Opnieuw opstarten vanwege geluid aansluiting tv

Status
Niet open voor verdere reacties.

WaltM

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2009
Hallo,

Mijn laptop is dmv Hdmi verbonden met een Marantz met surround sound en deze is verbonden met een televisie. Dit werkt allemaal prima, maar ik moet de pc opnieuw opstarten om het geluid te krijgen op de surroundsound ipv op de laptop. Telkens weer.
Hij komt gewoon niet in config>geluiden te staan, alleen als ik opnieuw opstart.
Weet iemand hoe dit probleem te verhelpen, want ik vind het best lastig.
Ps. weet niet of die in dit deel van het forum goed staat.
Mvg,
Walt

Ik heb er zelf niet veel ervaring mee, maar heb je dit al geprobeerd:

-De HDMI stekker eruit, naar het config scherm, dan stekker erin?
-In de instellingen vd videokaart HDMI uitvoer uitzetten?
-Je kunt vaak presets (voorkeurs-instellingen) met de videokaart-software maken, en die weer oproepen, kun je daarvoor niet 2 verschillende presets maken, 1 met HDMI uitvoer, 1 zonder?

Ik bedoelde eigenlijk om die HDMI kabel er gewoon uit te trekken, en dan proberen de instelling te wijzigen, maar dat kun je beter NIET doen.. Foutje van mij. Vergeet dus de eerste 'tip'. Het 2e wat ik had bedacht gaat misschien wel op.
Ik moet wel zeggen dat het aannames zijn, omdat ik zelf tegenwoordig met een Mac werk kan ik het niet meer zelf checken. Bovendien ken ik je systeem niet..

Waar ik van uitga: omdat HDMI (en geluid over HDMI) een functie van je videokaart (-software) is, denk ik dat je in die software het 1 en ander moet kunnen instellen, bijvoorbeeld het aan- en uitzetten van geluid over HDMI..

Dan moet je wel zulke uitgebreide instelmogelijkheden hebben, maar die heb je standaard (dacht ik) niet. In mijn PC tijd (3 jaar terug) had ik altijd de driver en software van de Videokaart-maker, ATI in mij geval. Daarbij hoorde de 'Catalyst' software (gratis) waarmee je een hoop extra mogelijkheden kreeg, en ik gok erop dat daar ook iets over HDMI-audio staat..

Maar voor m'n probeersel moet je dus eerst uitzoeken welke videokaart er in je laptop zit, en of je daarvoor ook een fabrieksdriver en -software kunt installeren.

Uitzoeken welke onderdelen er in je PC zitten kan bijv met het gratis PCWizard, Het resultaat zal een ATI of een NVidea zijn -meer merken zijn er niet- maar het gaat om het exacte type. Met die info kun je op de website van de fabrikant software vinden..

http://www.cpuid.com/softwares/pc-wizard.html

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan