Opnieuw opstartprobleem bij Win 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hakar

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2004
Berichten
494
Na op 1e kerstdag j.l. te zijn getrakteerd op een niet meer op te starten computer, en daarna een nieuwe windows installatie te hebben gedaan, lijkt het gedonder opnieuw te beginnen.

Toen ik vanmiddag na heen nachtdienst wakker werd wist vrouwlief me te verblijden met de boodschap dat de computer heel erg traag was opgestart, en ze daarna de meldingen;
- opstartherstel starten
- windows normaal starten had gekregen.

Ze heeft voor de laatste optie gekozen, en de pc is opgestart.

Ik heb met mijn nog duffe kop, die langzaam aan helderder werd het volgende inmiddels gedaan;
- volledige scan op alle schijven met MS Security Essential
- een update van Win7
- ATF cleaner er op los gelaten (niets gevonden)
- Malwarebites er op los gelaten ( twee items gevonden, een los install.exe bestand en een registersleutel, beide laten opruimen)
- Spybot SD er op los gelaten (was schoon)

PC is na de update van Win 7 normaal opgestart, en na de interactie van Malware ook, dus nu even geen probleem.

Elders heb ik gelezen dat het in zo'n geval raadzaam is om de harde schijf eens te controleren, omdat het zou kunnen zijn dat de HD langzaam aan het overlijden is.

Nu wil ik de harde schijf eigenlijk diepgaand controleren op fouten, zonder gebruik te maken van chkdsk van Win.
De schijf is volgens mij van Western Digital, (WDC WD10EARX), en ik ben daar al wezen zoeken naar een prog om de schijf eens te scannen, vind er echter niks.

Weet iemand een prog om die schijf eens goed te analyseren?

Zou mooi zijn.
 
Download de diagnose tool van WD hier.

Je moet bij WD eerst je schijf zoeken en dan downloads kiezen.
 
Ik had al gezocht bij WD, maar kon met het ingeven van de schijfgegevens niks vinden.
Blijkt de C in WDC te staan voor een groep die Caviar Green heet, met daaronder verschillende schijftypen.


Bestandje gedownload, nu de instructie lezen.
 
Brand Iso op CD boot van CD. That's all.
Succes.

Everest Home is uit de oude doos, dus je hebt er bij een moderne machine niet zo veel aan.
Veel hardware wordt niet herkend.
Maar de weergave van SMART is nog steeds ok.
Daar kun je vaak het eerste zien of een schijf problemen heeft.
Is je read error rate nog steeds 0 maak je dan geen zorgen.

Als het vrouwtje in een ochtend al twee besmettingen weet op te lopen, is het dan niet tijd voor een cursus veilig internet.
Mijn PC werd in elkaar gezet in juli 2009 en heb nog geen besmetting gehad.

Om met William Shakespeare te spreken; To click or not to click, that's the question.

Succes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar die besmettingen vandaan komen is voor mij een raadsel.
Haar machine is uitgerust met EsetNod 32, en ze heeft van mij geleerd, alle instructies van deze prog op te volgen.
Doet ze netjes, en toch twee van die jongensbinnen.

Voor alle zekerheid maar een extra backup gemaakt, en nu bezig alle data veilig te stellen op een externe hd.

Dan maar eens met het tooltje van WD aan de slag.
 
Heb vanmiddag WinDLG van WD in modus extended losgelaten op de harde schijf.
Na controleren werd aangegeven dat er slechte sectoren op de schijf zijn, maar helaas niet hoeveel, en of ze nog data bevatten.
De smart modus kreeg ik niet aan de praat, heb geen idee dus of die dat eventueel wel aangeeft.

Ik heb een backup van de pc gemaakt, dus ik zou er voor kunnen kiezen om repair te doen, maar aangezien dit al de tweede keer is dat de pc spontaan bij het opstarten niet meer wil, en de dag of avond er voor normaal werkte en is afgesloten, baart mij wel wat zorgen over de staat van de schijf.

Zoek dus een prog welke mij kan laten zien wat er aan de schijf mankeert.
 
Hoe oud is die schijf ??
Je hebt bij WD garantie hoor.
Hij geeft na de diagnose een code.
Vul die in op de aanvraag RMA en als je een creditcard hebt sturen ze je meteen een nieuwe.

Overigens hij meldt nooit hoeveel bad sectors. Ik zou een HDD met bad sectors altijd vervangen.
Weet je ook of hij read errors heeft in SMART ?

Niet dat je veel wijzer wordt, want het wordt toch een nieuwe schijf zien te krijgen.
Liefst van WD natuurlijk.

Edit! Ga niet stoeien met diagnose programma's voor dat je het weet legt hij dan het loodje.
 
Laatst bewerkt:
De computer is vorig jaar februari nieuw in gebruik genomen

Heb de SMART gedraaid en daaruit de volgende waarden gekregen

Naamloos.jpg
 
Dat ziet u snel :eek:, maar waaraan?

Wat ik overigens vreemd vind,
Mijn laptop heeft ook een WD schijf, en kan ik de quicktest doen, de smart, en de extended.
Op de desktop van vrouwlief lukt de quicktest niet.

Draai nu weer de extended diagnose en wacht de code daarvan af.

RMA aanvragen bij WD?
Ben dan ook een nieuwe windows nodig, die zat voor geïnstalleerd in het systeem toen die gekocht werd.

Of alles aan de computershop overlaten, moet die ook zorgen voor een nieuwe windows.
 
Het zou me niet verbazen als hij de quicktest weigert als hij een vlag voor bad sectors tegen komt.
Ja RMA via WD of de leverancier van de laptop.
Doe je het via WD dan hoef je je PC niet te missen, maar moet je zelf Windows er op zetten of door de computerwinkel laten doen.
Je kunt gewoon de sleutel op je PC gebruiken na install.

Zover ik weet is een bad sector bij WD voldoende voor een RMA.
Maar je ziet het zo wel aan je code.
 
Dat laatste duurt nog één uur en drie kwartier, intussen zelf pizza maken en eten, daar heb ik geen moeite mee.
 
De resultaten van de SMART en Extended test

Test Option: QUICK TEST
Model Number: WDC WD10EARX-00N0YB0
Unit Serial Number: WD-WCC0T0038315
Firmware Number: 51.0AB51
Capacity: 1000.20 GB
SMART Status: PASS
Test Result: FAIL
Test Error Code: 06-Quick Test on drive 1 did not complete! Status code = 07 (Failed read test element), Failure Checkpoint =97 (Unknown Test) SMART self-test did not complete on drive 1!
Test Time: 16:35:05, January 26, 2013

Test Option: EXTENDED TEST
Model Number: WDC WD10EARX-00N0YB0
Unit Serial Number: WD-WCC0T0038315
Firmware Number : 51.0AB51
Capacity: 1000.20 GB
SMART Status: PASS
Test Result: FAIL
Test Error Code: 08-
Test Time: 19:56:31, January 26, 2013
 
Heb even gekeken je kunt blijkbaar als je geen credit card hebt ook kiezen voor eerst schijf opsturen.
Dan sturen ze de nieuwe zodra die oude binnen is.
Wel eerst even een account aanmaken.
https://westerndigital.secure.force.com/home/home.jsp

Maar weet zeker dat je recht hebt op een RMA.
Maar wil je het via de winkel spelen dat kan natuurlijk ook.

Zelf houd ik meer van zelf installeren omdat ik geen zin heb in al die bloat software. (rommel die je (gratis) er bij krijgt).
 
Kan je wel helpen bij het installeren, als jij een geldige sleutel hebt.
Maar daar ga ik van uit.
Weet het niet zeker, maar het kan dat het mislukte omdat je geen Nederlandse versie gebruikte.
 
Hallo Hakar,

Om een Engelse versie Nederlands te maken is niet moeilijk.
Je kunt via Windows update het taal pakket binnen halen.

Helaas heb je dan wel problemen met programma's als WindowsLiveMail.
Want als je niet oplet haalt hij een Engelse update binnen.

Dus gewoon voor een Nederlandse versie gaan.
 
Inmiddels het pctje bij de compuboer gebracht, deze was zeer welwillend en bereid het op zich te nemen.
Hij bewandelt natuurlijk een andere weg, want hij heeft weer te maken met zijn leverancier.......

Ben eerst even bij hem geweest met de documenten die ik had aangemaakt, zei hem genoeg.
Hij was wel verrast over het feit dat in die docu's ook de gegevens van de HD stonden, zoals type en serienummer :)

Even afwachten wat er uit komt nu.
 
Wat dacht hij dan, dat het serie nummer alleen op de buitenkant te vinden is.
Neem van mij maar aan dat er nog nog veel meer te vinden is.

P.S. Hoop wel dat je een backup hebt, want vaak zetten ze niets terug.

P.P.S. ben benieuwd hoe het af loopt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan