Opnemen live muziek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bontebok

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2007
Hallo,

Om te beginnen ben ik een zeer onervaren gebruiker, dus ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben in het stellen van mijn vraag:
Ik wil geluid van pianospel opnemen, met mijn AKG microfoon, via de computer. Hoe doe ik dat?
Wat ik al heb: de microfoon dus, met een verloopje wat ik heb ingeplugd in de microfoon ingang ( roze) van mijn computer + de benodigde software. Verder laat ik het geluid van mijn computer afspelen op mijn amplifier/boxen.
Wat ik heb gedaan: diverse microfoons gebruikt via de geluidsrecorder van Windows, om te proberen. Resultaat: wel opnamereactie in beeld, maar bij het afspelen slechts heel zacht geluid, onverstaanbaar! De microfoon zelf staat goed, want in andere apparatuur werkt hij prima.
'k Heb de microfoon niet gedempt o.i.d., al veel pogingen ondernomen, maar kan nog steeds niet opnemen.
Ik heb diverse programma's om op te kunnen nemen, waaronder Adobe Audition ( Cool Edit Pro 2.0) en Encore.( muzieksoftware programma)
Heeft iemand de oplossing voor mijn probleem?
Alvast bedankt!

Hoi,

Wat voor soort geluidskaart heb je (merk/type)?

Mvgr,

Gerben

Hallo,

Om te beginnen ben ik een zeer onervaren gebruiker, dus ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben in het stellen van mijn vraag:
Ik wil geluid van pianospel opnemen, met mijn AKG microfoon, via de computer. Hoe doe ik dat?
Wat ik al heb: de microfoon dus, met een verloopje wat ik heb ingeplugd in de microfoon ingang ( roze) van mijn computer + de benodigde software. Verder laat ik het geluid van mijn computer afspelen op mijn amplifier/boxen.
Wat ik heb gedaan: diverse microfoons gebruikt via de geluidsrecorder van Windows, om te proberen. Resultaat: wel opnamereactie in beeld, maar bij het afspelen slechts heel zacht geluid, onverstaanbaar! De microfoon zelf staat goed, want in andere apparatuur werkt hij prima.
'k Heb de microfoon niet gedempt o.i.d., al veel pogingen ondernomen, maar kan nog steeds niet opnemen.
Ik heb diverse programma's om op te kunnen nemen, waaronder Adobe Audition ( Cool Edit Pro 2.0) en Encore.( muzieksoftware programma)
Heeft iemand de oplossing voor mijn probleem?
Alvast bedankt!

geluidskaart

Hoi, op het risico af ontiegelijk dom over te komen ( dat moet dan maar): Hoe vind ik het merk en het type van mijn geluidskaart?

?

wat doet dat programma?
Ik krijg nogal wat reclame in beeld.....

Geluidskaart

Hoi Gerben, heb ondertussen de geluidskaart gevonden:
CM18738/C3DX PCI Audio Device

Kun je daar iets mee?

advies gevolgd

Hallo,

Bedankt voor het advies.
Heb de hele boel uitgeprint en stap voor stap gedaan wat er stond.
Volgens het verhaal moet het nu kloppen en inderdaad; ik kan mijn stem opnemen en dat klinkt prima!
Maar: als ik pianospel of accordeon wil opnemen, hoor ik slechts heel in de verte geluid; alsof het bij de buren verderop is, zeg maar.... ik moet dan de volumeknop op zijn luidst zetten en hoor het dan nog steeds heel zacht.
Wat doe ik verkeerd?

Wat is de afstand tussen de microfoon en het instrument?
En welke microfoon is het?

De afstand tussen de microfoon en het instrument is variabel, omdat ik er net zover of zo dichtbij kan gaan zitten als ik wil.
Ik heb een Trust microfoontje op een klein standaardje, waar ik ook prima mee kan Voipen. Tot nu toe levert dit dingetje het beste resultaat.

Daarnaast heb ik een AKG 330 BT microfoon, die ik kan verbinden via een tussenstukje, met de geluidskaart. En ik heb een eenvoudige microfoon, die je in principe in elk apparaat kunt inpluggen.

Ik heb een Yamahakeyboard met de computer verbonden,waarvan ik het geluid prima kan opnemen, die via Cakewalk Expres of Encore noten in beeld brengt; werkt allemaal goed.
Maar gaat dus niet via de microfoon!

Over het algemeen zijn microfoons voor het gebruik in combinatie met je PC(trust en Creative meuk), toegspitst voor opname van de menselijke stem.
Een piano bijvoorbeeld heeft een veel breder geluidsspectrum.
In jouw geval zou ik een pre-amp gebruiken of verder blijven opnemen met je keyboard rechtstreeks in je PC.

Laatst bewerkt:
Oh. Dank je wel.
Maar aangezien ik zo technisch als een deur ben, weet ik nu nog niet wat ik dan precies moet doen..?
Ik moet een voorversterker gebruiken om betere opnames te krijgen, dat snap ik.
Maar wat is dat precies voor ding?
En kan ik dan wel pianospel opnemen??

Wanneer je je piano op wilt nemen, houd je je microfoon op ongeveer een halve meter van je piano klankkast en dan ongeveer op het midden van de snaren richten. Dus klep open!

Wanneer je dat goed wilt doen, komen er een hoop kosten bij door bijvoorbeeld een pre-amp, goede microfoon et cetera

Aha, tja, daar was ik al bang voor...
Dan hou ik het inderdaad maar simpelweg bij mijn keyboard.
Iets is in dit geval beter dan niets!
Heel erg bedankt voor de antwoorden, nu weet ik tenminste waar ik aan toe ben!

Het hangt er allemaal vanaf wat je ermee wilt doen.
Wanneer je je piano opneemt, zoals ik hier boven beschreef, kom je al een heel eind.
Zeker wanneer je eens een wat betere microfoon leent/koopt.
Maar ook de voorversterker is van dus van belang.
Er zijn al hele leuke mono pre-amps te koop voor 75 euro.

Succes :thumb: !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan