Opmerkingen of labels in Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ancocn

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2014
Om een werkstuk te kunnen afronden moet ik stukken tekst labelen*. Ik had gedacht dit met de functie 'opmerkingen' te doen. Probleempje is dat deze:
- een erg brede kantlijn maakt
- het woord 'opmerking' in ieder labeltje maakt, vetgedrukt zelfs
- en er een (computer)naam bij zet, wie de opmerking gemaakt heeft (ik dus gewoon)
Is dat niet in te stellen? (Lettertype klein en wit, ofzo?) Of zijn er andere functies die ik daarvoor beter kan gebruiken?

* Met labelen bedoel ik dat tekstgedeelten in een werkdocument een naampje krijgen. Zo kan men doorbladerend snel zien 'die gedeeltes moet ik hebben voor onderwerp A' en 'die gedeeltes voor onderwerp Z'. En zo ook met de onderwerpen B t/m Y...
Labelen (een Engels woord wat vernederlandsd is) wordt gebruikt bij o.a. het doen van literatuuronderzoek.

Laatst bewerkt:
Leg eerst eens uit wat je met 'tekst labelen' bedoelt.

Labelen?

Goede vraag, Michel. Ik heb het toegelicht in de originele vraag!

Je bedoelt volgens mij dat je een index wilt maken. En die wordt dan aan het eind van het document gegenereerd. Of denk ik nu te simpel?

Index? Misschien wel

Fijn dat je mee wilt denken.
Als een index alleen trefwoorden zijn met een bladzijdeverwijzing, is het tekort.
Het is echt de bedoeling dat je, het brondocument (zeg maar bijlage) doorbladerend, kunt zien welke gedeelten (en waarvoor) gebruikt zijn in de scriptie. Als ik het hadmatig zou doen zou ik met verschillende kleuren arceerstiften werken en een soort legenda toevoegen wat de kleuren betekenen. In dat geval zou het alleen lastig zijn als een fragment twee labels zou mogen hebben en je dat dus met twee kleuren zou moeten arceren...
Digitaal dacht ik dat het toevoegen van 'opmerkingen' ideaal voor dat doel was.

Opmerkingen maken, in welke versie dan ook, een zooitje van je document. De nieuwere versies doen dat wel een stuk lelijker dan de oudere, maar ook daar zou ik voor jouw doel geen opmerkingen gebruiken. En van een tekst een kleurplaatje maken? Ik dacht dat ze dat alleen op de kleuterschool nog deden ;). Een index maak je van de tekst die jij selecteert. Normaal gesproken hou je die tekst kort en overzichtelijk, dus met steekwoorden. Niets houdt jou echter tegen om daar grotere stukken tekst voor te gebruiken. Of om een tekst 2 keer te indexeren met verschillende 'labels' werken.

Ik ben er nog niet...

Het klinkt steeds beter, maar het lukte me niet zomaar. Via de Help-functie is het me in theorie wel gelukt om een stukje tekst te markeren en er een titel aan te geven. Als ik vervolgens 'alles markeren' aanklik om de tekst ook zichtbaar te maken krijg ik een soort onderwater-scherm met tussen alle woorden een puntje en met markeringen van harde enters. Ik zie echter geen A1 vermeld en ook de index achter in het document niet. Waarschijnlijk sla ik nog een essentiële handeling over?

Klopt. Indexen maken bestaat uit 2 stappen:
1. Tekst markeren voor de index, en eventueel kruisverwijzingen toevoegen
2. Index genereren in het document.
De laatste doe je meestal aan het eind van het document, maar een index mag natuurlijk overal in het document staan. Het 'onderwaterscherm' is niet meer dan dat Word de knop <Weergeven/Verbergen> voor je aanzet, zodat je in de markeercodes nog aanpassingen kunt maken als je dat wilt. Standaard zie je, als de knop uit staat, de markeringen namelijk niet.

Het lukt maar het is het niet

Bedankt. Je uitleg is duidelijk en daardoor is het me nu ook gelukt. Het resultaat is echter niet wat ik hoopte. Eigenlijk wil ik 'gewoon' twee-letterige codes voor of achter alinea's (of gedeeltes daarvan) in de kantlijn kunnen zetten. Of zoiets.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan