Opnieuw een Synology NAS installeren

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 (25H2) Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,
Ik ben opnieuw mijn Synology NAS DS216 aan het installeren, omdat er teveel fouten zaten in de vorige installatie.
Ik kom in het begin een paar termen tegen, waarover geen nadere uitleg gegeven wordt, en die ik nu toch goed wil invoeren.
Allereerst wat betekend
BeheerderAccount : Hoe ziet zoiets er uit, liefst ff met een voorbeeld.
En vervolgens
Een QuickConnect : Hoe ziet zoiets er uit, liefst ff met een voorbeeld.
Voor de rest kom ik er wel uit denk ik.
Met vriendelijke groet
Dukkel

Je hebt een beheerderaccount nodig om het ding te beheren. Mag elke naam zijn die je wilt. Als het voor jou maar duidelijk is en voor een eventuele hacker niet. Gebruik dus liefst geen standaard dingen als beheerder, admin, superuser, etc... Verzin iets, synobeheer, opperhoofd, etc..

Tenzij je van buiten je eigen netwerk bij de bestanden op de Synology wilt komen heb je geen quickconnect nodig. Indien wel, verzin je ook hier iets randoms. Bijv. dpkdkgkudenttkbuhppq . Op die manier heeft een hacker al geen idee wat er voor NAS achter de link zit.

Mocht je toegang van buitenaf willen. Zet dan in ieder geval de toegang tot DSM uit via quickconnect en zorg voor extreem sterke wachtwoorden voor de gebruikers.

Tenzij je van buiten je eigen netwerk bij de bestanden op de Synology wilt komen heb je geen quickconnect nodig.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik gebruik met grote regelmaat (eigenlijk dagelijks wel) de Synology apps op mijn iPad (DS File, DS Audio, Photos Mobile etc) en daarbij gebruik ik QuickConnect om de verbinding te leggen. Super handig. Werkt overal, dus niet alleen thuis maar ook in een andere stad. Met DS File kun je zelfs de webinterface op je computer emuleren, en dus alle instellingen beheren.

Een beheerder account is net zoiets als een Windows beheer account: een account dus waarmee je alle rechten voor andere gebruikers kunt instellen, apps installeren etc. Maak in ieder geval een account aan met een voor jou herkenbare en makkelijk te onthouden inlognaam. Iets als "dpkdkgkudenttkbuhppq" lijkt veilig en niet te hacken, maar is net zo veilig als "DukkelisdeBaasvandeNas". De laatste is zelfs veiliger, want bevat meer tekens. En dat is eigenlijk het enige dat écht telt. Hoe meer tekens, hoe veiliger. Idem uiteraard voor je wachtwoord. En gebruik uiteraard tweevoudige authenticatie, waarbij je op je telefoon een wisselende code krijgt. Daarmee laat je elke hacker met de mond vol tanden achter.

In je andere draadje wilde je de 'standaard mappen' Music, Photos, Video etc verwijderen, maar die heb je nu natuurlijk weer terug. Laat ze staan, want je hebt ze nodig als je met een tablet wilt inloggen. En je hebt op de tv al gemerkt dat ze daar óók nodig zijn. Gooi nooit mappen weg die het systeem vernaggelen. Maar gebruik ze waarvoor ze bedoeld zijn.
Bericht automatisch samengevoegd:

Een QuickConnect : Hoe ziet zoiets er uit, liefst ff met een voorbeeld.
QuickConnect stel je in middels het <Configuratiescherm>, knop <Externe Toegang>, tabblad <QuickConnect>. Verzin een handige, niet zo makkelijk te bedenken naam (voor een buitenstaander) en stel de gewenste opties in. Het is een kwestie van de schermpjes invullen, meer niet. Daarna kun je testen op een tablet, als je de apps hebt geïnstalleerd. Heb je geen externe apparaten waarmee je wilt kunnen connecten (ik gebruik een paar iPads in de familie, en iPhones) dan heeft het niet zoveel zin om dat gelijk in te stellen.

IMG_1909.png

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan