• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"Opmerkingen" zoeken in een tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanskraan

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2005
Ik zou graag een oplossing hebben voor het volgende:
Ik wil met de Excel functie VERT.ZOEKEN gegevens ophalen uit een tabel en die in de betreffende cel(len) plaatsen. Als echter in de cel(len) met het gezochte gegeven ook een "Opmerking" staat, aangeduid met het bekende rode driehoekje rechts boven in, dan moet die notitie ook verschijnen in de cel met de formule VERT.ZOEKEN. Wie kan mij helpen om dit probleem op te lossen?

Kijk eens in de bijlage. Ik heb een door gebruiker gedefinieerde functie ingevoegd die VERTZOEKEN heet. (Dus zonder de punt) , de in te voeren argumenten zijn gelijk aan die van VERT.ZOEKEN.

Het is niet zo heel netjes gemaakt, maar bij mij werkt het.

Bijlagen

Hier nogmaals de functie (als TXT bestand) inhoud kun je in module plakken. Ditmaal zonder de 'on error goto' functie. Werking is gelijk, staat alleen iets mooier

Bijlagen

Hans,

als ik de txt in een module plak en daarna gebruik komt Excel (97) in een loop terecht, die alleen te stoppen is door Excel via de taskmanager te stoppen.
Probleem van Excel97 of foutje ?

Hans 123 bedankt voor je snelle reactie.
Helaas werkt je oplossing nog niet voor 100%. Als er in de notitie een tekst staat dan werkt de functie goed ook al wordt de opmerking in de te zoeken cel veranderd. Als echter in de opmerking (het gele papiertje) een foto geplakt is, al dan niet met tekst, dan wordt de foto niet zichtbaar maar de tekst wel.

Verder:
Als in de active cel de nieuwe functie VERTZOEKEN staat en je drukt op de knop fx en vervolgens op het kruisje "X" of op het vinkje "V" dan loopt mijn computer vast. Het zandlopertje verschijnt en gaat nooit meer weg. Is dit een bekend verschijnsel?

Jan,

Zoals je uit mijn voorgaand bericht kunt afleiden, heb ik hetzelfde probleem. Het ligt niet aan Excel 97. Ik gebruik Excel 2002 en ervaar dus hetzelde probleem. Ik denk toch dat Hans123 de VBA module niet helemaal correct geprogrammeerd heeft. Wellicht kan Hans123 er nog een keer naar kijken. Dit is een vriendelijk verzoek!

Ik vul mijn formules nooit op deze manier in, het was met dus niet opgevallen. Het gaf bij mij dezelfde problemen.

In de bijgevoegde versie is dit probleem weg. Tevens is het argument 'benaderen' er uit gehaald, deze werkte na het verwijderen van alle 'on error' regels niet meer.

Mocht je wel willen zoeken naar een benadering dan moet je het maar even zeggen.

Het overnemen van een foto in een opmerking is me nog niet gelukt met een functie. Ik probeer het nog even, maar ik heb niet veel hoop dat het lukt met een functie. (Mischien dat het lukt met een aparte sub en het worksheet_change event) Mocht ik er een oplossing voor vinden dan zal ik hem hier plaatsen.

Bijlagen

Dat is op zich vreemd, bij mij werkt hij wel, ik werk met excel 2002, misschien dat dat de oorzaak is.

Jan, bij mij geeft hij hetzelfde aan, dat komt omdat hij de functie "Vertzoeken"(zonder .) niet kent. Als Hans123 nu even kan uitleggen hoe deze functie "Geinstalleerd?" moet worden, dan kunnen wij er ook wat mee. Zit namelijk ook met een zelfde functie te spelen.

Een functie die door een gebruiker gemaakt wordt met function naam() in een moduleblad is direct beschikbaar en hoeft niet geinstalleerd te worden. Dat bepaalde dingen niet werken bij anderen, terwijl ze bij mij wel werken heb ik geen verklaring en dus ook geen oplossing voor.

Om te proberen om ook de foto's in opmerkingen mee te nemen heb ik het over een andere boeg gegooid en met het worksheet_change event wat gemaakt.

Als deze versie bij jullie wel wil werken zal hij bij elke cel waarin Vert.zoeken (met punt) gebruikt wordt de opmerking plaatsen van de cel waar de formule de waarde uit haalt. Het worksheet_change event 'ziet' niet als er een opmerking gewijzigd wordt, in dit geval in de cel met Vert.zoeken even op F2 en dan enter.

Bijlagen

Helaas Hans 123, ik krijg de nieuwe laat ik hem noemen V2 ook niet aan de praat. Ook ik krijg steeds #NB. Het vreemde is wel dat jouw bijlage bij mij wel werkt. Uiteraard heb ik de functie met de VBA code naar het spreadsheet waar ik de VERTZOEKEN (zonder . ) wil toepassen gekopieerd. In het lijstje onder knop fx kom ik hem dan ook tegen.

Ik zal nu nog eens V3 proberen. V3 heb ik nog niet getest.

V3 doet het bij mij wel, maar hoe kom je dan zover dat hij de opmerking overneemt, bij mij neemt hij alleen de waarde in de cel over.

De macro die op het werkblad staat zou niet in staat moeten zijn om een waarde over te nemen. De waarde komt uit de functie zelf.

De macro zoekt naar cellen met de functie =VLOOKUP, hij zou deze dus gewoon moeten vinden. Ik snap er even niets van, ik wacht nog even de reactie van hanskraan af.

Hans,

Het is denk ik verstandig om onder Option Explicit te programmeren.
Je code bevat veel variabelen.
Ik denk als ze allemaal goed gedefinieerd worden er in de andere Excel-versies de kans op problemen kleiner worden.

Het is meer werk maar geeft ook meer zekerheid.

Mijn leermeester heeft het er bij mij ingehamerd.

LucB,

Je hebt helemaal gelijk, het is vooral gemakzucht dat ik dat nu niet doe. Bij volgende programma's zal ik het eens proberen.

p.s.

Werkt de laatste versie bij jou ?

Hans123
In jouw spreadsheet ......V3 werkt de nieuwe functie, foto in de opmerking geplakt, perfect!
Ik wil nu nog eens testen of de functie ook werkt als de VBA code gekopieerd wordt naar een ander Excel bestand. Ik laat het je weten. Tot zover bedankt.
Hans Kraan

Hans ,

De laatste versie werkt prima bij mij. (Excel 2002)

Hans 123
Als ik jouw .....V3 VBA code naar een nieuwe Excel map kopieer, dan werkt ook daar de functie VERT.ZOEKEN met eveneens het weergeven van een foto in de opmerking perfect.

Echter als ik de VBA code kopieer naar een bestaand Excel bestand, dan werkt de opmerking niet. Het rode diehoekje verschijnt ook niet in de cel met de formule VERT.ZOEKEN . Ter informatie dit bestaande bestand bevat reeds een macro. Ik heb jouw code ervoor geplaatst maar het werkt dan toch nog niet. Ook als ik de VBA code helemaal achteraan plaats, dan werkt het ook niet. Kan het iets met de code te maken hebben in die bestaande file? Zo ja wat moet ik dan doen om het probleem op te lossen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan