opmaak wijzigen voor één pagina

Status
Niet open voor verdere reacties.

syncursist

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2006
Hallo,
Ik heb voor mijn website gebruik gemaakt van een CSS style waarin diverse opmaak werd ingesteld voor hyperlinks, layers en tabellen. Voor enkele pagina's zou ik echter graag een ietswat afwijkende opmaak gebruiken. Toch wil ik het liefst ook voor deze pagina's mijn stijl kunnen blijven koppelen en dan manueel hier en daar een afwijkende opmaak instellen voor enkele pagnina-onderdelen. Zodra ik echter iets wijzig op de pagina wordt automatisch mijn stijlopmaak gewijzigd en wijzigen ook alle andere pagina's. Hoe kan ik dit oplossen?
Hartelijk dank bij voorbaat.

Aparte style aanmaken -kopie van origineel-
dit aanpassen, en onder andere naam opslaan.
Met nieuwe naam aanroepen in de speciale pagina.

:cool:

Opmaak wijzigen voor én pagina.

Bedankt voor je snelle reactie Peter Vazed. Ik had ook al gedacht aan die oplossing maar het lijkt me zo omslachtig als je voor iedere wijziging op een webpagina moet een apparte stijl voorzien. Zou er geen mogelijkheid bestaan om in de code van de pagina zelf iets te plaatsen waardoor je de opmaak kunt wijzigen enkel voor dat éné pagina-onderdeel?
Weet er nog iemand een andere oplossing? Alvast bedankt.

Wat wil je wijzigen:
layout
of weergave.

Indien weergave, dus kleur of font
kun je gewoon een item toevoegen aan je css,
en met een class aanroepen.

Voorbeeld voor verschillende fontweergaves:

HTML:
.klgrs {background-color: #b1b1b1;padding: 4px 6px 4px 6px;}
.klgl {background-color: #eaebb8; padding: 1px 1px 1px 1px;}
.kl {font-family: verdana, tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10pt; font-style: normal;color:#0000a0;}
.tomat {font-family: verdana, tahoma, Arial, Helvetica, "sans-serif"; font-size: 15px; font-weight: bold;color:#0000a0;}
.kop {font-family: verdana, tahoma, Arial, Helvetica, "sans-serif"; font-size: 40px; font-weight: bold;color:#8080ff;}
.prijs
{font-family: verdana, tahoma, Arial, Helvetica;
 font-size: 12px;
 font-style: normal;
color:#000000;
}
.info 
{
border: dotted 3px #000000;
background-color: #f2f2f2;
font-family:verdana, tahoma, arial ;
font-size: 12 px;
padding: 10px 10px 10px 10px;
text-align:left;
}

Het gaat om dit onderdeel van mijn stijl:
.binnentabel {
background-image: url(backgrounds/bruin.gif);
width: 762px;
border:2px solid #FFFFFF;
color: #FFFFFF;
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
visibility: visible;
position: absolute;
left: 10px;
top: 10px;
}

In het HTML document maak ik dan als volgt een layer:
<div id="Layer1" style="position:absolute; z-index:1" class="binnentabel">
Probleem is dat de left en top-positie niet op alle pagina's hetzelfde moet zijn. Als ik echter op één pagina's de layer naar de gewenste plaats sleep wijzigt de left en top positie in mijn stijl en worden alle layers op de andere pagina's ook verplaatst.
Sorry, ik heb helemaal nog geen ervaring met CSS, misschien doe ik het wel helemaal verkeerd.
Alvast hartelijk dank.

Extra toevoegen in je stylesheet:

HTML:
.binnentabel2 {
background-image: url(backgrounds/bruin.gif);
width: 762px;
border:2px solid #FFFFFF;
color: #FFFFFF;
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
visibility: visible;
position: absolute;
left: 10px;
top: 10px;
}

en aanroepen voor in bewuste pagina met:
<div id="Layer1" style="position:absolute; z-index:1" class="binnentabel2">

opmaak wijzigen

Hartelijk dank voor uw reactie. Sorry dat ik je maar blijf lastigvallen met mijn vragen, ik heb me al rotgezocht in div. tutorials op Internet.
Op vele pagina's van mijn website gebruikte ik in het begin inderdaad altijd dezelfde layer, steeds op dezelfde plaats, geen probleem dus. Nu komen er nieuwe pagina's bij met foto's, op deze nieuwe pagina's staan één of meerdere layers met dezelfde opmaak maar telkens op een andere plaats. Het lijkt me zo omslachtig als ik voor iedere layer die op een andere plaats moet komen te staan alweer een stijlonderdeel moet maken, straks heb ik er tientallen. Ik probeerde reeds een stijlonderdeel te maken zonder het invullen van de left en top-positie maar zodra ik de layer naar de gewenste plaats sleep worden deze waarden automatisch ingevuld. Is er een mogelijkheid om een stijlonderdeel te maken met alle opmaak, maar zonder te positie te bepalen, en waarbij ik per pagina zelf kan bepalen op welke positie ik de layer wens. Ik wil ook de layers achteraf nog kunnen verschuiven zonder dat die wijzigingen op de andere pagina's doorgevoerd worden.
Nogmaals dank.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan