Opmaak (lettertype/kleur) subformulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert971

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2012
Hoe kan het lettertype (font-size)/kleuren en evt. andere eigenschappen van een subformulier worden aangepast?

In de ontwerpweergave heb ik de eigenschappen van het subformulier (uitmakend van hoofdformulier) aangepast, maar dit heeft geen effect als het formulier wordt geladen in de formulierweergave.
Het lettertype bijv. blijft ongewijzd...

Kijk je wel naar de Doorlopend formulierweergave, of zit je (wat ik denk) in de Gegevensweergave?

Er zijn naar mijn idee 6 (standaard) weergave opties:
Formulierweergave
Gegevensbladweergave
Draaitabelweergave/Draaigrafiekweergave
Indelingsweergave
Ontwerpweergave

In alle genoemde weergave opties worden dezelfde lettertype/kleur vertoond ongeacht aanpassing van deze eigenschappen van het subformulier.
Je noemt 'doorlopend formulierweergave', is dit een andere dan 'formulierweergave'? zo ja, dan zou dat misschien de oorzaak kunnen zijn..en hoe kan ik die doorlopende weergave bereiken?

Je kijkt op de verkeerde plek. In de Ontwerpweergave (inderdaad, dezelfde die jij ook noemt) moet je naar de Formulier eigenschappen kijken. Daar heb je op het tabblad <Opmaak> de optie <Standaard weergave>. En daar zitten andere opties. Waaronder dus <Doorlopend formulier>.

Klopt, krijg dan alleen de volgende melding; Zie bijlage..

Hierin staat bijv. vermeld dat 'doorlopende modus' niet mogelijk is als het formulier een subformulier bevat..?Melding doorlopende weergave.png

Die melding zegt precies wat hij zegt: een subformulier kan zelf geen subformulier bevatten. Dus als je een doorlopend formulier hebt, dan kan daar geen doorlopend formulier als subformulier op. Normaal gesproken is een hoofdformulier enkelvoudig, en koppel je daar een doorlopend formulier aan. Denk aan een Klantenformulier (enkelvoudig) met op dat formulier een subformulier Facturen. Het formulier Facturen zal zelf een subformulier FactuurDetails hebben (tenzij je altijd enkelvoudige facturen gebruikt) dus in deze variant kan het formulier Facturen niet op het formulier Klanten worden gezet.
Daar zijn wel weer trucjes op te verzinnen overigens. Mocht je dat nodig hebben.

in deze situatie is het zo dat ik een navigatieformulier heb gebruikt waaraan verschillende modulen (hoofdformulieren) zijn gekoppeld:
De hoofdformulieren bevatten weer subformulieren die gekoppeld zijn aan de ID van het hoofdformulier (maar dat ter zijde).

Schematisch conform mijn situatie:

Navigatieformulier (Enkelvoudig) --> Gekoppelde Hoofdformulieren (Enkelvoudig) --> Gekoppelde Subformulieren (Doorlopend)

Ik had net de standaardweergave van het hoofdformulier op doorlopend proberen te zetten en niet van het subformulier.
Heb nu het subformulier op doorlopend gezet (afzonderlijk in de ontwerpweergave), het veranderen van eigenschappen heeft dan wel effect en geen melding meer.

Zelf vind ik het alleen een iets minder prettige weergave voor de gebruiker (doorlopende weergave van subform), dus als je een trucje hebt om de eigenschappen van het subformulier in enkelvoudige modus te veranderen (lettertype/kleuren en etc.)...Graag...

Correctie op voorgaand. Bedoel eigenschappen van subform veranderen in gegevensbladweergave....

Een (hoofd)formulier op een navigatieformulier is per definitie een subformulier; da's een beetje het nadeel van die navigatieformulieren. En dat maakt van je subformulier automatisch een sub-subformulier.
Een doorlopend formulier omzetten naar een enkelvoudig formulier is handwerk, vrees ik. Je moet alle objecten namelijk verslepen naar de nieuwe locatie. En de labels, die vaak bij een doorlopend formulier in de koptekst staan, moet je daar uit wegknippen en op de detailsectie plakken. Andersom geldt uiteraard hetzelfde probleem.
Ik begin er (bij een beetje fatsoenlijk formulier) niet meer aan, en maak ze opnieuw met de wizard. Dan heb je de hoofdindeling in ieder geval goed staan, en is de rest een heel stuk sneller klaar. Extra bonus: je hebt je oude formulier nog voor noodgevallen :)

Thanks, helder.
Dat wordt een bewerkbare klus (+evt. andere tussentijdse problemen die zich kunnen voordoen). Laat het dan even voor wat het is.

Navigatieformulieren ogen in eerste instantie leuk (zoals zoveel zaken die Microsof 'uitvindt' voor Access waarvan het vindt dat we ze nodig hebben) maar hebben, net als het vorige startformuliersysteem, toch vooral nadelen. Je kunt veel beter een startformulier (mag dan op dat navigatieformulier) maken met knoppen, die de hoofdformulieren openen. dan heb je een veel flexibelere optie, en hoef je vermoedelijk ook een stuk minder aan te passen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan