• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opmaken draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sylvia89

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2022
Beste,

Het is voor het eerst dat ik probeer een draaitabel te maken door informatie te halen vanuit microsoft forms.
Nu lukt het niet om het gewenste resultaat te krijgen.
Ik heb even een klein voorbeeld gemaakt voor weer te geven hoe de info weergegeven wordt na dit vanuit microsoft forms te halen.
evenals een voorbeeld hoe ik de info zou moeten krijgen.

Hopelijk kan iemand hierbij helpen en uitleggen hoe dit moet.

Groetjes Sylvia

Bijlagen

Je hebt geen tabel gemaakt om je gegevens op te maken in een draaitabel. Alle vragen (en antwoorden zouden in één tabel onder elkaar moeten staan, en niet naast elkaar. Een draaitabel gebruikt gegevens uit één kolom om te verwerken. Als je dus 4 aparte kolommen hebt voor je vragen, dan gaat het niet werken.

Bijlagen

Klopt.
Helaas wanneer ik de gegevens uit de MS forms haal komt dit naast elkaar. (zoals het voorbeeld dat ik opmaakte)
is er een snelle / simpele manier om dit te corrigeren?
hier heb ik nu even 4 vraagstellingen gezet maar in mijn file zijn dit er nu al meer dan 40, dit zou binnenkort kunnen oplopen tot een 100 tal vragen.
hiervan moet ik steeds maandelijks een analyse maken.

Dan zou je denk ik een macro moeten maken die de gegevens naar een tabel kopieert. Als het steeds gelijke blokken zijn, moet dat wel te doen zijn. En anders zal er misschien iemand met een PowerQuery oplossing kunnen komen. Daar ben ik niet zo in thuis, dus ik weet niet of dat een oplossing is. Al zou het aanpassen van de basis​ (de output uit Forms) natuurlijk de beste oplossing zijn.

momenteel heb ik nog nooit met een macro of PowerQuery gewerkt dus beiden zijn nieuw voor mij.
het zijn normaal wel steeds gelijke blokken maar elke maand wordt er terug nieuwe data aan toegevoegd.
kan je met een macro of PowerQuery data van 1 tabblad naar een ander tablad laten overzetten ? zoja hoe werkt dit, of welke tutorials raden jullie aan waarin dit uitgelegd wordt ?

Hallo,

Ik heb een beetje voortgeborduurd met de oplossing van AlexCEL.
De kolomkoppen zijn nu dynamisch dus de vragen kan je uitbreiden van 1 tot .....

Bijlagen

Hallo,

Ik heb een beetje voortgeborduurd met de oplossing van AlexCEL.
De kolomkoppen zijn nu dynamisch dus de vragen kan je uitbreiden van 1 tot .....

Hey Peter, ik zie dat dit idd een zeer goede oplossing is. Ik begrijp helaas nog steeds niet hoe je dit gedaan hebt.
Is het mogelijk dit uit te leggen zodat ik dit kan leren en toepassen?

Alvast bedankt allen voor de goede hulp :D

Succes met de uitleg Peter.

Het is wel al gelukt om jouw voorbeeld te volgen Alex.
Maar ik zit wel met een issue, namelijk bij het filteren krijg ik steeds 2x ja , 2x Nee , 2 keer NVT te zien.
Waardoor komt het dat hij bij het filteren deze 2 keer als optie geeft ? ze staan allen samen in 1 kolom maar toch heb ik ze meermaals staan om aan te klikken.

@AlexCELL
Dank je.

@Sylvia
Ik denk dat je v.w.b. Power Query ergens bij de basis dient te beginnen.
Het is n.l. niet 1, 2, 3 uitteleggen hoe het e.e.a. in elkaar steekt.
Hopelijk gaat onderstaande link je ietsjes verder helpen.
Zoek ook eens op Power Query en je zult versteld staan wat hierover te vinden is.
https://www.youtube.com/watch?v=0aeZX1l4JT4

@Sylvia, ik kan dat niet reproduceren. Kun je een aangepast voorbeeld plaatsen misschien?

1 macro zet de gegevens in een fatsoenlijke tabel.

Daarop is de draaitabel gebaseerd.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
1 macro zet de gegevens in een fatsoenlijke tabel.

Daarop is de draaitabel gebaseerd.

Hey, hoe juist werkt deze code of macro ?
eerder had ik al wat geprobeerd met macro's maar ik kreeg helaas altijd foutmeldingen.
Als ik de steps bekijk krijg ik wel de code te zien, maar ik begrijp niet goed wat het juist doet.

Hij maakt de tabel die begint in cel A10

Iemand een idee waardoor ik 2 keer elke waarde te zien krijg ? of hoe ik dit kan oplossen?

de file waarin dit probleem zich voordoet heb ik gepost voor een duidelijk beeld te hebben van het issue.

Iemand een idee hoe ik de dubbele waarde kan vermijden ? zie bovenstaande file "Digital analysis 'QESH RONDGANG' sinds Juni 2022 - Kopie.xlsx"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan