• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opmaken van geselecteerde cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

stoks3

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2008
Berichten
5
Zou iemand mij kunnen helpen met een probleem?
Ik zou graag willen dat als ik in excel een cel of meerdere cellen selecteer, dat deze dan
een andere opmaak krijgen. Zodat het duidelijk is welke cel ik geselecteerd heb met mijn
cursor. Als het mogelijk is, dan graag zonder macro's, hierin ben ik namelijk niet bekend.


Mvg Harm
 
Harm,
Dat zal niet gaan zonder VBA.
Dit heb ik gevonden met de zoekfunctie:

Klik rechts op het bladtabje waar je de code wilt gebruiken, en kies voor Programmacode Weergeven, en plak onderstaande code in het grote vak.

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    Sheets(1).UsedRange.Interior.ColorIndex = xlNone
    Target.Interior.ColorIndex = 3
End Sub

Code is afkomstig van ons Warme bakkertje Rudi
 
Dit werkt, bedankt daarvoor !

Nu doen zich de volgende problemen voor:
-Als ik een andere cel selecteer blijft de vorige cel ook gekleurd, kan dit opgelost worden?
-Daarnaast, als ik een cel selecteer met een voorwaardelijke opmaak, kleurt deze niet.
Zou iemand mij kunnen helpen met het aanpassen van de code dat dit wel werkt,
ik ben namelijk helemaal niet thuis in deze programmeertaal.

Ik ben erachter dat bij nieuw bestand, het (de geselecteerde cel kleuren, en bij een
volgende selectie de vorige cel weer wit kleuren) alleen werkt bij blad1 en niet bij blad 2 en 3.
Is hier een verklaring voor? De bladen zijn voor mijn weten identiek.

Bij voorbaat dank.
Mvg Harm

Voorbeeld:
(Zip File, omdat ik een xlsm file niet kan uploaden).
(macro's inschakelen?)
 

Bijlagen

  • Test.zip
    13,3 KB · Weergaven: 61
Laatst bewerkt:
Ik ben erachter dat bij nieuw bestand, het (de geselecteerde cel kleuren, en bij een volgende selectie de vorige cel weer wit kleuren) alleen werkt bij blad1 en niet bij blad 2 en 3. Is hier een verklaring voor? De bladen zijn voor mijn weten identiek.

Harm

Je zou toch moeten inzien dat die code enkel geplakt werd achter Blad1, en niet achter Blad2 en Blad3...
 
Verwijder de macro's achter alle werkbladen en plaats onderstaaande in ThisWorkbook
Code:
Private Sub Workbook_SheetSelectionChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
    ActiveSheet.UsedRange.Interior.ColorIndex = xlNone
    Target.Interior.ColorIndex = 3
End Sub
 
Verwijder de macro's achter alle werkbladen en plaats onderstaaande in ThisWorkbook
Code:
Private Sub Workbook_SheetSelectionChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
    ActiveSheet.UsedRange.Interior.ColorIndex = xlNone
    Target.Interior.ColorIndex = 3
End Sub

Cool, opgeslagen in me macroboekje :) maar nu wil ik natuurlijk weer meer.
Kan dat ook in een Range ? dus bv Rij 1 geel en rij 2 rood ?
 
Code:
Private Sub Workbook_SheetSelectionChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
    ActiveSheet.UsedRange.Interior.ColorIndex = xlNone
    With Target
        .Resize(, 5).Interior.ColorIndex = 3
        .Offset(1).Resize(, 5).Interior.ColorIndex = 6
    End With
End Sub
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan