• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

oppervlakte berekenen aan de hand van celopmaak(kleur, patronen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

smakman

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2004
Voor onze bloembollenkwekerij heb ik in excel een stuk land uitgetekend, waarop onze bloembollen worden geplant. Hierdoor kunnen we visueel maken wat er per jaar op dit stuk land is geplant. Elke kolom staat voor een bed. Een bed is 1,52 m.breed. Wij maken gebruik van een een ouderwetse maat nml een roe(rr). Dit staat voor 14,28 m2. Oftewel een bed van 9,40 lang. Ik heb het zo gemaakt, dat 1 cel staat voor 1 roe. De verschillende soorten/gewassen geef ik aan dmv een andere kleur of patroon. Vervolgens heb ik handmatig geteld hoeveel cellen(=roe) er per soort geplant is.
Mijn kennis van excel is beperkt, maar ik vraag me toch af: Is het te automatiseren hoeveel cellen er per celopmaak kleur/patroon in het werkblad staan?

Bijlagen

Misschien kan je het omdraaien en excel laten inkleuren.
Kijk eens of je hier wat mee kan, dit is eens aan de orde geweest op dit forum.

PS. (off-topic) hoeveel roe gaat er in een bunder?

Bijlagen

1 bunder=1ha=10000m2=700 rr
Lekker handig hoor, zo'n maat. Komt geloof ik nog uit vroegere tijden, en is niet meer weg te denken.
Ik zal even kijken bij het topic dat je aangeeft en kom erop terug.

Ik heb deze topic al eens eerder bekeken. Ik kan de macro openen en zelfs in mijn eigen bestand plakken, maar daar houd het dan wel mee op. Stel ik wil op rij 32 voor elk bed de aantal in te kleuren cellen aangeven, dat lukt me niet om te macro zo te bewerken. Bovendien wordt er met colorindex gewerkt, en weet ik niet welke kleur daarvoor staat, maar dat is een kwestie van uitproberen. Al met al, erg moeilijke materie voor een leek als ik, maar misschien valt er met een beetje hulp voor mij wat te leren.

Toch zoek ik denk toch iets anders. Voor een perceel met bijv. 200 bedden is het teveel werk om dan voor elk bed aan te geven wat er ingekleurd moet worden. Dan kan je dat vlgs mij net zo goed handmatig doen. Ik dacht meer aan het selecteren van een bereik, en dat excel mij dan vertelt hoeveel cellen in dat bereik rood, blauw, geel etc zijn.
Geen idee of dit mogelijk is....

Zo ver reikt mijn kennis van VBA helaas ook niet. Even wachten of iemand anders je verder kan helpen.

Zat er even over na te denken, maar door voor de verschillende partijen geplante bollen niet alleen een bepaalde opmaak aan de cel te geven, maar ook een waarde kan je natuurlijk met de als functie, het aantal cellen in een bepaald bereik tellen. Verder kom ik ook niet.

Bijlagen

Hallo smakman,

Kleuren tellen lukt wel, maar kleuren met een patroon lukt mij niet.
Als je de patronen kunt weglaten dan gaat het.

Je vindt de antwoorden in cel BL16 t/m BL19.

Bijlagen

Hallo Luc, hier kan ik inderdaad mee verder. Heel erg bedankt. Ik moet het nog even goed bestuderen en hopen dat ik de macro ook zelf kan bewerken naar eigen inzicht. De oogjes vallen nu een beetje dicht, dus dat komt een andere keer. Als ik echter goed kijk, zo even snel definieer je de kleuren met MyColor = 41 (je geeft een nummer). Hoe kan ik zien welk nummer bij welke kleur past?
Groet, Annet

Hallo Annet,

Zet de macrorecorder aan.
Selecteer een cel en geef die cel een kleur.
Stop de macrorecorder.
Klik Alt+toetsF9.
Dubbelklik op Module 1
In de code staat dan zoiets als: Interior.ColorIndex = 41

Bedankt alle drie, ik ga hier mee aan de slag. Moet toch lukken denk ik. Jullie hebben me een stuk verder geholpen. Vooralsnog gaat de status op opgelost. Mocht ik problemen ondervinden dan meld ik me wel weer in een ander topic.

Ik heb als leek dus even lopen stoeien met de macro, zoals die hier aangedragen is.
Ik wil dus van totaal alle tabbladen weten hoeveel cellen er roze, blauw etc zijn. In het laatste tabblad(totaal) moet dit dan verschijnen. Ik zie wel dat de macro van alle tabbladen een bereik selecteert maar uiteindelijk telt hij dus niet de roze cellen. Bovendien zou ik willen dat ik na het uitvoeren van de macro op het tabblad totaal uitkom. Kan iemand mij hiermee helpen? Mijn beperkte kennis breekt me nu toch op.

Bijlagen

Bij mij ook !! Super is dit. Nu nog even kijken of ik de macro kan uitbreiden naar meerdere kleurtjes tellen. Mijn dank is groot. :thumb:

Om het maar meteen even af te handelen Luc, heb ik geprobeerd om de macro kleur5 te maken(nr. 26), en deze te plakken in de macro tellen. Dat is wel gelukt, maar als ik hem draai maakt excel van kleur5: kleur5.module1 en kleur5.module2 ofzoiets, en hij telt deze kleur ook niet. Wat doe ik fout?

Bijlagen

De kleurindex is niet 26 maar 7.
De macro is verder OK

Hierbij een hulpje.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Haha, wat een blunder.
Zal ik dan toch een beetje kleurenblind zijn?
Bedankt voor je hulpje

LucB, Smakman (en andere lezers),
Enkele opmerkingen bij de macro's:
- Om via vba bewerkingen op ranges uit te voeren, is het niet nodig om werkbladen en ranges te activeren, noch te selecteren.
- Het is veel economischer om de code in 1 macro onder te brengen ipv voor elke kleur een afzonderlijke macro te maken. De code wordt veel korter en de berekening verloopt veel sneller.
- Screenupdating aan en uit zetten is in dit geval niet zo zinvol, omdat via de macro's alleen de waarden C10:C14 in het blad Totaal worden ingevuld.
- Het is niet nodig om het blad Totaal vooraan te plaatsen. Het één (blad vooraan) is niet moeilijker te programmeren dan het ander (blad achteraan), het hangt er maar vanaf wat de gebruiker wil.
- Het is jullie hoop ik niet ontgaan dat de macro's het dubbele aantal kleuren tellen dan dat er cellen gekleurd zijn.
- Het is geen bezwaar om in cellen naast een kleur ook een patroon te gebruiken, maar dan moet elke cel ook op die 2 zaken (kleur en patroon) gecontroleerd worden, wat de uitvoering van de macro('s) trager zal maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan