Copy-Paste ook geldt. Men wil dan graag de inhoud kopiëren en staat er dan niet bij stil dat de opmaak óók wordt meegenomen. Dus in dit specifieke geval help je de gebruiker eerder dan dat je hem/haar tegenwerkt. En het is dat tégenwerken dat aversie (en bijbehorende zoektochten) oplevert :).

Maar waarom zou je gebruikers, behalve in hun eigen werkbladen, willen laten knippen en plakken ?
Verzorg de opslag van gegevens - want daar gaat het hier toch om - met VBA.
Als dat mis gaat ligt het in ieder geval niet aan de gebruiker. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan