• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opmaak probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Normanator

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2010
Hallo,

Ik heb voor het zaalvoetbalteam een overzicht gemaakt van de gespeelde en de te spelen wedstrijden.
Door middel van een X of een V geef ik in het schema aan of iemand aanwezig is/zal zijn/is geweest.

Door middel van een datum controle geeft excel de gespeelde wedstrijden aan door middel van een grijze balk.
het probleem is dat er nog al eens iets wijzigt in het schema, afmeldingen mensen die toch wel meedoen etz.

omdat de V voor iemand die aanwezig is een wingding letertype is (letter ü) kopieer ik deze en plak hem op de plaats waar ik hem wil.
Het probleem is dan dat de voorwaardelijke opmaak ook mee gekopieerd wordt.
Dit moet niet, immers geef ik met een grijze verkleuring aan of de wedstrijd geweest is.

Hoe voorkom ik dat de opmaak veranderd wordt als ik de tekst verander door middel van kopieeren/plakken?
Kan ik bijvoorbeeld voor het hele gegevensveld een opmaak opgeven, dan ook een voorwaardelijke opmaak opgeven en dan, zonder dat de opmaak verander de inhoud van de cellen wijzigen dmv knippen plakken?

Groeten,

Eric

Bijlagen

Als je validatie lijst gebruikt kun je dmv een drop downlijst kiezen uit de 3 mogelijkheden.

Bedankt voor je antwoord!

Oke, ik heb valideren geprobeerd.

Ik kan nu inderdaad simpel 1 van de waarden kiezen, echter het lettertype neemt hij niet mee. Dit is dus een probleem omdat ik gebruik maak van 2 lettertypes, namelijk wingdings en times new roman.

Is er een lettertype dat zowel normale letters bevat als het "vinkje" uit wingdings (ü)?
Thanks,

Eric

Hee bedankt, ik was inmiddels ook zover en heb alle text aangepast naar wingdings, gaf het zelfde resultaat als jou Marlet voorbeeld.

Jammer dat de keuze box het lettertype niet laat zien, is hier nog een oplossing voor?

en, als ik de validatie toepas op het geheel geselecteerde invoerveld, dan past hij de locatie van de tabel aan...?
als de lijst/tabel bv in rij A staat dan maakt hij in het invoerveld de validatie weer van rij B enz enz.
Ik heb geprobeerd dit op te lossen met $ maar dit werkte niet zoals ik had verwacht.
Ik denk dat ik iets fout doe...

-edit-

ik zie dat jij de validatie anders doet.
Ik heb een berijk oipgegeven en jij =LIJST.

Bij mij ook zo gemaakt. :-)

Laatst bewerkt:
T'is gelukt!
bedankt.

Natuurlijk is er nu een volgend probleem.

In de voorwaardelijke opmaak laat hij nu de vinkjes en kruisjes voor de gespeelde wedstrijden zien als zwarte text.
hij haalt dus de voorwaardelijke opmaak van groen voor de vink en rood voor het kruisje weg en past de voorwaarde van de formule toe.

eea is duidelijker als je het voorbeeld bekijkt.

Bekijk bijlage Spelers aantal 2010-2011.xls

Jammer dat de keuze box het lettertype niet laat zien, is hier nog een oplossing voor?
Je kunt ipv validatie ook een combolijst gebruiken.
Of daarmee het probleem kunt oplossen weet ik niet.
Een nadeel van combobox is dat het validatie pijltje altijd zichtbaar is

Hier een nieuwe poging wat betreft de VO

Bijlagen

Oke,

status:

validatie werkt naar mijn zin, verkleuring voor nog niet gespeelde wedstrijden is ook goed.
Voor alle gespeelde wedstrijden maakt de voorwaardelijke opmaak nu alle teks zwart.
Hier kan ik natuurlijk mee leven maar mijn gevoel zegt dat het toch anders moet kunnen.
Ik weet alleen nog niet hoe.
Is er bijvoorbeeld een manier om de opmaak een prioriteit te geven?

In iedergeval bedankt voor de support , je hebt me veel verder geholpen en het schema een stuk verbeterd.

Groeten,

Eric

Ik heb nog even nagedacht over de datavalidatie.
Je zag niet het vinkje kruisje of vraagteken
Heb het verander in knoppen.
Tevens nog even naar voorwaardelijke opmaak gekeken.

Bijlagen

Bedankt!

Ik vond de vorige oplossing makkelijker, met de validatie.
Het opmaak probleem is nog niet verholpen.
Als ik achteraf iets verander behoud het de kleur van de vorige waarde.
Dit is niet de bedoeling.

Echter, ik denk dat de moeite voor het probleem de baten overschrijden.
Ik ben tevreden met een zwart icoon voor de data die zijn geweest.

maw, ik ben tevreden met de werking zoals het in mijn laatste voorbeeld.

Ik wil je hartelijk bedanken voor al je moeite en tijd, je hebt me erg goed geholpen.

Bedankt. :thumb:

Eric

Hallo Harry,

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb je opties bekeken.
Het 2e bestand is perfect. :thumb:
Ik zie alleen niet waarin hij verschilt met de mijne. Toch werkt de verkleuring bij jou wel.
Wat heb je anders gedaan zodat de text zijn kleur behoud als de speeldatum is geweest??

Eric

Eric,

Druk Alt+F11, zo kom je in het VBA gedeelte.
In Blad1 staat een code die de kleur veranderd bij wijzigingen.

wow, code... :shocked:

Hoe en waar voer ik die in?
Ik zal Google wel eens raadplegen :D

Bedankt,

Eric

Jij hoeft er verder niks aan doen Eric.
Je kan de code even bekijken, als je de handeling uitvoert zoals omschreven in mijn vorige post, en hoef je niet te googlen.

Als hiermee je vraag is beantwoord, dan niet vergeten de vraag als opgelost te zetten.
Bvd.

Ik heb hem door maar kom toch weer een probleem/uitdaging tegen.
Als ik de waarde nu verander voor een nog nietgespeelde datum is er geen probleem, maar voor een gespeelde datum (in de grijze balk) verkleurt het teken niet.
Dit is in jouw voorbeeld wel het geval??

waar doe ik het nu niet goed?
Ik heb de code van de jouwe gewoon in de mijne geplakt.
copy/paste na Alt + F11

De mijne is weer bijgevoegd

Bekijk bijlage Spelers aantal 2010-2011.xls

Je hebt bij de Voorwaardelijke opmaak ook de lettertype-kleur veranderd naar zwart.

Selecteer het gehele gebied, en bij Vw opmaak formule is: =$A1<0 invullen.
Daarna de patronenkleur op grijs.
Klaar.

Even de cellen bij langs die van kleur gewijzigd moeten worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan